מחלת מעיים בקרב ילדים

(0)
לדרג

הדבקה ברוטה וירוס עלולה לגרום סיבוכים חמורים, עד כדי מוות. השבוע אישר ה-FDA חיסון מפני המחלה

מאת: פרופ' שי אשכנזי

נגיף הרוטה מהווה גורם שכיח לשלשולים, הקאות, ובמקרים חמורים הוא עלול להוביל להתייבשות ואף למוות. כמעט כל ילד יידבק בווירוס ברמת חומרה כזו או אחרת עוד לפני גיל חמש ויפתח חיסון נרכש. כיוון שהווירוס מופיע בזנים שונים, החיסון הנרכש נגד זן אחד אינו יעיל נגד זנים אחרים. ההעברה או ההידבקות בווירוס נעשית מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מגע עם משטחים מזוהמים בווירוס, כולל שתיה ואוכל, וכתוצאה מחוסר הגיינה.

מחקר רפואי רחב היקף וראשון מסוגו מעלה כי מדי שנה מאושפזים בישראל כ-3,800 ילדים שחלו במחלת המעיים - רוטה וירוס גסטרואנטריטיס. מספר ימי האשפוז עקב המחלה מוערך בכ-14,700 ימים בשנה. תוצאות המחקר הוצגו בשבוע שעבר בכנס החברה הישראלית לפדיאטריה קלינית.

לפני מספר ימים אישר ה-FDA את רוטה-טק, חיסון מפני רוטה וירוס, לאחר שיעילותו הוכחה בפרט נגד זיהומי רוטה חמורים ואשפוזים הנובעים מזיהום זה. החיסון מגן מפני חמישה מהזנים הפעילים ביותר של הווירוס.

היקף התחלואה

החוקרים במחלקות הילדים בביה"ח דנה בת"א, הדסה בירושלים, אסף הרופא בצריפין, שערי צדק בירושלים, וולפסון בחולון ושניידר בפתח-תקווה בחנו 1,719 אשפוזים של ילדים בשנים 2004-2006 שאובחנו כסובלים מגסטרואנטריטיס חריפה, ועברו בדיקה לאיתור נגיף הרוטה (מחקר רטרוספקטיבי). בחישוב שנתי נמצא כי הנגיף מופיע ב-18.4% מהאשפוזים. עורכי המחקר מדגישים, כי ככל הנראה מדובר בהערכת חסר, ושיעור האשפוזים בשל רוטה וירוס גבוה אפילו יותר.

הדבקה ברוטה וירוס עלולה לגרום סיבוכים חמורים, עד כדי מוות. במהלך השנתיים בהן נערך המחקר, נפטר ילד אחד עקב התייבשות קשה, שניים אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ, 7 סבלו מפרכוסים, 4 פיתחו זיהום משני וחולה אחד פיתח התפשלות המעי - סיבוך אופייני לתינוקות שבו מתקפל חלק אחד של המעי ונכנס אל תוך חלק אחר שלו.

כפי שמוכר גם ממחקרים בחו"ל, חודשי החורף מאופיינים בתחלואה גבוהה יותר: שיאי האשפוזים היו בחודשים נובמבר ודצמבר, בהם 34% מכלל האשפוזים עקב גסטרואנטריטיס חריפה נבעו מהנגיף. הגיל הממוצע של הילדים המאושפזים היה 14 חודשים. 52% מהאשפוזים היו בילדים עד גיל שנה ו-89% בילדים עד גיל שנתיים. משך האשפוז הממוצע עמד על 3.9 ימים, והוא הלך וירד, ככל שגיל הילד עלה.

המחקר הנוכחי מהווה ניסיון ראשון מסוגו בישראל, לספק אומדן כולל של היקף התחלואה ברוטה וירוס, והעלות הכלכלית של התחלואה הזאת, כפי שהיא מתבטאת באשפוזים בבתי חולים. מעבר לעלות המיידית הזאת, ברור כי יש לווירוס גם מחיר בדמות ביקורים אצל רופא הילדים, היעדרות מהעבודה של ההורים והוצאה נוספת על תרופות.

תסמיני המחלה

נתוני המחקר בישראל אינם שונים מהותית מאלה המוכרים בארה"ב. על פי הסטטיסטיקה האמריקאית: אחד מכל שבעה ילדים יבקר אצל רופא, ואחד מכל שבעים יזדקק לאשפוז בבית חולים, בשל הידבקות בווירוס. מדי שנה מתים בעולם 250-590 אלף ילדים, כתוצאה משלשולים הנגרמים על ידי רוטה-וירוס, רובם המוחלט במדינות העולם השלישי באפריקה, דרום אמריקה, הודו, סין והמזרח הרחוק, אבל גם 20-60 מקרים בארה"ב.

למרות שהסימפטומים שונים ממקרה למקרה, מחלות קיבה שמקורן ברוטה-וירוס מאופיינות בהקאות, חום, כאבי בטן ושלשול נוזלי, העלול להימשך 3-9 ימים. חומרת המחלה עשויה לנוע בין תסמינים קלים ובין התייבשות העלולה להוביל למוות. שיעורי ההדבקות במחלה דומים במדינות מפותחות ומתפתחות, מה שמוביל למסקנה לפיה ההבדלים בתנאי הסביבה, איכות המים והניקיון, אינם משפיעים על תפוצתה.

מספר מחזורי הדבקה

במהלך השנים הראשונות לחייו, סובל בדרך כלל כל ילד ממספר הדבקויות בווירוס. השכיחות הגבוהה ביותר היא בדרך כלל בקרב ילדים בני פחות משנתיים, המצויים גם בסיכון הגבוה ביותר לפיתוח המחלה בדרגות החומרה היותר קשות שלה. כמעט כל הילדים יידבקו עד גיל חמש לפחות פעם אחת בווירוס המעיים הזה. הווירוס מוכר במספר תת-סוגים, ששכיחותם שונה מאיזור גיאוגרפי לאיזור גיאוגרפי, ומעונה לעונה. לאחר מספר מחזורי הדבקה, מפתחים ילדים חיסון טבעי לזנים השונים של הווירוס.

חיסון יעיל

מחקר קליני בינלאומי, בהשתתפות למעלה מ-70,000 תינוקות, נועד לקבוע את יעילותו של החיסון החדש רוטה-טק מתוצרת חברת Merck, המגן מפני 5 זנים של רוטה-וירוס. המאמר המסכם של המחקר פורסם בעתון הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine, ומדווח על יעילות של 98% במניעת מקרי הידבקות חמורים, ירידה של 96% באשפוזים, 93% בפניות לחדרי מיון ו-86% בפניות פחות דחופות לרופא. נמצא כי שיעור תופעות הלוואי בקבוצה שקיבלה את החיסון החדש - שלשולים, הקאות וחום, זהה לשיעור התופעות הללו בקבוצה שקיבלה חיסון-דמה (פלסבו).

לפרטים נוספים על המחלה - לחצו כאן.

פרופ' שי אשכנזי, מומחה למחלות זיהומיות בילדים, הוא מנהל מחלקת ילדים א' במרכז שניידר לרפואת ילדים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום