מדור טיפים מס' 63

(0)
לדרג

טיפים שיסייעו במניעת הדבקות ביבלות והמלצות לגבי שמירה על הגזרה בחופשה. דוקטורס מציג: כל ההנחיות הרצויות

מאת: מערכת zap doctors
טיפים למניעת יבלות

יבלות ויראליות המופיעות על כפות הידיים או הרגליים הן תופעה נפוצה הקיימת אצל 20% מהאוכלוסייה. היבלות נגרמות על-ידי וירוס הנקרא HPV -Human papiloma virus. וירוס זה מדבק מאוד, אך יכול להיתפס בעור רק באמצעות מגע ישיר. התפתחותו דורשת חום וסביבה עשירה בלחות ובדרך-כלל מתרחשת במקומות כמו: בריכות שחיה, מלתחות וחדרי אמבטיה. הטיפול המקובל והיעיל ביותר להסרת יבלות הוא באמצעות הקפאתה בחנקן נוזלי על ידי תכשיר המצוי בבתי מרקחת (WARTNER), או על-ידי רופאי עור.

^^ טיפים לסיוע במניעת הדבקות בווירוס והתפשטותו בגוף:^^

1. אין ללכת יחפים במלתחות, מקלחות ציבוריות ובבריכות שחייה. אדם ההולך יחף במקומות אלה עלול להדבק בווירוס שיגרום להתפתחות היבלות.

2. הווירוס נצמד בקלות למקומות בהם העור פגוע - חתכים, שפשוף וכד'. כדי למנוע הדבקות, רצוי לחבוש או לכסות פגעים בעור (למשל - בעזרת פלסטר), בעיקר אם הולכים למקומות רחצה ציבוריים.

3. מומלץ להשתמש רק במגבת אישית. יבלת ויראלית יכולה לעבור מאדם לאדם, באמצעות מגבת המכילה לחות. המגע של המגבת עם הגוף כרוך בדרך-כלל בשפשוף המקלף תאי עור ועשוי להחדיר את הווירוס לגוף.

4. כדי למזער את הסיכון להדבקה בווירוס, מומלץ לשמור על רגליים נקיות ויבשות.

5. באם הופיעה יבלת, יש להימנע ככל האפשר ממגע, או גירוד, כדי שלא תעבור למקומות נוספים בגוף. מומלץ לכסותה עם פלסטר.

6. עם הופעת יבלת, כדאי לדאוג לסלקה. בדרך-כלל בהיעדר טיפול, היבלת עשויה לגדול עד לגודל של 1/2 אינץ' ועשויה להתפשט למקומות נוספים בגוף.

7. מומלץ לרכוש בבית המרקחת תכשיר יעיל נגד יבלות.

ניצן פרימור הוא רוקח ראשי בחברת "נוה פארמה".

שמירה על הגזרה בחופשה

עונת הקיץ בפתח - כולנו אוהבים להתרענן, למלא את המצברים, לקחת פסק זמן משגרת היום יום ולתכנן חופשה. אולם חופשות, מהנות ככל שתהיינה, עשויות להוות אתגר רציני כאשר מנסים לשמור על הגיזרה. הסיבה לקושי נובעת מסביבה פחות מוכרת, בחירת מזון שונה מאשר בבית ופחות שליטה על הכנתו של האוכל.

כלל האצבע החשוב ביותר הוא תכנון מראש: מומלץ לחשוב מבעוד מועד על דרכי התמודדות עם נושאים פרקטיים שקשורים לאכילה ועם תחושות שיעלו בנו, לאור ההחלטה להגביל את המזון. על רוב הסיטואציות ניתן להתגבר, באמצעות תיכנון מוקדם. מנגד, אם "ניתפס" לא מוכנים - נהיה בסיכון גבוה יותר להיכנע לפיתויים רגעיים, שאחר כך נשלם עליהם מחיר גבוה.

פעמים רבות אנו מתייחסים אל החופשה, כזמן שבו אין איסורים והגבלות, בין היתר גם בתחום המזון. לכן חשוב להחליט מראש כיצד למצות את המיטב, מבלי להרוס את כל המאמצים שהשקענו עד כה בשמירה על המשקל.

הצעד הראשון שמומלץ לעשות הוא לקבל החלטה על "מטרת החופשה" שלנו בנושא המזון: המשך ירידה במשקל או שמירה על המצב הקיים. אם ברצוננו לא להעלות קילוגרמים נוספים, עדיף שנציב לעצמנו סף קלורי יומי מעט יותר גבוה לתקופת החופשה, מתוך מטרה לשמור על המשקל הנוכחי.

^^סידורי הנסיעה^^

לפני היציאה לדרך, חשוב לברר כמה סוגיות אודות סידורי הנסיעה:

לכמה זמן אנו נוסעים? האם אנו עשויים לעמוד בפני פיתויים של חטיפים בתחנות דלק, שדות תעופה או מלונות? האם המזון שלנו ייקבע על ידי הנסיבות, כמו למשל המזון שתגיש לנו הדיילת במטוס? אם כן - האם יהיה זה אפשרי להביא ארוחה מהבית או להזמין מראש ארוחה דלת קלוריות?

שאלות נוספות שחשוב לתת עליהן את הדעת: האם יוגש לנו מזון על ידי המארחים? האם נאכל בחוץ? האם נכין לעצמנו ארוחות? אילו קשיים צפויים להתעורר? מהם הצרכים הקולינאריים של שאר השותפים לנסיעה?

שבירת כללי התזונה שסיגלנו לעצמנו יכולה להוביל להנאה רגעית ותחושה פנימית קצרה של ניצחון (המבוססת על תחושת ה"מרד" בגבולות שהצבנו לעצמנו). אולם, זמן קצר לאחר מכן עשויות להציף אותנו תחושות קשות של אשמה, אכזבה, ואפילו כישלון וייאוש. הכנה נפשית מקדימה, שלוקחת בחשבון את התסריט הגופני והרגשי ממנו נעדיף להימנע, עשויה לסייע לנו לשמור על הגזרה בחופשות הקרובות שלנו, ולא פחות חשוב מכך - להנות מהן הנאה רבה.

מאיה פרנקל היא פסיכולוגית המתמחה בטיפול בהשמנת יתר במלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מתחם אסותא, ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ובפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום