סרטן העור: הקדם בדיקה למכה

(0)
לדרג

ביום א' יחל מבצע ארצי ובו בדיקות חינם לגילוי המחלה. נתונים חדשים על הסכנה במיטות שיזוף ונזקי השמש

מאת: מערכת zap doctors

האגודה למלחמה בסרטן, בשיתוף כל קופות החולים, האיגוד הישראלי לרפואת עור והאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית יוזמות מבצע מיוחד: כ-300 תחנות לגילוי מוקדם של סרטן העור בכל רחבי הארץ. בתחנות יערכו בדיקות חינם לכלל הציבור, ללא תלות בחברות באחת מקופות החולים. המבצע מתקיים כחלק מפעילות שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם אשר יחל ביום ראשון ה-24 ליוני וימשך עד יום שישי ה-29 ביוני 2007.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "מאז יזמנו לראשונה את מבצע שבוע המודעות לסרטן העור, לפני 15 שנים, עלה במידה ניכרת שיעור האבחון של מלנומה בישראל, בשלבים המוקדמים. מטרתו של שבוע המודעות היא להטמיע מסרים בקרב הציבור הרחב ולהעשיר את הידע שלו אודות הסכנה שבחשיפה לא מבוקרת לשמש".

רשימת תחנות הבדיקה על פי חלוקה לאזורים, תפורסם בכל מקומוני סוף השבוע ובאתר האינטרנט של האגודה למלחמה בסרטן. בנוסף, ניתן לפנות למוקד ה'טלמידע' של האגודה המאויש 24 שעות ביממה, לבירור התחנה הקרובה ולקבלת עלון מידע אודות חשיפה זהירה לשמש, בטלפון1-800-599-995.

הסכנה במיטות שיזוף

מחקרים חדשים מצאו קשר ישיר בין שיזוף במיטות ומכוני שיזוף, לבין סיכון משמעותי לחלות במלנומה. מחקר רטרוספקטיבי שנערך על ידי הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן (IARC), הפועל במסגרת ארגון הבריאות העולמי, ופורסם ב-International Journal of Cancer, בדק 19 מחקרים שנערכו ברחבי העולם בנוגע למיטות שיזוף. מתוצאות המחקר הבינלאומי עולה, כי בקרב גברים ונשים, צעירים ומבוגרים, שהשתזפו אי פעם במיטת שיזוף, חלה עליה של 15% בסיכון לפתח סרטן מלנומה. ניתוח של 7 מהמחקרים מצא, כי אנשים אשר השתמשו במיטת שיזוף לפני גיל 35, העלו את הסיכון שלהם לחלות במלנומה ב-75%. "החוקרים מדגישים כי אין שיזוף בטוח. וודאי לא במיטות שיזוף ולא במכוני שיזוף", מדגישה זיו.

ד"ר פליקס פבלוצקי, רופא עור בכיר ב"שיבא": "בנוסף לתפקיד ידוע של השמש בהגברת הסיכון למלנומה, לאחרונה מובלט יותר ויותר המרכיב הגנטי. לכן חלק גדול מהמאמצים כיום מכוונים לבידוד מרכיב זה, דבר שיאפשר זיהוי מקדם של הפרטים בסיכון יתר לפתח מלנומה. ככל שנדע יותר על קבוצות בסיכון, נוכל למקד את המאמצים לגילוי מוקדם ומניעת המחלה".

נזקי השמש

חשיפה לקרינת השמש גורמת לנזקים רבים וחמורים, מלבד הגברת הסיכון לסרטן העור, כגון: כוויות שמש ונמשים, ריבוי קמטים והזדקנות מוקדמת של העור, ריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים. כוויות שמש מגבירות את הסיכון להתפתחות מלנומה ממאירה, יצירת יתר של ויטמין D, המגבירה את הנטייה ליצירת אבני כליות, ירוד (קטרקט) בעיניים. מחקרים שנערכו בכל העולם, הוכיחו באופן חד משמעי, כי נקיטת כל האמצעים להגנה מפני השמש ושימוש במסנני קרינה כקו הגנה אחרון, מונעים את הנזקים.

על מנת למנוע את נזקי השמש, יש להימנע ככל הניתן מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00. כאשר שוהים בחוץ - יש לכסות את הגוף בלבוש מלא ומגן, לחבוש כובע שיגן על הפנים, להרכיב משקפי שמש, לשהות בצל ולמרוח את העור שנותר גלוי לשמש, בשכבה נדיבה של מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונגעים טרום סרטניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום