צרכנות רפואית מס' 95

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: אביזר שמיעה חדשני, תחליף עצם ביולוגי לאיחוי חוליות עמוד השדרה ומדבקה המכילה הורמון גדילה דרך העור

מאת: מערכת zap doctors
אביזר שמיעה של הדור החדש

בני 40 פלוס בימינו מרגישים צעירים ומתנהגים בהתאם. רבים מהם הסובלים מבעיות שמיעה מתביישים להרכיב מכשירי שמיעה, בגלל המראה המיושן והמגושם שלהם וסטיגמת "הזיקנה" שדבקה בהם. אנשים אלו נאלצים להקריב את איכות התקשורת שלהם עם הסביבה כדי לא להקשר לסטיגמת הזיקנה הקשורה במכשירי השמיעה.

חברת Oticon, מובילה עולמית בתחום אביזרי השמיעה, לקחה על עצמה לפתור את בעיית הסטיגמה בתחום והוציאה את Delta - אביזר שמיעה מהפכני, הקטן מסוגו בעולם, בעל עיצוב היי-טקי צעיר עם אינטליגנציה מלאכותית ייחודית. המכשיר מתאים ל-4 מתוך 5 אנשים עם בעיות איבוד שמיעה.

המכשיר הוא משולש קטנטן, בעל משקל של 2 גרם בלבד, המורכב מאחורי האוזן ונותר כמעט בלתי נראה. רק פיפטה קטנטנה, ה-Dome, תשתלשל אל תוך האוזן. העיצוב החדשני זיכה את המכשיר ב-2006 בפרס העיצוב היוקרתיRed Dot וב-Best of Innovations Designpreis ב-2007. העיצוב הופך אותו לאביזר טכנולוגי אופנתי, ואילו מבחר 17 הצבעים מאפשר לבעליו ביטוי אישי. יחד עם זאת, הוא מהווה שילוב ייחודי בין היתרונות של המכשירים התוך-אוזניים והמכשירים המורכבים מאחורי האוזן: הרמקול הקטנטן שלו נמצא קרוב מאד לעור התוף (כמו במכשירים התוך-אוזניים) בתוך הפיפטה (Dome), ובכך נמנע איבוד באיכות השמע בעוד שגוף המכשיר עצמו חבוי מאחורי האוזן.

המכשיר משלב בתוכו מספר פתרונות טכנולוגיים מהפכניים. בזכותם הוא מתאים למשתמשים חדשים ומנוסים במכשירי השמיעה, לירידות קלות ובינוניות בשמיעה עד לירידות שטוחות של dB80. בזכות טכנולוגיה של עיבוד צליל דיגיטאלי, המכשיר מסוגל לבצע אלפי התאמות בשנייה, על מנת להפחית את הרעש ולהגביר את הדיבור. טכנולוגית "האינטליגנציה המלאכותית" המותקנת במכשיר, מסננת את הרעש ובוררת את הקולות האנושיים. כמו כן, הוא מעניק פתרונות ייחודיים לשתי בעיות ידועות של מכשירי השמיעה השונים: "תופעת השמיעה העצמית" ו"צפצוף במכשירי השמיעה". השמיעה העצמית נוצרת כאשר מכשירי השמיעה אוטמים את האוזן וגורמים לאדם לשמוע את עצמו בצורה לא טבעית ומוגברת. במכשיר הנוכחי, האוזן נותרת פתוחה בזכות ה-Dome, הכולל פתחים שמונעים את אטימת האוזן ולראשונה ניתן פתרון מלא לבעיית הצפצוף בזכות ההפרדה בין המיקרופון לרמקול. תיקון המכשיר נעשה באופן מיידי על-ידי החלפת הפיפטה (Dome) בלבד וניתן לנסות אותו ללא כל התחייבות.

עצמות בנויות

במשך שנים רבות חיפשו מדענים דרכים לעודד את גוף האדם לתקן ולייצר עצם שנפגעה, במהירות רבה יותר ובצורה יעילה. כירורגים מומחים לניתוחי עמוד השדרה העריכו יותר מכל את המחקרים בנושא. למעלה ממחצית מאלפי ניתוחי איחוי עצמות המתבצעות מידי שנה בארה"ב, הינם ניתוחי קיבוע חוליות עמוד השדרה.

פריצת הדרך הראשונה היתה בשנות ה-60, כאשר המדען ד"ר מרשל יוריסט גילה לראשונה את חלבון BMP, אשר מהווה גורם צמיחה לבניית עצם חדשה. בדומה לתהליך הטבעי המתרחש בגוף, החלבון משפיע על גיבוש ובניית העצם. ד"ר יוריסט: "חלבון ה-BMP נועד לגרום לכך שיצירת העצם תהיה תחת הבקרה של הרופא". בשנות ה-80 יוצר לראשונה הפרוטאין בצורה גנטית ואילו הניתוח הראשון שכלל בניית עצם בגב היה ב-1997.

הטיפול המסורתי המקובל הינו נטילת שתל עצם מקומי (BONE GRAFT) מעצם האגן, בעת ניתוח קיבוע חוליות עמוד השדרה והשתלתה בין החוליות, על מנת לעודד יצירת עצם חדשה. תהליך זה כולל פתיחת אתר ניתוחי נוסף המגביר חשש לזיהומים ואיבוד דם ועלול לגרום לכאב מקומי מתמשך. למרות שזו פרוצדורה יעילה במקרים מסוימים של מחלות עמוד השדרה, היא מאריכה את זמן הניתוח וזמן ההחלמה, מגבירה איבוד דם, מעלה סיכון לזיהומים ומגבירה כאבים בעת ההחלמה.

ה"אינפיוז" (INFUSE) של חברת מדטרוניק הינו תחליף עצם ביולוגי, המיוצר בהנדסה גנטית, אשר מאפשר את איחוי החוליות, ומהווה חלופה לניתוחים מורכבים. מטרתו היא לעורר את צמיחת התאים של המטופל.

פרופ' יזהר פלומן, מומחה בעל שם עולמי לניתוחי עמוד שדרה, ומנהל המרכז הישראלי לניתוחי עמוד השדרה בביה"ח אסותא, מסביר: "מחלת דיסק שחיקתית (דגנרטיבית) - DDD היא למעשה תהליך טבעי של ההזדקנות. המחלה הינה שם כולל למחלות שונות, כגון: פריצת דיסק, הצרות תעלת עמוד השדרה ועוד מחלות אשר מחמירות עם השנים. למרבה הצער ככל שאנחנו מתבגרים, הדיסקים שבין החוליות שלנו מאבדים את הגמישות שלהם והיכולת להיות סופגי זעזועים. הרצועות אשר מקיפות את הדיסק נעשות יותר פגיעות, וחלק מהדיסק מתחיל להתייבש ולהתכווץ. כאשר מחלת הדיסק השחיקתית נעשית כואבת או סימפטומטית, היא יכולה לגרום למספר סימפטומים, כגון: כאבי גב, כאבים ברגל וחולשה. כאשר הדיסק גורם ללחץ על שורשי העצבים, הכאב לעיתים קרובות מוקרן לרגל או לכף הרגל וקשור לתחושות עיקצוץ וירידה בתחושה".

אנשים הסובלים מכאבי גב כתוצאה מבעיות מכאניות, שגורמות לאי יציבות של החוליות, נזקקים לקיבוע של החוליות, מכיוון שכל תנועה שלהן גורמת לכאבים בלתי נסבלים הפוגעים קשות באיכות חייהם ובתפקוד היום יומי. ניתוח קיבוע חוליות מיועד למטופלים עם הצרות בתעלת השדרה בעקבות מחלת דיסק שחיקתית. מרבית כאבי הגב נגרמים כתוצאה מבעיות של עמוד השדרה עצמו; הסיבות הן מגוונות, בהן החלקה של החוליות בדיסקים שבין החוליות, בעצבים שנלחצים בתעלת עמוד השדרה וברקמות הרכות שסובבות את עמוד השדרה (שרירים ורצועות).

מדבקה המכילה הורמון גדילה

חברת הביו-פרמצבטיקה טרנספארמה מדיקל, המתמחה בפיתוח ושיווק של מוצרים רפואיים המבוססים על טכנולוגיה ייחודית של הולכת תרופות דרך העור, הודיעה השבוע כי קיבלה לידיה תשלום ביניים שני מחברת טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ, בעקבות הסכם פיתוח שנחתם בין שתי החברות. התשלום הגיע לאחר שטרנספארמה עמדה בהצלחה בכל יעדי הביניים, בתהליך הפיתוח של מדבקה המכילה הורמון גדילה המיועדת לשימוש בניסוים קליניים מתקדמים של המוצר הטרנסדרמלי של טבע להעברת הורמון גדילה דרך העור.

לדברי ד"ר דפנה חפץ, מנכ"ל טרנספארמה מדיקל, "אבן דרך זאת היא צעד משמעותי בתוכנית הפיתוח של המערכת להובלת הורמון גדילה דרך העור. זהו הישג חשוב בהוכחת היתכנותה של הטכנולוגיה הייחודית שלנו - פיתוח של מדבקה המכילה תרופה חלבונית יציבה. יכולתנו לפתח מדבקות שמכילות תרופה חלבונית בפורמולציה יבשה, מהווה יתרון מובהק המאפשר חיי מדף ארוכים למוצרי מערכת ה-ViaDerm. שילובה של הטכנולוגיה הייחודית לייצור מדבקות ביחד עם המכשיר שלנו מהווים פתרון מושלם להעברה מדויקת של תרופות ביולוגיות דרך העור".

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון, בפורום בריאות הגב ע"י דוקטור לכירופרקטיקה, בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות ובפורום רפואת עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום