עיניים אדומות לרווחה - מהן מחלות עיניים נפוצות?

(0)
לדרג

בדיקת עיניים מקיפה משקפת את מצב הבריאות הכללי, ובאמצעותה ניתן לגלות מחלות שונות. מה אומרות עינייך?

מאת: ~~ד"ר עמי הירש~~

עיניים אדומות, עיניים בולטות ואפילו קטרקט אינם מעידים על בעיה בעיניים בלבד. למעשה, ביטויים אלו עשויים להעיד על מחלות שונות בגוף האדם. באמצעות בדיקת עיניים מקיפה ניתן לגלות מחלות שונות - החל מבעיות בלחץ הדם ועד לסרטן מסוג לימפומה. בהתאם לאבחנה, מפנים לרופא מתאים להמשך טיפול.

בדיקה מעין זו ניתנת לביצוע באמצעות קרנית העין, הקשתית, העדשה, הרשתית ועצב הראייה. ניתן אף לבצע אבחנות לשינויים במבנה החיצוני של העין. ישנם מקרים רבים בהם אנשים לא ידעו כלל שהם סובלים ממחלה, וכאשר הגיעו לבצע בדיקת עיניים מקיפה, התברר שיש להם סיבות נוספות לדאגה.

נורה אדומה

עיניים בולטות, לדוגמא, עשויות להעיד על בעיה בבלוטת התריס. עיניים אדומות וגדושות, עשויות להעיד על בעיה קלה, כגון: צינון, אלרגיה ועד לגידולים ממאירים.

כאשר דלקות עיניים אינן עוברות גם לאחר טיפול, צריכה להידלק נורה אדומה. במקרים אלו הדלקת תראה נפוחה וחמורה יותר מדלקת שגרתית. דוגמא נוספת למחלה שמתבטאת בבעיות בעיניים, היא סוכרת. לדוגמא: מטופל הסובל מסוכרת טען שהוא רואה כפול והופנה למיון.

בדיעבד, הסתבר שהאחרון סבל מראייה כפולה כתוצאה ישירה מפגיעה נוירולוגית שנגרמה ממחלת הסוכרת. תופעה דומה עשויה להיגרם גם כתוצאה משבץ מוחי העלול לפגוע בתפקוד המוח ולבוא לידי ביטוי בעיניים.

פגיעה ברשתית

חשוב לציין, כי חלקים מסוימים בעין לרוב אינם משאירים מקום לספק לגבי מצב הגוף. רשתית העין, העשירה בכלי דם, תעיד ישירות בצורתה על כל מחלה הפוגעת בכלי דם, כגון: מחלות של חסימת כלי דם, הצרות עורקים, יתר לחץ דם, סוכרת, זיהומים ומחלות אוטואימוניות.

בנוסף לכך, ניתן להעריך את משך תקופת המחלה לפי הפגיעה המסתמנת ברשתית. החדשות הרעות הן שפגיעה בכלי הדם בעין תשאר לצמיתות. עם זאת, הטיפול הכרחי על מנת למנוע את התדרדרות הפגיעה. רשתית פגועה ומצב גופני שאינו מטופל, עשויים לגרום אפילו לעיוורון. נתונים אלה מסבירים את הסיבה מספר אחת לעיוורון: מחלת הסוכרת.

עכירות בעדשה

חלק אחר בעין המעיד על מחלות הינו קרנית העין. כאשר מופיעים עליה סוגים שונים של עיוותים ומשקעים, בדרך-כלל יעיד הדבר על מחלות שונות - החל ממחלות אוטואימוניות, כגון: דלקת פרקים ועד למחלות בכבד. כמובן שעיוותים אלו ניתנים לאבחון רק באמצעות בדיקה של רופא מומחה ולא נראים באופן רגיל.

עדשת העין תעיד פעמים רבות על מחלות שונות ונטילת תרופות כגון סטרואידים. מצב זה יאובחן כסוג מסוים של קטרקט - שהינו הופעת עכירות בעדשה הטבעית. מחלה זו שמופיעה לרוב בגיל מבוגר, תופיע אצל אנשים צעירים הנוטלים סטרואידים ותגרום לקטרקט המושפע ישירות מתרופות אלה ולא כתוצאה מגיל מבוגר.

קשתית העין מסייעת לגילוי מחלות כגון: סוכרת, מחלות כלי דם, לחץ דם ומחלות אוטואימוניות, כמו דלקות פרקים, דלקות ומחלות כבד.

אבחון מקיף

ישנו הבדל בין "אירידיולוגיה" לבין רפואת עיניים המאבחנת מחלות. אירידיולוגיה היא למעשה אבחון מחלות באמצעות הקשתית (אירידה=קשתית), אשר מתבצעת על-ידי אדם שהוסמך לכך ואינו רופא. מאבחן מסוג זה מבצע את הבדיקה, על סמך התבוננות בקשתית באמצעות זכוכית מגדלת.

אולם, אבחון רפואי ומקיף של מחלות באמצעות העין, מתבצע לא רק על-ידי הקשתית, אלא כולל אבחון בחלקי העיניים השונים: רשתית, קשתית, עדשת העין, עצב הראייה ומבנה העין החיצוני. הווה אומר שבבדיקה אירידיולוגית לא ניתן לאבחן מחלות רבות.

כאמור, העיניים יכולות לשמש כלי חשוב לאבחון מחלות ולדרג את חומרתן, על כן חשוב להקפיד להיבדק אצל רופא עיניים מדי שנה מעל גיל 40 או לחילופין, בגיל צעיר יותר כאשר ידועה מחלת רקע הדורשת מעקב רפואי צמוד.

ד"ר עמי הירש הוא מנהל רפואי של רשת מרפאות "עיניים".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום