טיפול שיניים? לא בבית ספרנו

(0)
לדרג

סקר: כשליש מהציבור פוחד מרופא שיניים וכ-50% מהחוששים נמנעים מטיפול. על חרדה דנטלית והדרכים להתמודד עמה

מאת: מערכת zap doctors

מן המפורסמות הטענה כי מרבית האנשים לא אוהבים את הביקור אצל רופא שיניים. הסיבות לתחושות לא נעימות ובמקרים לא מועטים אף התעוררות פחד, קשורות לארועים שונים מהעבר שיש בהם לא פעם מרכיב של איבוד שליטה על גופנו. כאשר שליטה זו נפגעת ואנו חשים אי נוחות, עלולים להתעורר רגשות לא נעימים שיובילו לסימני חרדה ואף הימנעות מטיפול.

חרדה היא תגובה טבעית של הגוף להתגונן כשחשים סכנה. היא הופכת למעיקה וקיצונית, כאשר היא פוגעת בהתנהלות התקינה שלך. יצוין כי הימנעות מקבלת טיפול שיניים פוגעת באיכות החיים ואף בתפקוד היומיומי.

פחד קולקטיבי

סקר שנערך לאחרונה מאשש את החששות - אנו פוחדים מרופא השיניים. לצערנו, למרות האפשרויות להקלת הכאב, נתפס הטיפול בשיניים בקרב אוכלוסיות רבות ככואב. מתוצאות הסקר עולה, כי כשליש מהציבור במדינת ישראל (30.4%) פוחד מרופאי שיניים, וכ-50% מהחוששים נמנעים מטיפול. עוד עולה מהסקר, כי נשים מפחדות יותר מגברים (או שהם פשוט לא מודים בכך), כאשר 37.6% מהנשים פוחדות לעומת 22.9% מהגברים. למעשה, הפחד מרופאי שיניים מונע מ-17% מהנשים במדינה מלרפא את כאבי השיניים שלהן.

בנוסף עולה מהסקר שקבוצת הגיל האמיצה ביותר היא בני 65 ומעלה (72%), והפחדנים הגדולים הם באופן מפתיע דווקא הצעירים בגילאי 25-34 (38.7%). למעשה רק 4% מה"זקנים" מונעים מעצמם טיפול שיניים, לעומת 22.2% מ"הצעירים".

עוד עולה מהסקר, כי חילוניים מפחדים יותר מהציבור המסורתי, הדתי או החרדי. 65.3% מאנשים המגדירים עצמם "מסורתיים", 61% מהחרדים ו-58.2% מהדתיים לא חוששים מרופא השיניים, לעומת 57.9% מהציבור החילוני כשכמעט 20% ממנו לא הולך לרופא שיניים בגלל הפחד.

הסקר נערך על-ידי חברת Market Watch, עבור חברת "מקסימדיה - המרכז להפרדת אוויר", יצרנית גז הצחוק, בקרב 493 נדגמים בחלוקה דמוגרפית.

הסוף לפחדים

על-מנת להתגבר על הפחד, הדרך הרצויה היא דרך של "חוויה מתקנת" (חוויה חיובית). רצוי שהתהליך יתבצע בידי רופא/ה שמצוי/ה היטב בנושא. עליו להכיר את התופעה וביטויה, להיות סבלני, מתחשב ומסביר פנים. הרופא אמור לברר את הסיבות שהובילו להתפתחות החרדה ובמה היא מתמקדת: בחשש מכאב, מרעש המקדחה, מחט מזרק ההרדמה, חוסר שליטה וכד'.

ההתייחסות למטופל צריכה להינתן בסבלנות ובגילוי אמפטיה לתחושות שעולות. גישה זו מאפשרת שימוש בטכניקות הרגעה נוספות, כמו: דמיון מודרך, היפנוזה והרפיות. במקרים מסוימים קיימת אפשרות להשתמש בתרופות הרגעה או גז צחוק. טיפול שיניים טוב ואיכותי דורש מספר מפגשים, כלומר סדרת טיפולים שנקבעים באופן מקצועי. מטרתו של הרופא היא להביא את המטופל ליכולת התמודדות עם טיפול רגיל.

בואו לדבר על זה בפורום חרדה דנטלית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום