צרכנות רפואית מס' 93

(0)
לדרג

מערכת לזיהוי שולי הגידול הסרטני, תכשיר לפתרון בעיית נדודי שינה ומעבדת תאי גזע חדשנית. כל העדכונים - במדור הצרכנות

מאת: מערכת zap doctors
מערכת לזיהוי שולי הגידול הסרטני

החברה הישראלית "דיון מדיקל" (Dune Medical Devices), המתמחה בפיתוח מכשור רפואי בתחום זיהוי מיידי של רקמות סרטניות בניתוחים, הציגה נתונים חדשים באשר לפוטנציאל הפחתת הצורך בניתוח שד חוזר. התוצאות הוכחו בחולות שסבלו מגידול טרום פולשני וקשה במיוחד לזיהוי תוך כדי ניתוח. הממצאים המתבססים על שני מחקרים נפרדים הוצגו בכנס השנתי של איגוד מנתחי השד האמריקני ((ASBS בפיניקס אריזונה.

כיום, בכ-30% מהניתוחים להסרת גידול סרטני בשד (למפקטומי), ניתנת אבחנה פתולוגית של שולי גידול חיוביים (דהיינו, עם תאים סרטניים). על פי רוב, כאשר באבחנה פתולוגית מתגלים שולי רקמות חיוביים, חולות נדרשות לעבור ניתוח נוסף הכרוך בכאב פיזי ונפשי, סיכון ועלות נוספת, על מנת להסיר מקטעים ממאירים שלא הוסרו בניתוח הראשון.

באמצעות טכנולוגית ספקטרוסקופיה, המבוססת על תדרי רדיו Radio Frequency Spectroscopy, מערכת הבדיקה מאפיינת בזמן אמת, כלומר במהלך הניתוח הראשוני להסרת הגידול, את גבולות שולי הרקמות הסרטניות, וכך מציגה פוטנציאל הפחתה של הליכים ניתוחיים חוזרים.

במחקר אחד נמצא, כי המערכת גילתה באופן מלא את שולי הגידול הסרטני ב-86% מהחולות שהשוליים הנגועים שלהן לא נתגלו על ידי הרופא במהלך הניתוח. גידולים שהוסרו בניתוח נדגמו מיד לאחר הסרתם על ידי הפעלת המערכת על מספר מקטעים מדודים בפאות הגידול שנבחנו. קריאות המערכת הושוו למדידות פתולוגיות, שבוצעו לאחר הניתוח בדיוק באותם אזורי שוליים שזוהו. במסגרת הניסוי הקליני אשר נערך בשני מרכזים רפואיים, נותחו 314 פאות גידולים שהוסרו וכ-3,600 נקודות מדידה.

המחקר השני שהוצג התמקד ביכולות המערכת לזהות סוגי גידולים שונים, כולל גידולים קשים יותר לאבחון, כדוגמת סרטן שמוגבל לצינוריות החלב, (DCIS). במחקר נמצא, כי המערכת זיהתה 20 מתוך 21 מקטעים של DCIS, כפי שאוששו על ידי הדוחות הפתולוגיים. במחקר זה נבדקו 46 דגימות שהוסרו בניתוחי סרטן שד בהם נמדדו 282 מדידות. אזורי המדידה נבחרו בקפידה על מנת שלא לכלול אזורים בעלי ריכוז גבוה של רקמה סרטנית. הממצאים הראו שהמערכת זיהתה פתולוגיות של מגוון רחב של סוגי סרטן שד ברמת דיוק מושלמת או גבוהה.

לדברי חוקר המשתתף במחקר, פרופ' שלמה ללצ'וק, מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וראש מחלקה כירורגית ב' במרכז הרפואי רבין, המטרה העיקרית של ניתוח שימור שד כיום היא להשיג הסרה מושלמת של גידולים, וכן שיהיו מוקפים בשכבת רקמות נקייה מגידולים. יחד עם זאת, אחוז גבוה של נשים נאלצות לעבור ניתוחים חוזרים, משום שתוצאות הדוחות הפתולוגיים לאחר הניתוח מראות שולי רקמות נגועים בסרטן. "כיום לא קיימת שיטה מדויקת לבדיקה, במהלך הניתוח, של שולי הגידול הסרטני. בהתחשב בכך, המערכת עשויה לחסוך מנשים רבות ניתוחים נוספים על ידי אפיון הרקמות ברמת דיוק גבוהה במהלך הניתוח, ובכך לאפשר ביצוע כריתת הגידול ברמה הנדרשת".

לדברי החוקרת ד"ר תמי קרני מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב והמכון לבריאות השד במרכז הרפואי אסף הרופא: "במהלך ניתוח, קשה במיוחד לגלות שולי גידול לא פולשני, והמערכת הוכחה כמאוד מבטיחה ביכולת לאמוד גם במקרים אלה את שולי הגידול הסרטני בניתוח בודד ובכך להקטין השלכות קוסמטיות וכאב פיזי ונפשי הכרוך בניתוחים חוזרים".

המערכת כוללת מכשיר בדיקה ידני לשימוש חד פעמי ויחידת בקרה. כאשר קצה המכשיר הידני מוצמד למקטע שהוסר בניתוח להסרת גידול מהשד, אותות תדרי רדיו משודרים לתוך הרקמות ומוחזרים ליחידת הבקרה, המבצעת אנליזה לקביעת מצב הרקמות. הפעלתה הקלה של המערכת והתוצאות המיידיות, משתלבות בקלות עם מהלך הניתוח. תוצאות השימוש במערכת נבחנות כיום במחקרים קליניים נוספים הנערכים במרכזים רפואיים בארה"ב ובישראל.

הסוף לנדודי שינה

כ-30% מהישראלים סובלים מהפרעות שינה. הם מתקשים להירדם, מתעוררים מכל רחש, או פשוט ישנים רע. להם ולמיליוני אנשים ברחבי העולם המערבי הסובלים מאותה בעיה, מיועד התכשיר החדש - רסקיו לילה. מדובר בתכשיר טבעי, אשר מורכב מתמציות פרחי באך ומיועד לאנשים המתקשים להירדם בשל מחשבות, דאגות ומועקות המפריעות לתהליך ההירדמות.

"התכשיר החדש הוא תוספת לרסקיו - המוצר הטבעי להפגת מתח ולחץ במשך היום", מסביר שי ברוש, מנכ"ל חברת פרמה גורי, המייבאת את התכשיר מאנגליה. "כעת מספקת הסדרה מענה מושלם 24 שעות ביממה, ומאפשרת לסובלים מחרדות וממחשבות טורדניות להנות משנת לילה נינוחה כמו כל אחד אחר".

התכשיר, שאינו נרקוטי ואינו ממכר, מכיל 6 תמציות פרחי באך הכוללות את תמצית באך וויאט צ'סטנאט, שתפקידה לשחרר את הנפש ממחשבות טורדניות ועקשניות שממשיכות להסתובב בראש כתקליט שבור, ומובילות לקושי להירדם ולישון בלילה. ניתן לקחת את המוצר עם כל תרופה אחרת וכמו כל תמציות פרחי באך הוא בטוח לשימוש בכל גיל.

תמציות פרחי באך פותחו לפני 100 שנה על-ידי הרופא האנגלי ד"ר אדוארד באך, והן משמשות בשילובים שונים לטיפול במגוון בעיות והפרעות גוף ונפש. תמציות פרחי באך נמכרות ברחבי העולם כולו. שיטת הטיפול בהן נלמדת בכל בתי הספר לרפואה משלימה.

ניתן להשיג בבתי המרקחת, בתי הטבע וברשתות הפארם. עלות בקבוקון המכיל 10 מ"ל: 59.95 ש"ח.

לרכישת הפריט on-line - לחצו כאן.

מעבדת תאי גזע חדשנית

חברת קריוסל ישראל פתחה במרכז הרפואי תל אביב - איכילוב מעבדת תאי גזע מן המתקדמות בעולם לעיבוד ושימור של תאי גזע טבוריים. המעבדה עומדת בסטנדרטים בינלאומיים והיא פועלת על פי תקני ISO המחמירים ביותר הקיימים בעולם. המעבדה הינה היחידה בארץ המעבדת את דגימות הדם ב"חדר נקי" למניעת זיהומים (clean room).

השימור במעבדה הינו חדשני ויחידי בארץ והוא נעשה באמצעות מבחנות (ולא בשקיות כפי שנעשה עד כה). דבר זה מאפשר את פיצול הדגימה למטרת בטחון, כמו גם שימוש רב פעמי בחלקי דגימה במקרה הצורך, ללא פגיעה בכלל הדגימה כפי שקורה בהקפאה בשקית.

הטכנולוגיות הן מהמתקדמות בעולם להפרדת התאים, וכתוצאה מכך נעשה שימוש ומיצוי מרבי של הדגימה. לביטחון ההורים והמשפחה, ניתנת האפשרות להקפאת הדגימה בשתי מבחנות נפרדות והן נשמרות האחת במעבדה בביה"ח איכילוב והשניה במעבדות קריו סייב בבלגיה. חדרי העיבוד וההקפאה, כמו גם מיכלי ההקפאה, מוגנים באמצעות מערכות התראה מתקדמות מסוגן כולל קודנים, חיישנים, קוד גישה מאובטח ומצלמות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום טיפול בפרחי באך ובפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום