מדור טיפים מס' 58

(0)
לדרג

מיוחד לשבועות: תזונה נכונה בחג, חשיבות צריכת מוצרי חלב והמלצות לסובלים מבעיות עיכול או מאי סבילות ללקטוז

מאת: מערכת zap doctors
המלצות לאכילת מוצרי חלב

כמיטב המסורת, גם השנה נרבה בחג באכילת מוצרי חלב. חשוב לדעת כי מעבר לטעמם הנפלא, למוצרי החלב יש גם יתרונות בריאותיים. על מנת להפיק את ההנאה והיתרונות המרביים ממוצרי החלב, הנה כמה המלצות:

החלב ומוצריו הם המקור העיקרי לאספקת הסידן החיונית לגוף. הסידן מסייע במניעת אוסטיאופורוזיס (דילדול עצם) וחיוני לבניית העצמות, לתפקוד מערכות העצבים, השרירים, קרישת הדם ולמניעת יתר לחץ דם. בשנים האחרונות נחקר ונמצא שצריכה מוגברת של סידן אף מסייעת לירידה במשקל.

מוצרי החלב עתירי השומן מהווים מקור טוב לסידן, אך מומלץ דווקא לצרוך את המוצרים דלי שומן, מכיוון שהשומן במוצרי החלב הוא שומן רווי - התורם לעליית הכולסטרול בדם ולהתפתחות מחלות שונות, כגון: מחלות כלי דם, לב וסיבוכי סוכרת.

מומלץ לחפש מוצרי חלב דלי שומן המועשרים בויטמין D. מקורו של ויטמין זה, המסייע לקליטת הסידן בגוף, הוא בשומן ולכן יש צורך להוסיפו באופן מלאכותי במוצרים דלי שומן.

אם אתם סובלים מאי סבילות ללקטוז (המרכיב הסוכרי של החלב), מומלצת אכילת קוטג', יוגורט וגבינות קשות מכיוון שאלו מכילים כמות קטנה של לקטוז.

לאלו הסובלים מבעיות עיכול - מומלץ לאכול יוגורטים פרוביוטיים. אלו מכילים חיידקים חיוביים המועילים במצבי שלשולים ומחזקים את המערכת החיסונית.

סיגל פרישמן היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בביה"ח בילינסון וציונה אברהם היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בביה"ח השרון.

תזונה בחג השבועות

שבועות הוא מהחגים היחידים בלוח השנה העברי שנתפס כבלתי מזיק לגיזרה. זאת, משום שאוכלים ארוחות חלביות הנחשבות קלות. מכיוון שלא אוכלים בשר, יש תחושת קלילות בבטן, אך לא בהכרח במאזן הקלורי. איך אפשר בכל זאת לדאוג שיהיה קל גם על המשקל?

תקופת חג השבועות מתאפיינת בשפע של ירקות ופירות עסיסיים, בתוספת ויטמינים וסיבים תזונתיים שתורמים לבריאות, בעלי קלוריות מעטות. הכינו ואכלו ירקות במגוון צורות - חתוכים, בסלט, בפשטידה, לעיטור וקישוט הקערה. מכיוון שהפירות מכילים גם סוכר, לא מומלץ להפריז בצריכתם. בכל מקרה עדיף לאכול את הפרי השלם וכך להנות מכל יתרונותיו התזונתיים, לעומת שתיית מיץ.

בין מאכלי החג כדאי לשלב גם דגנים מלאים עשירים בפחמימות וסיבים תזונתיים, אשר גורמים לתחושת שובע ולשיפור תנועתיות המעי. דגנים מלאים החשובים לתפקוד תקין של מערכות הגוף, מכילים: ויטמיני B, מגנזיום וויטמין E.

מוצרי החלב עשירים בחלבונים, שהינם אבני הבניין של איברי הגוף.

מוצרי חלב הם מוצרים מן החי, לכן הם מכילים כולסטרול ושומן רווי שעלולים לגרום לעלייה ברמות השומנים בדם ולמחלות לב וכלי דם. מומלץ להחליף את הגבינות השמנות במתכוני הפשטידות, המטבלים והעוגות, בגבינות ויוגורטים דלי שומן (עד 5% שומן; בגבינות הקשות ניתן גם עד 9%).

לרגישים לסוכר החלב, הלקטוז, כדאי לדעת שמוצרי חלב מעובדים יותר כגון: גבינות קשות, יוגורט וקוטג', הם דלים יחסית בלקטוז ונסבלים היטב גם על-ידי מי שמתקשה בעיכול הלקטוז, במיוחד כאשר הם נצרכים במסגרת ארוחה. קיימים גם תכשירים של האנזים לקטוז, שהוא אחראי על עיכול הלקטוז, אותם ניתן לצרוך לפני אכילת מוצרי חלב.

מומלץ לצרוך מוצרי חלב המועשרים בחיידקים פרוביוטיים המסייעים למערכת החיסונית.

סידן הוא מינרל שאספקתו חיונית לבניית העצם ותפקוד שרירים אופטימלי. הקצובה היומית לצריכת סידן היא 1,000 מ"ג ליום לאדם הבוגר ו-1,200 מ"ג לאנשים מעל גיל 50. מוצרי חלב הם מקור מעולה לסידן. מומלצים במיוחד אלו המועשרים בסידן.

ד"ר סילבינה מצקין-לוי היא מומחית לרפואה פנימית ותזונאית. העצות באדיבות שיטת ד"ר לוי. לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר בפורום תזונה קלינית ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום