ארוחת חג: מפסיקים לאכול כששבעים

(0)
לדרג

לכל שוחרי הדיאטות: חג השבועות הוא זמן מועד "לפורענות". הקשבה לבטן ולא לראש מונעת צרות וקלוריות מיותרות

מאת: לילי רוזן ונדיה גרינשטיין-כהן

חג השבועות בפתח, ואיתו מאכלי הגבינה. עוגות הגבינה, הגביניות, הבלינצ'סים, הגבינות המתוקות, המלוחות - כל כך מפתות אך גם משמינות. ישנן כמה סיבות לכך שאנשים משמינים בחג. החג מהווה תירוץ לאכול הרבה, גם אם אנו עוברים את נקודת השובע. בכל חג, ובמיוחד בשבועות, האוכל שונה ומיוחד. לפעמים ההרגשה שצריך לחכות לשנה הבאה כדי לחזור על המאכלים האלה גורמת לנו לאכול יותר.

מעצם הווית החג, בו אנו יושבים זמן רב ליד השולחן, הפיתוי להמשיך לאכול גדול, לפעמים גדול מדי. משמינים בדרך-כלל מכמות האוכל שצורכים ולא בהכרח מסוג המזון, גם אם יש בו הרבה שומן. סיבה נוספת להשמנה בחגים היא העובדה שאנו מדלגים על ארוחות במשך היום כדי "לפנות" מקום לארוחת החג.

לאכול במידת הצורך

ארוחת חג לא שונה מארוחה במסעדה או ארוחה גדולה ביום שישי. אם נעצור כשנחוש תחושת שובע, נמנע תחושה של התפוצצות ונאפשר לעצמנו להרגיש טוב גם בהמשך הערב. כדי להתגבר על תחושת הפספוס שלא הגענו לכל המאכלים, כדאי פשוט למלא צלחת עם כל מה שאנו רוצים לאכול. ברגע שאתם מרגישים מלאים, זה הזמן להפסיק. אוכל טעים הופך להיות לא טעים כאשר אנחנו מגזימים. אפשר גם (אם זה מתאים) לקחת שאריות הביתה, להשלים את החסכים במועד מאוחר יותר.

תחושת שובע

עוגה עם גבינה רזה, אינה בהכרח טובה יותר לדיאטה שלנו מעוגה עם גבינה שמנה. הסיבה: מעוגה עם גבינה רזה לא מקבלים את תחושת השובע והסיפוק שנקבל מגבינה עתירת שומן. בדקתם פעם כמותית כמה גבינה רזה צריך לאכול בשביל לשבוע? פיזיולוגית, ככל שיהיה יותר שומן במזון, נצטרך לאכול כמויות קטנות יותר כדי לשבוע. מצד שני, קל יותר לאכול כמויות גדולות של אוכל עתיר שומן בגלל שמזון זה קל יותר לבליעה, דורש פחות לעיסה ומחליק בגרון.

תחושת השובע היא פיזיולוגית. היא מגיעה בין אם האוכל מחליק בגרון או בין אם לועסים אותו. הקיבה והמוח לא מבחינים בין עוגה המלאה בגבינה שמנה לבין גבינה רזה. הגוף "רואה" באוכל מרכיבים תזונתיים בלבד. היות והשומן נשאר הכי הרבה זמן בקיבה, הוא נותן תחושת שובע יותר ברורה ולזמן ממושך יותר מחלבונים ופחמימות. לכן חשוב להקשיב לקיבה ולא לראש. אם אתם עולים עד שני ק"ג, מדובר בשינוי פיזיולוגי שלא קשור לאוכל. כמו שהם עלו, כך הם יירדו. אולם, אם עליתם מעל 2 ק"ג בחגים, כנראה שאכלתם יותר מדי.

לילי רוזן ונדיה גרינשטיין-כהן הן דיאטניות קליניות מוסמכות ומנהלות את מרכז "שיווי משקל". לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית ובפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום