מדור טיפים מס' 57

(0)
לדרג

הטיפ השבועי: מה חשוב לבדוק בבחירת בית דיור מוגן, ומהן הפעולות המומלצות לכלות שמעוניינות לרדת במשקל לקראת החתונה?

מאת: מערכת zap doctors
בחירת בית דיור מוגן עבור בני גיל הזהב

ההחלטה לעבור לבית אבות או לבית דיור מוגן היא לא פשוטה. לאחר שהחלטתם על הצעד המשמעותי, צריך לבדוק מהן האפשרויות ומתוכן להחליט על המקום המתאים ביותר עבורכם.

^^טיפים לקראת ההחלטה בבחירת בית דיור מוגן:^^

ייעוץ והכוונה: ישנן חברות פרטיות לייעוץ והכוונה לבתי אבות, שלאחרונה נכנסו גם לנישת הייעוץ לבתי דיור מוגן, ובראשן עומדים עובדים סוציאלים. רובן ככולן אינן גובות תשלום עבור הייעוץ, ולמעשה זוכות בעמלה מצד בית הדיור המוגן אליו בחרתם לעבור. עליכם להגיע עם רשימת בקשות (מיקום, עלות וכו') ועל הממליץ להתחשב בכך.

סקר שוק: מלבד חברות הייעוץ, יכול (וחייב) כל אדם השוקל מעבר לבית אבות או לדיור מוגן, לבצע סקר שוק, בהתאם ליכולתו הפיזית והנפשית. את הסקר ניתן לערוך לצד העזרה והתמיכה המשפחתית, בעזרת פרסומים בעיתונות, בדיקה באתרי אינטרנט ובפורומים, המלצות של חברים ואפילו שיחות עם עובדי המקום - ניתן לבחור את המקומות אשר מעניינים אתכם ומתאימים לכם. בהמשך, חשוב להיפגש עם מנהלי המקום, לבדוק את לוח החוגים ואפילו ליהנות מארוחה בחדר אוכל. כל אלו יעזרו לכם לפסול או להמשיך לבדוק את המקום המתאים ביותר עבורכם.

בדיקת המבנה והדירה: לבדיקת המבנה בכלל והדירה בפרט, חשיבות מכרעת. זה יהיה הבית החדש שלכם וכמו שבדקתם בשבע עיניים כל בית אליו עברתם במהלך חייכם, הדבר אינו שונה. בדקו האם האסתטיקה של המקום נעימה לכם, היכנסו לדירתכם הפוטנציאלית - שבדרך כלל תהיה קטנה יותר ממה שהורגלתם אליו, ובחנו האם היא עונה על צרכיכם. עצה חשובה: קחו בחשבון שגם אם כרגע אתם עצמאיים לחלוטין, הרי שהמצב ישתנה בתוך מספר שנים. לכן, בדקו האם הדירה תוכל להכיל גם מטפלת, למשל, אם תזדקקו לה בעתיד.

ההיבט החברתי: סיבה מרכזית למעבר לבית דיור מוגן, היא ההתנהלות החברתית. שיעור הספורט בבוקר, חוג הציור אחר הצהריים וההרצאה בערב. אך לפני הכל חשבו עם עצמכם, האם תוכלו להסתדר בחברה סגורה? האם אתם טיפוסים חברתיים ותוכלו להסתגל לחיי קהילה צמודים יותר ממה שסביר לוודאי הכרתם? זה לא חשוב רק מבחינת היחס שלכם לחברה, אלא גם מבחינת יחס החברה אליכם.

דמי ניהול ואחזקה: מעבר לדמי הפיקדון, אתם למעשה מחויבים בדמי אחזקה. אותו סכום שיממן את המציל בבריכה, המנקה שתנקה לכם את הבית, המנוי לעיתון היומי, הארוחות, האחות, העובדת הסוציאלית, ערבי התרבות ועוד. מכיוון שאתם מפסיקים לשלם על כל הדברים הנ"ל באופן פרטי, תצטרכו לבדוק כלכלית, כיצד הסכומים שהוצאתם עד עתה מתקזזים עם דמי האחזקה. בנוסף, בדקו מהם השירותים עליהם תצטרכו להוציא סכומים נפרדים.

התאמת הבית לקהל היעד: החברים שלכם בבית הדיור המוגן ימלאו מעתה את מרבית הזמן הפנוי שלכם. בדקו שהם הקהל המתאים לכם והמעניין אתכם. סגנון חיים דומה יכול לקשר בין אנשים וההפך. אם אתם שומרי מצוות, בדקו שהארוחות כשרות לפי דרישותיכם, ושיש מניין בבית הכנסת.

ועדת קבלה: גם אם עד עתה סימנתם וי על כל הדרישות, עדיין תצטרכו לעבור ועדת קבלה לפני הכניסה לבית דיור מוגן. בוועדת הקבלה יושבים עובדת סוציאלית, אחות, רופא ומנהל המקום, ועל-פי קריטריונים קבועים מראש בודקים האם יש התאמה בין המקום לבניכם. להנהלה של בית הדיור המוגן יש אחריות לא רק כלפי הדייר החדש, אלא גם כלפי המרקם החברתי הקיים. בתוך כך, הוועדה בודקת קריטריונים אישיותיים, חברתיים, בריאותיים והאם ישנה תמיכה משפחתית.

תמיכה משפחתית: לתמיכה המשפחתית חשיבות מכרעת. כשההחלטה לעבור היא בידי הקשיש והוא זוכה לעזרה בכל צעד וצעד - המשבר שלו קטן יותר. מנגד, קשיש שנכפה עליו לעבור או שלא עובר בלב שלם, עלול לסבול ממשבר עמוק שיפגע בו, לא רק ברמה הנפשית, אלא גם ברמה הפיזית-בריאותית. אם לקשיש יש שני ילדים ושניהם גרים הרחק מעבר לים, הרי שעל ועדת הקבלה להתייחס גם לכך. אף אחד מאיתנו לא נהיה צעיר יותר ובריא יותר, ועל בית הדיור המוגן לשקול את מידת אחריותו כלפי מצבו העתידי של אדם ערירי.

תהליך המעבר: לאחר שראיתם, בדקתם, שמעתם, הפנמתם ואפילו טעמתם (וכמובן, שילמתם...), מסתיים תהליך החיפוש ומתחיל תהליך המעבר. טיפ להקלה על המעבר: אפשרו לילדים ולקרובים להיות לכם לעזר. תנו להם לתת לכם להרגיש שיש לכם על מי לסמוך. ההחלטה להיפרד מכל מה שהכרתם, להחליט איזה רכוש לקחת ואיזה לא - היא קשה. 99% מהאנשים עוברים בהצלחה תהליך זה, אולם ישנו האחוז הקטן שלעולם לא יסתגל למצב החדש.

הבית החדש: אחרי ההחלטה, המעבר והמשבר, אתם מתאקלמים בבית החדש. למרות הכל, דעו שעם יותר דאגה לחיי חברה תוססים ופחות דאגה לתשלומי חשבונות למיניהם - איכות החיים שלכם תגדל פי כמה. הדיור המוגן מספק הגנה פיזית והגנה רפואית - שני דברים קריטיים בחשיבותם לבני גיל הזהב.

טליה קורן היא עובדת סוציאלית בבית הדיור המוגן גני שרונים באבן יהודה.

כלה קלה

תזונה נכונה היא הרגל שכדאי לסגל תמיד - לטובת המראה החיצוני, ובעיקר למען ההרגשה הטובה. בערב הגדול בחייך את מעוניינת להיראות במיטבך, מכל הבחינות. מראה השמלה תופס משמעות גדולה, ולכן אין דבר מביך יותר מתפרים פרומים או כפתורים שיעופו ברגע החשוב בחייך בשל כרס שטפחה לה, או קילוגרם מיותר.

בחורות רבות נזכרות לעשות דיאטה ברגע האחרון, אך הן לא מודעות לעובדה שדיאטת כסאח הורסת את חילוף החומרים בגוף. משמעות הדבר שכאשר הן ירצו לרדת במשקל לאחר הריונות, יהיה להן קשה יותר. דיאטה שאינה מאוזנת גורמת להראות חיוורים ולא בריאים.

^^טיפים לכלה לקראת עונת החתונות:^^

הקפידי לרדת במשקל בצורה הדרגתית ולהוסיף פעילות גופנית, על מנת לעצב את הגוף.

הקפידי שהתפריט יהיה מאוזן ויכיל את כל אבות המזון. התייעצי עם דיאטנית והקפידי להיפגש עימה לפחות אחת לשבועיים-שלושה (למרות שלוח הזמנים צפוף).

מומלץ להרבות בשתיית מים במהלך הדיאטה, לפחות 10 כוסות ביום. לשתות כוס מים לפני הארוחה, גם כדי להגביר את תחושת השובע וגם על-מנת שהעור לא ייראה יבש.

ירקות: יש להרבות באכילת ירקות. בדרך-כלל בדיאטה אין הגבלה של ירקות. כדאי להתחיל כל ארוחת צהרים במרק ירקות, מזין ומשביע.

מוצרי דיאט: קיימים היום בשוק מוצרים רבים שהם מופחתי קלוריות, כדוגמת לחם קל, או מעדנים ומוצרי חלב דלי שומן. יש לשמור על רמה של עד 3% שומן.

התקופה לפני החתונה היא לחוצה. במצבי לחץ ישנן שני טיפוסים של כלות: אלה שאינן רוצות לראות אוכל ואלה שמתיידדות עם המקרר ו"טורפות" מכל הבא ליד. רצוי לבחון אם המדובר ברעב אמיתי, או שמא מדובר בהרגעת העצבים. ברגע שמבינים שהאכילה אינה צורך של הגוף, קל יותר להתמודד עם ההגבלה.

ביום החתונה: כתוצאה מסדר היום העמוס והמתח, רוב הכלות אינן אוכלות כמעט דבר ביום זה ומגיעות לחתונה תשושות, רעבות וכמובן עצבניות. בטרם צאתך מהבית להכנות, הכיני בקבוק משקה גדול (ליטר וחצי) ודאגי שיהיה צמוד אלייך במשך כל היום (אל תסמכי על זה שתקני בדרך או במספרה). מומלץ לסיים את הבקבוק עד השעה 13:00 בצהריים, ואחר כך למלא אותו שוב ולהמשיך לשתות ממנו במשך היום. כמו-כן בטרם צאתך מהבית בבוקר קחי שלושה פירות.

^^תפריט ליום החתונה:^^

ארוחת בוקר קלה: 2 פרוסות לחם, גבינה 5%, ירקות וביצה/מעדן חלב/אבוקדו.

ארוחת צהריים: רצוי שתהיה עשירה בפחמימות על מנת שתחזיק לאורך זמן, ותימנע ירידת סוכר בגלל כל המתח והלחץ. לדוגמה - מנת פסטה גדולה/פיצה אישית/שני כריכים.

לא מומלץ לאכול ארוחה עם שום או בצל, מכיוון שאת מועמדת לנשק הרבה אנשים הערב. כדאי גם להימנע ממזונות העלולים לגרום לתחושת נפיחות בבטן, לדוגמא: שעועית לבנה, אפונה, כרובית, כרוב וכד'.

אכלי במקום מוכר ונקי - זה לא הזמן לפתח הרעלת מזון. זה גם לא הזמן לנסות מזונות חדשים שלא אכלת אף פעם (כדי לא לגלות אלרגיה אליהם). דאגי לזמן ארוחה לפחות כחצי שעה, מקום שקט ושלו עם פרטנר מרגיע.

מירית קרקובסקי היא דיאטנית קלינית ממרכז מלב"י לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא בת"א.

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה ובפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום