שבץ מוחי: קווים לדמותו

(0)
לדרג

שבץ מוחי הינו הגורם הראשון לנכות קשה בקרב מבוגרים. לקראת חודש המודעות בנושא, דוקטורס מציג 10 עובדות שכדאי לדעת

מאת: מערכת zap doctors

שבץ מוחי הוא מצב רפואי הנגרם כתוצאה מחסימה של זרימת הדם לאחד החלקים של המוח. התוצאה היא התקף פתאומי של הפרעה באחד מתפקודי הגוף. שבץ הוא מקרה חירום רפואי וחשוב לפנות לרופא מייד עם גילוי הסימנים הראשונים של האירוע, כיוון שבמקרים מסוימים ניתן למנוע את ההחמרה במצב באמצעות טיפול בחומרים ממיסי קרישים. שבץ מתבטא בדרך כלל באיבוד התפקוד של האזור בגוף שנשלט על ידי חלק המוח שנפגע. התוצאות המיידיות וארוכות הטווח של שבץ מוחי שונות בחומרתן ויכולות לנוע מחולשה חולפת, עקצוץ באחת הגפיים, או פסיכוזה זמנית ועד לנכות או מוות.

^^להלן 10 עובדות חשובות על שבץ מוחי, לרגל חודש המודעות למחלה שמתקיים השבוע:^^

1. שבץ מוחי הינו גורם התמותה העיקרי בעולם המערבי, אחרי מחלות לב, כלי דם וסרטן, והגורם הראשון לנכות קשה בקרב מבוגרים.

2. מבחינים בין שני סוגי שבץ מוחי: הסוג הראשון והשכיח יותר (כ-85%), הינו אוטם במוח שנגרם כתוצאה מסתימת עורק מוחי על-ידי קריש דם שנוצר עקב פגיעה בדופן העורק. הסוג השני של שבץ (כ-15%) מוחי נגרם מפקיעה של כלי דם ודימום תוך מוחי.

3. כ-15,000 איש לוקים מדי שנה בישראל בשבץ מוחי והשכיחות עולה עם הגיל.

4. כ-3,000 איש לוקים בישראל מידי שנה בשבץ מוחי חוזר. הסיכון של החולים ששרדו שבץ מוחי ראשון ללקות באירוע נוסף גדול פי 9 מהסיכון של כלל האוכלוסייה, על כן חשובה מניעת האירוע החוזר.

5. מסקר ארצי בנושא שבץ מוחי, שערך האיגוד הנוירולוגי בישראל בתמיכת המרכז הלאומי לבקרת מחלות ומשרד הבריאות עולה, כי כרבע מהלוקים בשבץ מוחי צעירים מגיל 60 וכי הגיל הממוצע ללקות בשבץ מוחי הוא בין 71-72. עוד נמצא, כי רוב החולים שהגיעו לבתי החולים סבלו מיתר לחץ דם, סוכרת ורמת שומני דם גבוהה.

6. במסגרת טיפול מניעתי לשבץ חוזר כ-20% מהמקרים מטופלים, באמצעות התערבות כירורגית לפתיחת היצרות עורקי הצוואר וכ-60%-70% מהמקרים מטופלים באמצעות תרופות נוגדות קרישת דם, כגון: אספירין, פלויקס וקומדין.

7. אירועים חוזרים מחמירים את הפגיעה, אשר יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות החל מפגיעה בכושר הראייה, שיווי המשקל, יכולת הדיבור, בזיכרון, שיתוק הגפיים ועד לפגיעה מוחית קשה.

8. לדברי פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי ת"א, "גורמי הסיכון נחלקים לגורמים הניתנים לשינוי וגורמי שאינם ניתנים לשינוי. הגורם שאין לנו שליטה לגביו הוא הגיל. ככל שעולה הגיל, הסיכון ללקות בשבץ מוחי עולה, כאשר הגיל הממוצע הוא בין 71-72. גורמי הסיכון שניתנים לשינוי הם: יתר לחץ דם, סוכרת, יתר שומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים), עישון, מחלות לב (כולל הפרעות קצב כגון: פרפור פרוזדורים), נטייה לקרישיות יתר, רמת הומוציסטאין גבוהה (חומצה אמינית שגורמת לנטייה לקרישיות), סמיכות יתר של הדם (פוליציטמיה) ונטייה גנטית לאירועים לבביים ומוחיים.

9. הסימנים המקדימים או "אותות אזהרה" לשבץ מוח הינם עיקום פתאומי של הפה, קושי בדיבור, "וילון" או ערפול בעין אחת, הרגשת נימול במחצית הגוף, חולשת פלג גוף, רפיון ביד וכד', הנמשכים זמן קצר וחולפים (אירוע מוחי חולף).

10. סתימות של כלי דם ברגליים המתבטאות בכאבים בשרירי השוקיים בזמן הליכה, מהוות סמן לטרשת עורקים מפושטת וגורם סיכון משמעותי לשבץ מוח. בישראל חיים כ-200 אלף חולים הסובלים ממחלת כלי דם היקפית המתבטאת בכאבי רגליים, כתוצאה מחוסר אספקת דם לעורקים. מחלה זו מאובחנת באמצעות בדיקה פשוטה על-ידי מכשיר דופלר, המשווה את לחץ הדם בקרסול ללחץ הדם בגפיים.

עמותת נאמן הנאבקת למען נפגעי שבץ מוחי ובני משפחותיהם, תשיק לרגל חודש המודעות קו תמיכה לנפגעי שבץ מוחי, בני משפחותיהם והציבור הרחב: 1-800-222-102.

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוח ובפורום נוירולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום