חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

התמדה בירידה בתחלואה בסרטן השד בארה"ב. מרבית הקבילות נגד קופות החולים ב-2006 נוגעות לאמ.אר.איי של השד. עדכון חדשותי

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
התמדה בירידה בתחלואה בסרטן השד בארה"ב

מאמר המתפרסם בכתב העת New England Journal of Medicine מביא ניתוח מורחב של הנתונים שהעלה צוות חוקרים בוועידת סן אנטוניו לסרטן השד בדצמבר 2006.

על פי המאמר, מגמת הירידה שנסתמנה בשיעור התחלואה בסרטן השד בארה"ב בשנת 2003 התמידה גם ב-2004, דבר המחזק את ממצאי המחקר שהצביע על קשר בין הירידה בתחלואה לבין הירידה בצריכת טיפול הורמונלי חלופי (HRT) להקלת תסמיני גיל המעבר בקרב נשים מעל גיל 50 בארה"ב. המחקר אמנם אינו מוכיח קשר סיבתי בין שתי המגמות, אולם הנתונים מראים על קשר קרוב לוודאי בין טיפול הורמונלי חלופי לסיכון לחלות בסרטן השד.

ע"פ ד"ר פ. ראבדין ממרכז הסרטן מ.ד. אנדרסון באוניברסיטת טקסס, בשנת 2004 התמידה המגמה שנסתמנה בשנת 2003, שעיקרה ירידה בשיעור התחלואה בסרטן השד בארה"ב. הירידה ב-2003-4 הפכה על פיה מגמה של עליה שנמשכה כ-20 שנה.

הירידה בתחלואה באה לאחר ירידה של 38% בהיקף הצריכה של טיפול הורמונלי חלופי. זאת, בעקבות פרסום מחקר רחב היקף שמצא כי טיפול הורמונלי חלופי בנשים לאחר גיל המעבר מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-24%.

במאמר החדש, החוקרים עורכים השוואה בין נתוני 2001 ל-2004 ומצביעים על ירידה של 8.7% בהיארעות סרטן השד בארה"ב (נתונים מתוקננים לפי גיל), ירידה שבאה לידי ביטוי רק בקרב נשים מגיל 50 ומעלה.

יתרה מזאת, מגמת הירידה נובעת בעיקר מירידה של 14.7% בגידולים מהסוג התלוי בהורמונים. בגידולים שאינם תלויי הורמונים הירידה שנצפתה הגיעה רק ל-1.7%.

לדברי מחברי המחקר, "ההחלטה על לקיחת טיפול הורמונלי חלופי היא מורכבת. הטיפול אמנם מקל על תסמיני גיל המעבר, אולם הוא עלול להגביר את הסיכון של האישה לחלות בסרטן השד. חשוב שהאישה תתייעץ עם הרופא שלה לגבי ההחלטה המתאימה ביותר עבורה, בפרט אם היא נמצאת בסיכון גבוה לסרטן השד".

"במקרה הטוב ביותר, על בסיס המחקר הזה, אישה יכולה להוריד את הסיכון האישי שלה לחלות בסרטן השד ב-1.7% אם תחדל ליטול הורמונים".

ד"ר ראבדין מציין כי "הסיכון לחלות בסרטן השד כתוצאה מהשימוש בהורמונים הוא קטן יחסית, ועבור נשים מסוימות בעלות סימפטומים של גיל המעבר היתרונות מצדיקים את הסיכון. זהו רק מרכיב קטן של הפאזל, שיכול לאפשר לנשים להעריך את הסיכונים והיתרונות של טיפול הורמונלי חלופי".

למאמר בכתב העת: N Engl J Med 356;16 1670-74

רבות מהקבלנות נגד קופות החולים: תלונות על אמ.אר.איי של השד

דו"ח שפרסם משרד הבריאות ב-1.5.07 קובע כי בשנת 2006 הוגשו למעלה מ-4,000 קבילות נגד קופות החולים ונגד משרד הבריאות; חמישית מהן נמצאות מוצדקות. הדו"ח הוצא על ידי נציבת קבילות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר קרני רובין.

על-פי הדו"ח, השיעור הגבוה ביותר של תלונות מוצדקות הוגש נגד קופת החולים מאוחדת (1.78 קבילות ל-10,000 מבוטחים). אחריה באות קופות החולים כללית (1.46), לאומית (1.44) והשיעור הנמוך ביותר של הקבילות - נגד מכבי שירותי בריאות (0.82).

עיקר התלונות נגעו לסירוב קופות החולים להעניק תרופות או טיפולים בנימוק שאינם כלולים בסל התרופות.

שני הנושאים המרכזיים שהובילו לויכוחים הקשים ביותר של אזרחים עם קופות החולים במהלך 2006 היו ביצוע MRI של השד והקריטריונים להשתלת מח עצם לסוגיו. בשני הנושאים האלו הוקמו ועדות בדיקה מטעם משרד הבריאות שיקבעו קריטריונים ברורים יותר מאלו בסל התרופות. עמדתה של נציבת קבילות הציבור היא כי כל עוד לא נקבעו קריטריונים כאלו - על קופות החולים לתת את השירות כאשר יש לכך הצדקה רפואית.

נציבות קבילות הציבור לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי הוקמה לפני עשור שנים במטרה להגן על זכויות המבוטחים ולטפל בתלונות נגד קופות החולים. עיקר הנושאים בהם טיפלה הנציבה נוגעים למתן שירותים וטיפולים במסגרת סל התרופות ובמסגרת שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן), וכן בנושאים הקשורים לחברות בקופות והמעבר בין קופה לקופה.

לאתר נציבת קבילות הציבור - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום