חדש: פורום אימון אישי, זוגי ועסקי

(0)
לדרג

עולם האימון, לסוגיו השונים, צובר לאחרונה תאוצה. יובל פייס נמצא כאן עבורכם כדי להשיב על כל שאלותיכם בנושא

מאת: יובל פייס

מאז המצאת מקצוע האימון, לפני כשלושים שנה בארה"ב, התפתחו בשמו גישות ושיטות רבות ומגוונות. חלק מהשיטות מאופיינות בגישה רציונאלית; חלק אחר בגישה חווייתית, רוחנית, ממוקדת תוצאות; וחלק נוסף משלב שתי גישות או יותר.

כל שיטה תורמת באופן שונה להעצמת ומיקוד המתאמן, מינוף עוצמותיו, כישוריו ויכולותיו להצלחה מקסימלית בחייו. יש מתאמנים שמתחברים יותר לחוויה, לרגש ולרוחניות; אחרים מתחברים לרציונאליות, אנליטיות ותבניתיות; ויש כאלה ששילוב בין הגישות יכול להוות עבורם קלף מנצח.

עם זאת, אימון לסוגיו השונים לא יהיה מושלם ללא מספר אלמנטים - בניית מפת ערכים, איתור חזון המשקף את רצונותיו האמיתיים של המתאמן, מטלות, תוכנית פעולה (או לפחות הנעה משמעותית לפעולה) וגם איתור חסמי הצלחה.

אין ספק כי זיהוי חסמי ההצלחה, המכונים בשלל שמות (שדונים, גרמלינס, גורמים מעכבים וכו'), עושים את ההבדל בין אימון סביר לאימון מוצלח במיוחד.

מהם חסמי ההצלחה?

חסם הצלחה הוא בעצם כל דבר המונע מאיתנו להתקדם בחיים ולממש את עצמנו על פי רצוננו וערכנו. אלה הם תחושות ה'לא נעים לי', הפחדים, החששות, פרדיגמות, קונספציות בהן אנו שבויים. כמה פעמים אמרתם לעצמכם: 'הוא יכול לעזור לי, אבל לא נעים לי לפנות אליו?', אני מעריך שלא מעט. האם חשבתם פעם מה הסיבה ל'לא נעים?', ויותר חשוב: מה הדבר הכי חמור שיכול לקרות אם כן תפנו לעזרה?

שחרור מאותם אלמנטים מעכבים, או לפחות למידה להתמודד עמם, מסייעת בצורה מפתיעה לתהליך. לראות את החסמים בפרספקטיבות שונות, ללמוד לחיות איתם ולעתים אף להתיידד עמם, זו חוויה מעצימה שנותנת תחושה חשובה ביותר: הכל בידיים שלנו, הכל אפשרי. הקיצוניים במאמנים יאמרו כי חסמי ההצלחה הם ליבת האימון האישי, ולא מעט גם הארגוני-עסקי. מתאמן המתגבר על חסמיו, או לפחות לומד להתמודד עמם, עולה על דרך המלך להצלחה.

אז איך מתגברים על החסמים?

כאן התשובה כבר יותר מורכבת. הרי אנחנו חיים עם השדונים האלה יחדיו מהלך חיים שלמים ומסתדרים לא רע ביחד. גם אם לא תמיד מתחברים ולעתים מסתכסכים, כמו בכל זוגיות, עדיין כוחו של ההרגל חזק יותר, ואנחנו לרוב לא ממש מכירים אפשרויות אחרות.

העבודה על החסמים שונה בין הגישות. חלקן אומרות כי העלאת החסמים למודעות מספיקה. בגישות יותר ממוקדות תוצאות, בהן מאמינים שאין מקום כמעט לעיסוק בהווה, לא מתעכבים במיוחד על החסמים. בגישות אלו החסמים מאותרים ומועלים למודעות, אבל אין עבודה משמעותית עליהם.

בגישות החווייתיות והרגשיות יותר נותנים מקום אמיתי לעבודה על החסמים. מעבר לאיתורם, מתנהלת שיחה אימונית עליהם, בה מבררים מהו בעצם חסם ההצלחה? מה הוא נותן לנו? איך הוא משרת אותנו (הוא לא נמצא סתם, יש לו תפקיד בחיינו)? מה הוא מונע מאיתנו? ועוד שאלות רבות ולמידה עמוקה אודות החסמים.

העבודה על החסמים אינה פשוטה, לעתים אף מייגעת, והיא נמשכת מעבר למפגש עם המאמן. מטלות רבות נוגעות בנושא החסמים. אבל עם סיום התהליך, התוצאות מלוות את המתאמן כל חייו, ומסייעות לו להשיג את אותם יעדים בהם הוא חפץ.

לאור חשיבות הנושא, אני ממליץ לברר מראש עם המאמן באיזו גישה הוא פועל ומה משקל חסמי ההצלחה באימון. חסמי ההצלחה לא חייבים להיות ליבת האימון, אבל יש לתת להם מקום משמעותי בכל אימון.

יובל פייס הוא מאמן אישי, זוגי ועסקי; בוגר CTI (חווייתית) ואיק"א (אימון ממוקד תוצאות); ומנהל פורום אימון בדוקטורס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום