"אי סדרים בפעילות הבנקים לזרע"

(0)
לדרג

מדו"ח מבקר המדינה עולה כי תורמים לבנק הזרע אינם נבדקים כראוי. וגם: ביקורת על זכויות היתר של עובדי קופות החולים

מאת: מערכת zap doctors

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2007 התפרסם אתמול, ובין השאר העלה ממצאים חמורים גם במערכת הבריאות. שניים מהנושאים שזכו להתייחסות בולטת הם אי הסדרים בפעילות הבנקים לזרע בבתי החולים, וכן זכויות היתר מהן נהנים עובדי קופות החולים ומשפחותיהם, בניגוד לחוק והנהלים.

הדו"ח קובע כי הבנקים לזרע אינם מקפידים לערוך את כל הבדיקות המתחייבות לאיתור מחלות קשות בקרב תורמי זרע. זאת, בניגוד להוראות המופרשות של משרד הבריאות. עוד מצאה הביקורת כי בבנקי הזרע לא מקפידים על עריכת בדיקות לנשים מקבלות התרומה, בהן איידס, אדמת, צהבת ועוד. משרד הבריאות מסר בתגובה: "המשרד יגביר הבקרה בבנקי הזרע המורשים ויבדוק ישום ההנחיות המקצועיות".

יש לציין כי תקנות בריאות העם (מעבדות רפואיות), התשל"ז - 1977 מתייחסות לאופן פעילותה של מעבדה לבדיקת זרע, "לרבות טיב הזרע ושיפורו, בדיקת נוזל הזרע, ובדיקות ביוכימיות והורמונים בדם ובזרע, וכן בדיקות הקשורות להכנת זרע להפריה ולהזרעה".

תקנות בריאות העם (בנק הזרע) קובעות כי לא ינהל אדם בנק זרע ולא יעסוק בו, אלא אם הכיר המנהל הכללי של משרד הבריאות באותו בנק זרע ובהתאם לתנאי ההכרה. נקבע כי המנהל לא יכיר בבנק זרע, אלא אם הוא מנוהל בבית חולים וכחלק ממנו. עוד הוחלט, כי הזרעה מלאכותית מתורם לא תבוצע, אלא בבית חולים שיש בו בנק זרע ומזרע שהתקבל מבנק זרע.

הדו"ח ביקר גם את תופעת זכויות היתר של עובדי קופות החולים. על פי המבקר, עשרות אלפי עובדים ועשרות אלפי גמלאים של קופות החולים מאוחדת, לאומית וכללית נהנים מהטבות כמו מתן תרופות חינם, מתן פטור מתשלום על שירותים וכן הנחות בתשלום על טיפולים ושירותים. משרד הבריאות התייחס לממצאים חמורים אלו: "משרד יוציא בזמן הקרוב חוזר לבתי החולים הממשלתיים ובו הנחיות האוסרות לספק שירותים רפואיים חינם לעובדים ולבני משפחותיהם", לשון ההודעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום