מוקדם מהצפוי: הטיפול בפגים

(5)
לדרג

תינוק הנולד לפני הזמן חשוף לבעיות המחייבות השגחה וטיפול. דוקטורס מציג: כל התופעות שעלולות להשפיע על התפתחותם של הפגים

מאת: ד"ר שמואל יורמן

הנתון הבא נראה מפתיע ממבט ראשון: 7-8% מכלל התינוקות הנולדים, מגיעים לעולם טרם זמנם. תינוק אשר נולד לפני סופו של השבוע ה-36 להריון אמו נקרא פג, ללא קשר למשקל גופו. תינוקות אלו זקוקים בדרך כלל לטיפול משלים ואינטנסיבי תחת פיקוח רפואי צמוד. תינוק הנולד לפני הזמן חשוף לבעיות המחייבות השגחה וטיפול, הניתנים על ידי צוות סיעודי ורפואי ייעודי הנמצא ביחידה לטיפול נמרץ בפגים (פגיה). בנוסף, מגיעים לפגיה תינוקות בשלים שפיתחו מחלה או מצוקה לאחר הלידה וזקוקים להשגחה ולטיפול רפואי נוסף.

כשנכנסים לפגייה נגלה מראה הנראה כלקוח מעולם אחר. אינקובטורים ("מיטות מחוממות") משוכללים ובהם תינוקות קטנים בגדלים הנעים החל מ-500 גרם ועד ל-3 קילו ויותר, מחוברים למכשירי ניטור המודדים בצורה עקבית את קצב הלב, הנשימות, אחוז החמצן בדם, לחץ הדם וסימנים חיוניים נוספים של הפג או התינוק. כל חריגה ממדד תקין זה או אחר מפעילה אזעקה המיועדת לצוות הרפואי, שבודק ומייצב את מצבו של היילוד. בנוסף לכך, מחוברים התינוקות למכשירי עירוי מסוגים שונים המזינים אותם בהתאם למצבם וצרכיהם.

בעיות המשליכות על התפתחותם התפתחותם של הפגים

^^שמירת החום מחוץ לרחם הטבעי של האם:^^ כשתינוק נולד, הוא יוצא מתוך "אמבטיית מים חמים אידיאלית" (37.5 מעלות צלזיוס) הקיימת באופן טבעי ברחם אמו. היציאה לאוויר העולם דורשת מהתינוק הפעלה משולבת של כל המנגנונים בכדי לשמור על חום גופו. תינוקות קטנים ובמיוחד פגים, אינם מצוידים בשכבות הגנה ולכן נשמרים ומטופלים באינקובטורים המחממים אותם בצורה מבוקרת, בהתאם לחום גופם הדרוש.

^^בשלות ריאות ובעיות נשימה:^^ תינוקות הנולדים טרם זמנם, סובלים מחוסר בשלות של הריאות וכתוצאה מכך מקשיי נשימה. לצורך טיפול בבעיה זו, קיימים מכשירי ניטור ומכשירי הנשמה המותאמים לפגים, ומאפשרים ייצוב הנשימה עד הבשלת הריאות ומעבר לנשימה עצמונית.

^^סכנת חשיפה לזיהומים:^^ פגים ותינוקות זעירים חסרים את מנגנוני החיסון בהם מצוידים תינוקות רגילים, ילדים ואנשים מבוגרים. מכאן, שמניעת זיהומים בתינוקות אלו הכרחית להתפתחותם התקינה. רחיצת ידיים בעת השהות בפגייה, הן לצוות המטפל והן להורי התינוק, היא הכרח מחמיר לפני כל מגע עם התינוק. הפעולה מסייעת למנוע זיהומים שעלולים להיות מועברים בין המטפל לתינוק ובין תינוק לתינוק.

^^מחלות שונות הנובעות מחוסר בשלות של התינוק:^^

מחלת הצהבת: נגרמת כתוצאה מחוסר בשלות של הכבד, עלולה להופיע אצל פגים בדומה לילודים. במידה שהפג חלה בצהבת ניתן טיפול הכולל מעקב אחר רמת הצהבת, שימוש באור כחול ועוד.

פליטות, הקאות, תפיחויות בבטן ומחלת ה-NEC (זיהום במעיים עקב חוסר בשלות): מדובר בתופעות וחולי העלולים להופיע בשל חוסר בשלות של מערכת העיכול של הפגים. תופעות אלו מהוות לעיתים מכשלה במתן כלכלה בצורה סדירה. בנוסף, מנגנוני המציצה והבליעה של הפג אינם מפותחים דיים, ולכן מתן המרכיבים התזונתיים הדרושים לחיי היום יום של הפג ולגדילתו הכרחיים. התזונה ניתנת לפג בתחילה בעירוי ולאחר מכן בצינורית לתוך הקיבה. עם התפתחותו של הפג ולקראת עזיבתו את הפגייה נעשה מעבר ליניקה מבקבוק או להנקה משד האם.

^^בעיות התפתחויות:^^ כתוצאה מחוסר בשלות מערכת העצבים המרכזית כולל המוח, הפגים חשופים לבעיות התפתחויות. בעיות אלה יכולות לנבוע משטפי דם תוך חדריים בגדלים שונים במוחם, ועלולות לגרום לבעיות בעיניים - מחוסר בשלות בכלי הדם ברשתית הקשורות לעודף או חוסר חמצן ולמחלות ראות כרוניות. המעקב והטיפול הניתן לפגים באופן אינטנסיבי בפגייה מאפשר מניעה של מצבים אלו ואפשרות לקבלת טיפול מתאים במידה ומתרחשים.

לסיכום, המודעות, הידע, והמיומנות המקצועית של הצוות הרפואי והסיעודי בפגייה, החל מרגע קבלתו של הפג ליחידה לטיפול נמרץ פגים ועד לרגע צאתו הביתה עם הוריו, קובעת במידה רבה את איכות חייו של הפג ובריאותו התקינה.

ד"ר שמואל יורמן הוא מנהל מחלקת יילודים וטיפול נמרץ פגים של המרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום