השמנת יתר: מדכאים את הרעב

(0)
לדרג

אכלנו, השמנו, עשינו דיאטה ונכשלנו? לעתים הפיתרון הכירורגי לטיפול בהשמנת יתר חולנית הוא בלתי נמנע

מאת: ד"ר דוד גויטן

להשמנת יתר השלכות משמעותיות על איכות החיים והסיכון לתחלואה. השמנת יתר גורמת להתפתחות מחלות באופן ישיר ועקיף או מחמירה מחלות קיימות, כגון: יתר לחץ דם, סוכרת, בעיות במערכת הנשימה, בעיות במפרקי השלד, מחלות לב וכלי דם וכד'. את מידת ההשמנה מעריכים על ידי מדד המשלב התייחסות לגובה ומשקל. המדד נקרא BMI -Body Mass Index ומחושב על ידי משקל/גובה בריבוע. מעבר לכך, השמנה פוגעת גם באיכות החיים, בתעסוקה, בפרנסה, מגבילה את יכולת התנועה והניידות וגורמת להרגשת מוגבלות. למצב זה מרכיב נפשי עמוק וחלק לא מבוטל מבעלי השמנת יתר סובלים מדיכאון ברמה זו או אחרת, עד כדי צורך לעיתים בטיפול רפואי.

הטיפול בהשמנת יתר נועד להפחית את הסיכון להתפתחות או החמרת מחלות נלוות ולשיפור איכות החיים ותוחלת חייו של המטופל. הטיפול הכירורגי הוא אחד ממגוון האמצעים לטיפול בהשמנת יתר חולנית. תחום זה נקרא בריאטריה (Bariatrics).

סוגי הניתוחים

^^ניתוחים מגבילי קיבה:^^

ניתוחים מקבוצה זו יעילים בהפחתת כ-50% מעודף המשקל.

טבעת מתכווננת: היקפה הפנימי של טבעת סיליקון עם בלון מותקן על החלק העליון של הקיבה ומקטין את קוטר המעבר לקיבה, כלומר את נפח הקיבה. מצב זה מחייב את המטופל לשנות דפוסי אכילה וכתוצאה מכך מתקבלת ירידה במשקל.

שרוול קיבה: כריתת חלק מהקיבה והקטנת נפחה. לאחר הניתוח קיימת ירידה בגודל הארוחות הניתנות לאכילה וכן שינוי בתחושת הרעב. בדרך-כלל, המטופלים מפסיקים להיות רעבים לאחר הניתוח.

^^ניתוח משולב המגביל קיבה ומקטין ספיגה:^^

מעקף קיבה: בניתוח זה יוצרים כיס קטן של קיבה ומבצעים מעקף של חלק מהמעי הדק. הניתוח תורם הן להקטנת נפח הקיבה והן להפחתת ספיגת המזון. בנוסף, תורם הניתוח להפחתת תחושת הרעב - המטופלים מפסיקים לרוב להיות רעבים לאחר הניתוח. בניתוח זה ניתן לצפות להפחתה של כ-75% מעודף המשקל ושיפור מהיר ומשמעותי ביותר במחלות רקע - בייחוד סכרת, יתר לחץ דם ובעיות נשימתיות. חלק גדול מהחולים יחלימו לחלוטין ממחלות הרקע התלויות בעודף משקל.

כל הניתוחים הללו מבוצעים בשיטה זעיר-פולשנית (לפרוסקופית), המורידה את הסיכון הניתוחי, מפחיתה כאבים באופן משמעותי, מקטינה סבירות לזיהומים וסיבוכי פצע, מקצרת את זמן ההחלמה ובעלת תוצאה קוסמטית טובה יותר.

קרטריונים להתאמה לניתוח

א. BMI > 40, או BMI > 35 בנוכחות מחלה/ות הקשורות לעודף משקל.
ב. נסיונות חוזרים של דיאטות ללא הצלחות עמידות בזמן.
ג. העדר גורמים רפואיים להשמנה (מחלות מטבוליות או אנדוקריניות נדירות יחסית).
ד. הבנה והענות רבה של המטופל לכל הכרוך בניתוח ובהמשך הטיפול.

פעילות השירות הבריאטרי

זיהוי והערכת מנותחים פוטנציאליים.
ליווי בתהליך ההכנה לניתוח.
ביצוע הניתוח המתאים ביותר, לאור היכרות ומעקב אחרי המטופלים.
ליווי ומעקב רציף לאחר הניתוח בהיבט הכירורגי, מטבולי, התנהגותי ותזונתי.

במסגרת השירות ניתנת האפשרות להשתתף בקבוצה טיפולית אשר מטרתה: מתן תמיכה בתהליך הירידה במשקל, שינוי בדפוסי התנהגות ומיסוד הרגלי אכילה נורמאליים לצורך ירידה במשקל ושמירה על ההישגים. שילוב של כל הגורמים הללו מעצים את הצלחת הטיפול ומסייע רבות בהחלמה מהניתוח ובירידה במשקל.

ד"ר דוד גויטן הוא אחראי השירות לטיפול כירורגי בהשמנת יתר, במרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

לפרטים נוספים: אתר המרכז הרפואי שיבא תל השומר.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום