מהפכה: טיפול הורמונאלי אינו מסוכן

(0)
לדרג

טיפול הורמונאלי בנשים עד גיל 60 אינו מסוכן. אולם, יש חשיבות לגיל בקביעת הפרופיל הבטיחותי של הטיפול

מאת: מערכת zap doctors

בשורה חדשה לנשים בגיל המעבר: בעקבות בחינה מחודשת של ממצאי מחקר ה-WHI שפורסם בשנת 2002 ואשר חולל בזמנו מהומה וחרדה בקרב מיליוני נשים בגיל המעבר ברחבי העולם, יוצא פרופ' עמוס פינס, נשיא האגודה הבינלאומית לגיל המעבר (IMS) בבשורה חדשה ואופטימית.

המחקר המקורי: WHI - Women's Health Initiative, דיווח, כי השימוש בטיפול הורמונאלי חלופי לנשים הינו מסוכן בכל גיל ולכן יש להימנע מלקיחתו, אלא אם יש ירידה ניכרת באיכות החיים בעקבות סימפטומים הנובעים מגיל המעבר. המסר הרפואי היה ברור וחזק, ולכן אומץ מיידית על ידי רופאים ונשים ברחבי העולם, וגרם להן "לזרוק את ההורמונים".

ממצאים מרגיעים

פרופ' פינס, מציין: "למעשה חוקרי ה-WHI הודו בטעות שעשו בעת פירוש הנתונים שלהם. הם בדקו במחקרם נשים מבוגרות יחסית, הכלילו את כלל הנשים יחדיו ולא שמו דגש על קבוצות הגיל הצעירות יותר. הממצאים החדשים ממחקר זה וממחקרים נוספים מצביעים על כך, שטיפול הורמונאלי בנשים עד גיל 60 אינו מסוכן מבחינת מחלת לב ומובן שיכול להועיל".

באחרונה נערכה גם בדיקה מחודשת של המחקרים שעסקו בטיפול הורמונאלי חלופי והסיכון לסרטן השד. הנתונים מראים כי, אצל נשים שהחלו ליטול הורמונים, בסמוך לכניסה לגיל מעבר, אין עלייה בסיכון לסרטן השד במשך 7 שנים הראשונות של טיפול משולב (אסטרוגן +פרוגסטרון) במינון סטנדרטי. ואילו בקרב נשים אשר טופלו באסטרוגן בלבד, אין עליה בסיכון במשך 15 שנות שימוש רצופות. גם לאחר מכן, תוספת הסיכון לסרטן שד היא קטנה, וכוללת מקרה אחד מתוך 1,000 נשים במהלך שנת טיפול.

חשיבות גיל הנשים

פרופ' פינס מוסיף: "לדעתנו, מחקר ה-WHI עשה שרות נוסף חשוב לרפואת גיל המעבר, בכך שבעקבות המהומה והוויכוחים בנושא הוברר שאין הצדקה להתייחס ל'טיפול הורמונאלי' כמקשה אחת, ולא ניתן להתייחס לנשים בגיל מעבר כקבוצה הומוגנית אחת. כל החלטה על התחלה או הפסקה בטפול הורמונאלי חלופי חייבת להילקח על בסיס של נתונים אינדיבידואליים". במאמרו בנושא הוא מציין, כי הבהלה והבלבול בקרב נשים ומטפליהם הביאו את האגודה הבינלאומית לגיל המעבר לכתוב המלצות ולהדגיש את חשיבות גיל הנשים בקביעת הפרופיל הבטיחותי של הטיפול.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי ובפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום