השיער: קווים לדמותו

(0)
לדרג

טיפוח השיער, עטרת ראשינו, משליך על היופי והאסתטיקה של כולנו. על צבע, מבנה וסוג השיער - בכתבה שלפניכם

מאת: מערכת zap doctors

"אין אדם לא יפה", אומרת הקלישאה, "יש אדם לא מטופח". אמירות אלה ואחרות מקבלות בשנים האחרונות משמעות שונה מזו שהדור המבוגר יותר הורגל אליה. העולם המודרני והטכנולוגיה המתפתחת הופכים את הטיפוח לקל ונוח, ולכן נשים וגברים מודעים יותר מבעבר לטיפוח המראה החיצוני, שמשפיע גם על הרגשתם הכללית. אחד הביטויים הבולטים לכל נושא טיפוח היופי והאסתטיקה הוא השיער.

שיער: מידע שמומלץ לדעת

עורם של בני האדם מכוסה שערות בכל חלקי הגוף למעט כפות הרגליים והשפתיים. השיער שעל ראשינו גדל בקצב של סנטימטר וחצי בחודש או כ-18 ס"מ בשנה, אך רק לעיתים רחוקות מגיע אורכו ליותר מ-60 ס"מ. זאת, משום שמשך חייה של השערה הוא שלוש עד ארבע שנים לכל היותר, אז היא נושרת ובמקומה מתחילה לצמוח שערה חדשה. לעומת זאת, הריסים שבעינינו, השערות שבגבותינו והשערות הקטנות שעל גופינו גדלות בקצב איטי יותר מהשערות שעל ראשינו ומשך חייהן קצר יותר.

התחלופה של שערות היא מתמדת, בניגוד ליונקים אחרים המשירים חלק גדול משערם בעונת נשירה מסויימת. איפיוני השיער מושפעים מתורשה - הן גזעית והן משפחתית. למשל, לבני הגזע הצהוב שבאסיה יש מעט מאוד שיער על גופם, וזקנם כמעט ואינו צומח, בעוד שבני האיינו שביפן שעירים כמעט בכל חלקי גופם.

אם חותכים שערות שונות לרוחבן ומביטים בהן מבעד למיקרוסקופ, רואים שיש שערות עגולות יותר ויש עגולות פחות. ככל שהשערה עגולה יותר, היא ישרה יותר, וככל שהשערה שטוחה יותר, היא מתולתלת יותר. שיערו של הסיני חלק יותר, ולכן עגול, בעוד ששיער האפריקאי מקורזל יותר, והוא בעל צורה שטוחה.

^^הצבעים^^

שחור, חום או צהוב מקורם בפיגמנטים המצויים מתחת לשכבה החיצונית של השערה. מנגד, המשמעות של שיער לבן היא שאין בו פיגמנטים. שיער שיבה מופיע בדרך כלל בהגיע האדם לגיל מבוגר, והוא עשוי להיגרם גם עקב מחזור דם לקוי, מחלה, צער או פחד. שערם של הלבקנים כמוהו כעורם - חסר פיגמנטים מלידה.

^^מבנה השיער^^

השערה בנויה משני חלקים: SHAFT - החלק החיצוני הנראה מעל העור, ו-ROOT - החלק שמתחת לפני העור.

כל שערה נתונה בתוך קפל של העור הנקרא "זקיק", זהו מעין כיס אשר ממנו מתפתחת השערה. הזקיק אינו מאונך לעור, אלא נמצא בזווית ואליו קשורות בלוטות החלב המפרישות את החלב שהוא חומר שומני. השיער אינו צומח באופן קבוע ורצוף, שכן לזקיקים המייצרים אותו יש תקופות פעילות ותקופות מנוחה. זוהי המחזוריות של צמיחת השיער. כל שערה עוברת מחזור חיים משלה, הכולל גדילה, נשירה והחלפה בשערה אחרת.

^^סוגי שיער^^

בגוף האדם קיימים ארבעה סוגים של שיער:

שיער פלומתי רך ובהיר.
שיער פלומתי מתקדם - עדין ודק, אבל ארוך ולפעמים מתחיל לקבל פיגמנטים.
שיער זיפי לא קשה - שיער עבה יותר שמקור התזונה שלו עמוק יותר.
שיער זיפי עמוק וקשה - שיער כהה קשה ועמוק.

בואו לדבר על בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום