קשיי ריכוז: לפני שהתווית תידבק

(0)
לדרג

ילד עם בעיות קשב וריכוז נוטה להיכשל בלימודים. באמצעות אבחון פשוט ניתן לאתר הסיבות לקשיים ולפתור את רובם

מאת: מערכת zap doctors

אחוז גבוה מאוד של ילדים סובל מקשיי תפקוד ולמידה. הסיבות לכך הן רבות מאוד וללא טיפול מתאים הן עלולות ללוות אותם שנים רבות. אם הם לא יאובחנו, לעולם לא ידעו שזה בסדר להתקשות, מה שישפיע על ביטחונם ודימויים העצמי.

בשנים האחרונות עלתה מאוד המודעות לקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים. יותר ויותר הורים מבינים שאם מישהו היה מאבחן אותם כשהיו ילדים, בוודאי היו מתגלות הסיבות שגרמו להרבה קשיים בחייהם.

מי מאיתנו לא חושב שיש לו בעיה בריכוז, בחלוקת קשב, בסדר וארגון או ביכולת ריכוז? מי מאיתנו לא התקשה להקשיב למורה בכיתה ובמקביל גם לרשום את הדברים במחברת? למי מאיתנו לא הפריע הרעש מחוץ לכיתה או כאבי הגב באמצע השיעור? אבחנות אלה הן רק חלק מהסיבות לכשלון בלימודים.

בעבר לא התייחסו בהתאם לילדים עם בעיות ריכוז וקשב. כיום ישנה מודעות לקיומם של קשיים ולגיטימציה להתקשות. לנו, לעומת ילדינו, לא הייתה את ההזדמנות לעבור אבחון, ואת הילדות שלנו איש לא ידע שאפשר להציל, או לפחות לשפר באופן משמעותי.

קשיי תפקוד ולמידה

ד"ר ישראל הדרי, מומחה להתפתחות הילד ומנהל היחידה הנוירו-התפתחותית של מרכז אלבאום לטיפול בקשיי תפקוד ולמידה, מסביר, כי קשיים אלה ניתנים לאבחון בגיל צעיר, רק על ידי איש מקצוע. "גם היום, כשהמודעות לקשיי תפקוד ולמידה עולה, ההורים לא יודעים שכאשר הילד אינו מצליח בלימודים, לא אוהב ללכת לבית הספר או לא מצליח לפתח קשרים חברתיים, יש לכך סיבה ואפשר גם לטפל בה".

"ילדים עם קשיים בפעולות של מוטוריקה עדינה, לדוגמא מתקשים בכתיבה, במשחקי כדור, בארגון הילקוט ועוד. התסמינים של ילדים אשר סובלים מרגישות יתר לרעש, מתבטאים בחוסר יכולתם להתמקד בדברי המורה בכיתה בזמן שקולות אחרים נשמעים מכל עבר, מתוך הכיתה ומחוצה לה. ילדים אחרים סובלים מכאבי גב אשר מושכים את כל תשומת ליבם, וכתוצאה מכך הם אינם מתרכזים כלל בשיעור. ילדים אחרים סובלים מבעיות של קשב וריכוז ואינם מצליחים להתרכז לאורך זמן ממושך", מוסיף ד"ר הדרי.

"הילדים החלשים בכיתה"

"חוויית בית הספר, לילדים אלה, אינה נעימה", אומרת ליאת אלקנה, מנכ"ל מרכז אלבאום, ומוסיפה: "הם מקוטלגים מיד כילדים החלשים בכיתה, וככאלה הם משובצים לקבוצות הלמידה הנמוכות. אותם הילדים נתפסים, בדרך-כלל, בעיני המורים כילדים עצלנים ואפילו חסרי יכולת למידה. למרות מאמציהם הרבים הם נכשלים בלימודים, עד שבשלב מסוים הם מאבדים כל עניין בבית הספר, ומפתחים כלפי המסגרת הזו אנטגוניזם בלתי הפיך כמעט".

מחקרים מראים כי ילדים שאינם מצליחים בלימודים מחפשים דרכים אחרות להתבלט בהם. חלקם הופכים לליצני הכיתה - הם מפריעים, מתחצפים, מדברים בזמן השיעור, הכל פרט ללימודים. ילדים אחרים מפתחים דימוי אישי נמוך וביטחונם העצמי מתערער. הם מסתגרים אל תוך עצמם ונמנעים מיצירת קשרים חברתיים עם הסובבים אותם. ילדים אחרים מעדיפים לחפש את המפלט שלהם מחוץ לכותלי בית הספר.

אבחון פשוט

אז מה עושים כשהילד אינו מצליח בלימודים? כשהמורה אומרת שהוא "מרחף" והלימודים אינם מעניינים אותו? האם ייתכן באמת שיש ילדים שנולדו עם חוסר עניין ללימודים ולבית הספר? האם זהו טבעו הבלתי הפיך של הילד? בוודאי שלא.

"חייבים לתת להורים כלים בסיסיים להתמודדות עם קשיים של הילד", אומר ד"ר הדרי ומוסיף: "צריך להבין שכשהילד מתקשה במשהו, יש לכך סיבה, ולכן יש צורך לאבחן אותו. באמצעות אבחון פשוט על ידי איש מקצוע נאתר את הסיבות לקשיים הקיימים ואז נוכל גם לטפל בהם ולפתור אותם. במרבית המקרים מדובר בקשיים נורמטיביים ושכיחים ביותר, שהתסמינים שלהם עשויים להטעות גם את המנוסים שבין ההורים".

תעשייה המגלגלת מיליונים

כמות מכוני האבחון הפרטיים, הקיימים עבור ילדים עם קשיי תפקוד ולמידה, אדירה. לעתים נדמה כי יש יותר מכוני אבחון מאשר ילדים. ההסבר לכך הוא פשוט: האבחונים לילדים עם קשיי תפקוד ולמידה אינם כלולים בסל הבריאות, והמודעות הגוברת לנושא זה יצרה תעשייה המגלגלת מיליוני שקלים בשנה.

המבחר העצום של אנשי מקצוע המציעים את עצמם כמאבחנים מדופלמים יצר שוק פרוץ של בעלי מקצוע מסוגים שונים - מאמנים אישיים, מאמנים רוחניים, מטפלים מטעם עצמם ואחרים. כל אחד מציע את שרותיו בדרכים המשכנעות ביותר.

"כשזה מגיע אל הילדים שלנו, אנחנו מוכנים להאמין כמעט לכל דבר", אומרת אלקנה. "כל אחד שיבטיח שלילד שלנו יהיו ציונים גבוהים בלימודים ושהוא יהיה בין המובילים בכיתתו, יזכה לקבל את מלוא כספנו. העיקר שהילד שלנו יהיה מוצלח ונוכל להתגאות בו. הורים מודעים יכולים להציל לילדיהם את הילדות. ככל שההורים יבינו מוקדם יותר כי הקשיים של הילד הם נורמטיביים ומאפיינים ילדים רבים, כך הסיכוי להציל את ילדותו תהיה גדולה יותר".

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום