הקץ להשמנה מטיפול באינסולין

(0)
לדרג

בשורה מעודדת לחולי סוכרת, מסוג 1 ו-2, בעקבות מחקר חדש: אינסולין המפחית את העלייה במשקל הגוף

מאת: מערכת zap doctors

חלק גדול מחולי הסוכרת בישראל זקוקים לטיפול באינסולין, אך אינם מקבלים אותו. אחת הסיבות לכך נעוצה בחשש שמא התוספת של אינסולין תביא לעלייה במשקל גופם ולאירוע היפוגליקמיה. עלייה במשקל הגוף בגין הטיפול באינסולין עלולה להעלות את תנגודת הגוף לאינסולין ולהגדיל את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מחקר הפרדיקטיב, הגדול ביותר שנערך אי פעם על חולי סוכרת בישראל ובעולם המטופלים באינסולין, נועד להעריך את בטיחותו ויעילותו של אינסולין לבמיר. המחקר בוצע בהשתתפות יותר מ-1,000 חולים בישראל ו-35,000 חולי סוכרת מסוג 1 ו-2 מכ-20 מדינות בעולם. מטרה נוספת של המחקר הייתה: לחזק את תקפות יתרונות הטיפול בתרופה בנוגע לבטיחות, יעילות, פרדיקטביליות ושמירה על משקל הגוף.

פתרון לבעיית המשקל

הנתונים החדשים מראים, כי לבמיר אינסולין בעל פעולה ממושכת (insulin detemir) משפר את האיזון ברמות הסוכר בדם, מפחית את העלייה במשקל הגוף ואת הסיכון הכללי להיפוגליקמיה, כאשר נלקח פעם אחת ביום על-ידי חולי סוכרת מסוג 1 ו-2.

"הנתונים החדשים הם בעלי חשיבות מרובה לחולי הסוכרת ולרופאים המתקשים להתמודד עם נושא המשקל בתחילת הטיפול באינסולין קונבנציונלי אחר. עובדה המגבירה את הסיכון, הגבוה ממילא, ללקות במחלות לב וכלי הדם", מציין ד"ר חוליו וינשטיין, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת, מנהל היחידה לסוכרת מהרכז רפואי "וולפסון".

חששות מוגזמים

ד"ר וינשטיין מוסיף: "הטיפול נמצא יעיל ביותר באיזון הסוכרת מסוג 1 ו-2, כטיפול יחיד, יחד עם תרופות נוספות או משולב עם תכשירי אינסולין מהירי פעולה שונים. לא רק היעילות של לבמיר הוכחה במחקר, אלא גם שני החששות הגדולים של רופאי ישראל, מפני טיפול באינסולין - ההיפוגליקמיה והעלייה במשקל, שניהם צומצמו למדדים מזעריים עם טיפול בלבמיר".

שבירת מעגל ההשמנה

מחקרים רבים כאמור הראו כי הטיפול באינסולין אצל חולי סוכרת גורם לעליה במשקל. תופעת לוואי זו במהלך הטיפול אינה רצויה ועלולה להפריע לחולים להגיע לאיזון הסוכר הדרוש, כמו גם להשפיע על התנהגות החולים בזמן הטיפול.

בסוכרתיים מסוג 2: העלייה במשקל המלווה בטיפול באינסולין היא חלק ממעגל שבו ההשמנה גורמת להחמרת המחלה, לתנגודת לאינסולין ולעלייה במינוני האינסולין אשר גורמת שוב לעלייה נוספת במשקל ולאי הגעה לאיזון.

בסוכרתיים מסוג 1: התפיסה היא שעלייה במשקל אינה בעייתית, מאחר שהחולים רזים (תת משקל) בתחילת הטיפול. אולם מחקרים בקבוצת חולים זו הראו שעצם הסיכוי לעליה במשקל, גורם לחולים להזריק מנות אינסולין נמוכות מן הדרוש להם.

אינסולין לבמיר, מתוצרת חברת נובונורדיסק, נכלל בסל התרופות 2007 וזמין בכל קופות החולים.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום