זהירות: סכנת הכשה

(0)
לדרג

הנחשים "מתעוררים משנתם" בתקופת הקיץ ומהווים סכנה של ממש. דוקטורס מציג: מדריך השרדות מקיף נגד הכשה

מאת: מערכת zap doctors

עונת הקיץ מאופיינת בטיולים בטבע - בחורשות ובשדות, אך זו גם מוגדרת כתקופת הנחשים, אשר מתעוררים מתרדמת החורף ומסוגלים, בין השאר, גם להכיש בני אדם. מכיוון שהדבר מסוכן מאד בגלל הארס שלהם, מומלץ לנהוג במשנה זהירות ולהיות ערניים.

הארס גורם להרס

ד"ר עאמר חוסיין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו בצפת, מזהיר את היוצאים לחורשות ולטבע מהכשה על-ידי נחשים: "בתקופה זו של השנה, ההכשות מסוכנות ביותר בשל הצטברות ארס. הארס של נחש צפע, הנפוץ ביותר באזורנו, משפיע באופן קשה על מערכת העצבים ושרירי הגוף וגורם להרס כדוריות אדומות.

"הסימנים המקומיים הראשונים לאחר הכשת נחש הינם - כאב דוקר או שורף, סימני הכשה על העור ונפיחות. סימנים נוספים שיש לשים לב אליהם: בחילה, הקאה, שלשול, חולשה, ירידת לחץ דם, שינוי מנטאלי, ונימול. הסימנים המאוחרים שעלולים להופיע הם נמק, שטפי דם, זיהום הפצע, וברמה מערכתית - הפרעות בקרישה, דימום במערכת העיכול, התכווצויות, הפרעה במערכת הלב וכלי הדם, איבוד הכרה ואי ספיקת כליות".

טיפול ראשוני

במקרה של הכשת נחש יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי. הטיפול הראשוני שיש לתת לנפגע לפני הגעת הצוות הרפואי או ההגעה לבית החולים הוא השכבת הנפגע והרגעתו. לדברי ד"ר חוסיין, "חשוב שהאדם הננכש יהיה רגוע ככל האפשר, מאחר שעלייה בדופק ובלחץ דם מזרזת את התפשטות הארס בגוף. מומלץ לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים. בשום מקרה אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה, אין לבצע חסימת עורקים, אלא רק לקבע את הגפה שתזוז מעט ככל האפשר. בשום אופן אין לרוץ, מאחר שהריצה מזרזת את זרימת הארס בגוף. אין להניח קרח ישירות על מקום ההכשה, אין לקחת משכך כאבים ולשתות שתייה חריפה".

ד"ר חוסיין מוסיף: "חומרת ההכשה תלויה בסוג וגודל הנחש, גיל וגודל הנפגע, הזמן שחלף מאז ההכשה ואופי ההכשה. חשוב ביותר לזהות איזה נחש הכיש את הנפגע, מה צבעו ומאפייניו. זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע, אם יידעו מאיזה מין היה הנחש שהכיש את הנפגע".

המצב בארץ

בישראל 41 מיני נחשים, רק תשעה מהם ארסיים. הנחש הארסי הנפוץ ביותר הוא הצפע המצוי. הנחש הארסי הנפוץ באזורינו הוא הצפע - Vipera Xathina Palestinae המאופיין על-ידי ראש משולש, כתם בצורת V בצבע חום על הראש, ולאורך הגוף מעוינים שחלקם הפנימי חום חלק על רקע צבע גוף חום בהיר, אישוניו אליפטיים בעל שתי שיני ארס קדמיות להכשה המשאירות שני סימני הכשה.

ד"ר יוסף עזרי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ במרכז רפואי זיו בצפת, מסביר, כי "בשנים האחרונות ישנם מספר גורמים כמו עליה במודעות לנושא הסכנה של הכשות נחשים. הנסיוב נמצא ברוב המרכזים הרפואיים, המרחקים התקצרו, וכן ניתן להזעיק כוחות הצלה לאזורי טיולים רחוקים. גורמים אלו הביאו למצב בו כמעט ולא היו מקרי מוות כתוצאה מהכשת נחש".

שלומי פלקס, מנהל אגם חי בקיבוץ יראון, המגדל מיני נחשים, ומתנדב ביחידת החילוץ גליל-כרמל, אומר, כי "הנחשים הינם חיה מוגנת בישראל, ובכדי לגדלם יש לקבל אישורים מתאימים. רוב מיני הנחשים הארסיים פעילים בעיקר בשעות שלאחר רדת החשיכה ועד לשעות הקטנות של הלילה. אולם כשהקיץ מגיע ומזג האוויר חם, הנחשים פעילים גם בשעות היום, כאשר יש פעילות של מכרסמים מהם הם ניזונים".

התנהגות בטוחה

שלומי פלקס מציע למטיילים כיצד לנהוג בחיק הטבע:

לא ללכת יחפים או עם סנדלים בזמן הטיול ובעיקר לא בסבך.

לא להשאיר גרוטאות בקרבת הבית.

לא להשאיר דשא גבוה בתקופת הקיץ, אלא לגזום ולנכש עשבים, כך שלא יווצרו מקומות מחבוא לנחשים ועקרבים.

במהלך טיולים, לא כדאי להכניס ידיים לחורי סלעים, נקיקי סלע, בורות באדמה וכד'.

במידה ונתקלים בנחש, יש לנהוג בניגוד לדחפים הטבעיים. להתנהג בשקט, לא לעשות תנועות פתאומיות. הנחשים לא אוהבים חברת בני אדם, מכיוון שאנו מאיימים עליהם בגודלנו. רק אם הנחש ירגיש מאוים, הוא יתקוף, ולכן ראשית יש לבחון בשקט את המצב, כי ברוב המקרים הנחש ימצא דרכו להימלט מהמקום. יש ללכת בצעדים מתונים לאחור בכיוון הנגדי לנחש, ולהתרחק בבטחה מהמקום.

בכל מקרה, לא לנסות לתפוס או לגעת בנחש או לעשות תנועות העלולות להרגיז או להפחיד אותו.

מקרה של הכשת נחש

מסתבר שלמרות האזהרות והעליה במודעות בנושא סכנת הנחשים, ישנם אנשים הנתקלים בהם ומגיעים למצבים קשים. דוגמא למקרה כזה נראתה השבוע - נער בן 18, ננכש על-ידי נחש צפע בשעה שהוא וחבריו שיחקו במגרש משחקים בצפת. ייתכן והנערים הציקו לנחש. הנער הובהל בדחיפות למחלקת מיון במרכז רפואי זיו בצפת ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ.

ד"ר עזרי מציין כי, "למרכז הרפואי מגיעים בממוצע עד 30 מקרים בשנה עם הכשות נחשים ובעיקר בתקופת הקיץ, מתוכם 70% מטופלים בטיפול נמרץ. למזלו של הנער, הוא ננכש ע"י נחש צפע קטן. גודל הנחש קובע את כמות הארס שלו, ולכן זה איננו מקרה קשה של נכישת נחש. הנער טופל בנסיוב - נגד, המאפשר הצלת חיים. משרד הבריאות מספק את התרופה לכל מרכז רפואי. את התרופה יש לתת בדחיפות וסמוך ככל האפשר להכשה. הכשת נחש שאינה מטופלת עלולה להסתיים במוות, מאחר והארס גורם לכשל מערכות בגוף ופוגע בכבד, עצבים וכלי הדם".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת חירום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום