טיפול אלטרנטיבי בזיהומים בנרתיק

(0)
לדרג

כ-80% מהנשים סבלו לפחות פעם אחת בחייהן מדלקת בנרתיק. לעיתים, הטיפולים הקונבנציונלים לא מועילים. האלטרנטיבה מתקרבת למרכז

מאת: ד"ר דן קלמן

דלקת בנרתיק מהווה סיבה שכיחה לביקור אצל רופא הנשים (כ-60% מכלל הביקורים). רוב הנשים (כ-80%) תחוונה לפחות פעם אחת בחייהן דלקת בנרתיק, מחציתן תסבול ממאורעות חוזרים. ללא ספק מדובר בבעיה טורדנית, קשה לטיפול, חוזרת ונשנית.

הנרתיק נמצא אנטומית בין הרקטום מאחור והשופכה מקדימה ומאוכלס במגוון רחב של חיידקים, וירוסים ופטריות, אשר חיים באיזון ביניהם. כאשר האיזון מופר, אחד הגורמים המזהמים הללו ישגשג ויגרום לתופעות הקליניות של הדלקת.

באופן נורמלי נמצאת בנרתיק בקטריה בשם לקטובצילוס (LACTOBACILLUS), המשחקת תפקיד חשוב בשמירה על אותו איזון על-ידי יצירת חומצה לקטית ששומרת על חומציות הנרתיק ב-pH של 4.5-5. בדרגת חומציות זו נמנעת צמיחתם של חיידקים אחרים בנרתיק. כמו כן, דרגת חומציות זו מונעת הדבקה בוירוס האיידס (HIV). זיהומי הנרתיק השכיחים נגרמים ע"י פיטריה (מוניליה), טריכומונס וחיידקים למיניהם.

תסמיני הזיהום על-ידי פטריה

התסמינים כוללים הפרשה נרתיקית לבנה "גבינתית" המלווה בגרד עז ובדרך כלל נטולת ריח. דלקת כתוצאה מפטריה יכולה להופיע בכל גיל. ישנם אף מקרים של דלקת בילדות, בדרך כלל ללא כל סיבה הנראית לעין. קיימים מספר גורמי סיכון לחלות בפטרת, כגון: הריון, שימוש בקוטלי זרע, אנטיביוטיקה רחבת טווח אשר משמידה את חיידקי הלקטובצילוס ומפירה את האיזון בנרתיק, נטילת סטרואידים ממושכת, סוכרת בלתי מאוזנת וכל מחלה הגורמת לדיכוי של מערכת החיסון. מקום האכסון העיקרי של הפטריה הוא מערכת העיכול וזו הסיבה להופעתה בכל גיל.

האבחנה נעשית די בקלות לאחר שיחה מפורטת עם החולה ובדיקה גופנית. במידה וקיים ספק, ניתן לבצע משטח ישיר מהפרשה במרפאה או תרבית במעבדה. הטיפול הקלאסי בדלקת ראשונית קלה לרוב על-ידי תכשירים אנטי דלקתיים לטיפול נרתיקי ליום אחד, או שלושה, ולעיתים ניתן לשלב גם טיפול בכדורים דרך הפה, ו-80-90% יחלפו עם טיפול זה.
בדלקות מסובכות יותר (כגון אצל נשים עם מערכת חיסונית לקויה) הטיפול יארך כ-7 ימים ואף יותר. דלקת פטריתית חוזרת מוגדרת כ-4 או יותר אירועים בשנה. עד 15% מהמטופלות תסבולנה מדלקות חוזרות של נרתיק.

דלקת נרתיקית על-ידי טריכומונס

מדובר בדלקת הנגרמת על-ידי פרזיט המועבר במגע מיני בשל ריבוי בני זוג. מחלות מין נוספות מעלות את הסיכוי לחלות בטריכומונס. תסמיני המחלה: הפרשה וגינלית בעלת גוון ירקרק - קיצפי, גרד עז, צריבה במתן שתן, כאבים בעת קיום יחסי מין. האבחנה נעשית על-ידי בדיקת החולה ומשטח ישיר מההפרשות, בה ניתן לאתר את הגורם תחת מיקרוסקופ. הטיפול בדרך כלל יכלול העלאת דרגת החומציות בנרתיק. הטריכומונס אינו יכול לשרוד ב-pH 4.5 ומעלה. טיפול דרך הפה וטיפול מקומי עם אנטיביוטיקה (פלג'יל) ייתן מענה טוב. יש צורך לטפל בשני בני הזוג.

דלקת הנגרמת ע"י חיידקים (Bacterial Vaginosis)

דלקת זו מהווה כנראה את הסיבה השכיחה לדלקות בנרתיק, אצל נשים הסובלות מדלקת זו קיים שינוי במערכת החיידקית התקינה שפרושה מיעוט של חיידקי הלקטובצילוס וצמיחתם של חיידקים מזיקים, כגון: גרדנרלה, מיקופלזמה ואנארובים נוספים. התסמינים למחלה זו: הפרשה וגינלית עכורה, בעלת ריח רע במיוחד כשל דגים באושים, כמעט ואינה מגרדת. גם כאן הטיפול יהיה דרך הפה במשך כ-7 ימים.

פתרונות אלטרנטיבים

למרות הטיפולים הקלאסיים המתוארים לעיל לדלקת בנרתיק יש נטייה להישנות. בשנים האחרונות, כתוצאה מהתסכול הרב של המטפלים והמטופלות מיעילותם החלקית של התכשירים האנטיביוטיים הקלאסיים, נדרשו המטפלים למצוא דרכים אלטרנטיביות למחלה מעיקה זו. הטיפול מבוסס על שני עקרונות:

השמדת הגורמים המזהמים (חיטוי הנרתיק).

בניית רקמה חדשה בנרתיק הפגוע על-ידי חימום (היפר תרמיה), שתוכל להתמודד בעתיד עם המזהמים למינהם.

^^חיטוי הנרתיק על-ידי האוזון^^

הטיפול באוזון יכול להתבצע כטיפול יחידי אך בדרך-כלל מהווה חלק מטיפול משולב ביחד עם מכשיר הג'ינטרם 700. האוזון הוא גז המכיל שלושה אטומי חמצן (O3) ומיוצר מגז חמצן (O2). האוזון, כגז, יעיל ביותר לחיטוי ולהרס כל מזהם שאיתו הוא בא במגע. כך שהחדרת אוזון לנרתיק והזלפתו במשך מספר דקות תהרוס את כל שאריות המזהמים שנותרו בנרתיק. העובדה שלאוזון יכולת חדירה גבוהה לרקמות, מביאה לכך שהוא חודר ביעילות לתוך רירית הנרתיק ותוך דקות הופך חזרה לגז חמצן הדרוש כל כך לצורך התחדשותה. הטיפול בגז אוזון לנרתיק בטוח וחסר תופעות לוואי.

^^חימום הנרתיק^^

הטיפול נעשה באמצעות מכשיר הג'ינטרם 700 (Gynetherm) פרי פתוח ישראלי. המכשיר עובד בשיטת Local Hyperthermia Dosed - LHD - חימום הנרתיק באמצעות מים מחוממים המוזרמים דרך מתמר המונח בתוך הנרתיק.

הפטריה מאד רגישה לטמפרטורות גבוהות, ולכן טיפול במחזוריות של כל שלושה שבועות ישמיד את הקנדידה.

הטריכומונס מושמד בטמפרטורות של מעל ל-40 מעלות. הטיפול מתבצע על-ידי החדרת מתמר נרתיקי. החימום הוא הדרגתי, מתחיל בטמפרטורת הגוף, עולה ל-43 מעלות ומגיע עד גבול הסיבולת של המטופלת. טיפול ייחודי זה, נפוץ במספר רב של מדינות אירופה כמו: דנמרק, שוודיה, שוויץ, גרמניה ואיטליה, במדינות דרום אמריקה וכן במזרח אסיה (הונג קונג וסין). הטיפול הוא בטוח מאד. בניסויי מעבדה בבעלי חיים, בבית חולים ביילינסון, לא נצפה כל נזק עקב החימום בדופנות הנרתיק. מאוסף של מחקרים ברחבי העולם עולה כי יעילות הטיפול מגיעה בין 77-91%.

לסיכום, הטיפול המשולב על-ידי חימום ואוזון הוא טיפול בטוח ויעיל ביותר לדלקות חוזרות בנרתיק.

ד"ר דן קלמן הוא מומחה לגינקולוגיה מיילדות ופיריון.

בואו לדבר על זה בפורום כאבים כרוניים בשלפוחית השתן ובפות.

למרכז ד"ר דיין לרפואה שלמה - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום