רפואת עור: הכן גופך לקיץ

(0)
לדרג

לרגל פתיחת עונת הרחצה, אתר דוקטורס והאגודה למלחמה בסרטן מפרסמים המלצות להתנהגות חכמה בשמש. שומרים על העור

מאת: מערכת zap doctors

עונת הרחצה נפתחת ביום חמישי (19 באפריל). כידוע, השמש בישראל חזקה מאד והשפעותיה על העור הן רבות ומסוכנות, ולכן חשוב להיות מודעים לסכנות ולדרכים להגנה בפני קרני השמש. שיזוף הוא סימן שהעור נפגע מקרינת שמש מופרזת, והוא מנסה להגן על עצמו. אך שיזוף אינו מספיק בכדי להגן על העור. "שמירה על צבעו הטבעי של העור בריא ויפה לגוף", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "חשיפה לקרני שמש עלולה לגרום לנזקים מיידים חמורים כמו כוויות שמש ונמשים, או לנזקים חמורים בטווח הארוך, כגון: ריבוי קמטים והזדקנות מוקדמת של העור, ריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים, יצירת יתר של ויטמין D המגבירה את הנטייה ליצירת אבנים בכליות, ירוד (קטרקט) וסרטן העור. הוכח כי רוב המקרים של מחלה זו קשורים לחשיפה לשמש וכוויות שמש מגבירות את הסיכון להתפתחות מלנומה ממאירה - סרטן עור קטלני".

^^איך בכל זאת אפשר להנות מהשמש?^^

האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת המלצות לציבור להתנהגות חכמה בשמש:

הימנעו ככל הניתן מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00.
כשיוצאים לשמש, יש לכסות את הגוף בלבוש מלא ומגן.
חבשו כובע שיגן על הפנים והעורף.
הרכיבו משקפי שמש.
כאשר שוהים בחוץ, יש לשהות בצל. בים - מומלץ להשתמש בשמשיה רחבת היקף.
יש למרוח את העור הגלוי לשמש בשכבה נדיבה של מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה ולחדש את המריחה כל שעתיים.

בים או בבריכה קיימת קרינה המוחזרת מהמים והחול, ולכן יש להגביל שהייה, גם בצל. שימוש במסנן קרינה הוא רק אחד מכללי ההתנהגות החכמה בשמש. מדובר באמצעי חשוב אך לא בלעדי להתמודדות עם חשיפה לקרני השמש.

שימוש בקרם הגנה

התכשירים המכילים מסנני קרינה על סגולה מיועדים לשימוש חיצוני על העור. שימוש נכון בתכשירים אלה עשוי להקטין את הנזקים הנגרמים בעקבות חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש, ובמיוחד את סכנת הצריבה.

אין להסתפק במריחה חד פעמית של התכשיר. חשוב למרוח על העור שכבה נוספת, לאחר שהשכבה הראשונה יבשה, וכל זאת כחצי שעה לפני היציאה מהבית.

מומלץ למרוח את התכשיר לפני כל יציאה לשמש, ולא רק כשהולכים לים או לבריכה. כדי להבטיח הגנה רצופה, חשוב לחדש את מריחת התכשיר עם מסנן הקרינה במהלך השהות בחוץ כל שעתיים, וכן לאחר שחייה והזעה מרובה.

יש לוודא שכל חלקי העור שאינם מוגנים על ידי לבוש, יהיו מרוחים בתכשיר (כולל האזור מתחת לשולי הבגד) שאינו עמיד במים. יש לשוב ולמרוח אותו כל חצי שעה לערך.

לשחיינים - מומלץ השימוש בתכשירים עמידים במים. קיימים תכשירים בצורת תחליב, ג'ל או תרסיס.

יש למנוע את מגע התכשיר בעיניים. מסנני שמש הינם תוספת לכובע, ללבוש מגן, למשקפי שמש ולסככה מצלה.

^^מקדם הגנה 15 ומעלה^^

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לציבור להשתמש בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה (SPF) של 15 ומעלה. מקדם ההגנה, הוא המספר המופיע על האריזה אשר מהווה מדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כוויות השמש הנגרמות מהקרינה, בהשוואה לזמן שבו העור של אותו אדם, מאדים ללא הגנה. אם, לדוגמא, לוקח לעור ללא הגנה להאדים כ-10 דקות, השימוש בתכשיר מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה יאריך, תיאורטית, את פרק הזמן עד שהעור יאדים פי 15, כלומר למשך כ-2.5 שעות.

פרק הזמן הנדרש להיווצרות כוויה על העור תלוי בסוג העור של האדם, בשעה ביום בעת החשיפה לשמש, עונת השנה ועוצמת הקרינה המוחזרת מהקרקע. על כן ההמלצה הכללית לציבור, היא להשתמש בתכשיר עם מקדם הגנה 15, לפחות. חשוב לזכור בעת השימוש בתכשירים אלה, שההגנה היא אינדיבידואלית ותלויה בגוון העור.

חשוב לדעת: כאשר מורחים קרם או תכשיר לאחר הצריבה בשמש, אין בכוחו לבטל את הנזקים המצטברים מהשמש, שהם בחלקם בלתי הפיכים ואינם ניתנים לתיקון. תכשירי לחות לעור משפרים אך ורק את ההרגשה ולא מבטלים את הנזק שנגרם במקום הצרוב.

תינוקות

אין לחשוף לשמש במתכוון תינוקות, במיוחד עד גיל חצי שנה, בין השעות 9:00-16:00. כאשר אין ברירה, אמצעי ההגנה החשוב ביותר הוא לבוש המגן על הגוף: חולצה עם שרוולים, מכנסיים, גרביים, וכובע רחב שוליים. בנוסף ללבוש המגן, יש למרוח את אזורי העור הגלויים בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה. יש להגן עליהם גם באמצעות סככה, שמשיה, או מגן אחר מפני השמש ולקצר את זמן השהייה עד למינימום הנדרש. אין לקחת תינוקות לבילוי על שפת הים או הבריכה בשעות הבוקר והצהריים.

ילדים

חשוב לדאוג שהילדים ילבשו ביגוד מתאים, לא יסירו את החולצה בשהותם בחוץ ובמים. בעת שהותם במים, מומלץ שילבשו בגד גוף, או חולצת כותנה באריגה צפופה הדוקה לגוף, יחבשו כובע רחב שוליים וירכיבו משקפי שמש. כמו כן, יש למרוח שכבה כפולה של תכשיר מסנן קרינה (רצוי עם מקדם הגנה 15 לפחות) על אזורי העור הגלויים, גם כאשר נמצאים בצל, ולחדש את מריחתו כל שעה - שעתיים.

חשוב לוודא שכללי ההגנה יתקיימו במלואם גם כאשר הילדים אינם בחסות ההורים: בזמן שהותם בפעוטון, בגן הילדים, בבית הספר, בקייטנה, בתנועת הנוער, בארגון ספורט וכד'. עדיף לתכנן את פעילותם בקייטנה, בשעורי הספורט, במשחקי החצר, כך שישהו בחוץ בשעות הבוקר המוקדמות (עד 09:00-10:00) או בשעות אחר-הצהריים המאוחרות (אחרי 16:00).

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונגעים טרום סרטניים ובפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום