מדור טיפים מס' 53

(0)
לדרג

מדור מיוחד לאביב: מהן הסיבות לעיניים צרובות בעונה זו, כיצד ניתן להקל עליהן; ומהם הפתרונות לאנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות?

מאת: מערכת zap doctors
צריבת העיניים בימי שרב

עונת האביב מתאפיינת בימים של מזג אוויר שרבי המביא עימו סופות חול ואבק. מלבד ניקיון התריסים והחלונות, החול והאבק נותנים אותתיהם על העיניים. כתוצאה מאחוזי הלחות הנמוכים באוויר ומכניסת גופים זעירים לחלל העין, ישנה תחושת העקצוץ והאודם.

קיימים מספר מנגנונים בעין להגנה ולשמירת פעולתן התקינה: העפעפיים והריסים מסלקים גופים זרים וחיידקים ודואגים לפזר באופן תדיר את נוזל הדמעות, המופרש ברובו מבלוטת הדמעות. נוזל הדמעות מורכב בנוסף למים, גם ממרכיבי סיכה המסייעים לשמור על יציבותו ומונעים את אידויו לאוויר. לחות נמוכה ואבק עלולים לגרום לאידוי יתר של נוזל הדמעות, המכסה את הקרנית, וכתוצאה מכך נוצר יובש בעיניים. בנוסף, גם גרגירי האבק עצמם החודרים לעיניים, יוצרים תגובת גירוי בלחמית הבאה לידי ביטוי באודם, תחושת "גוף" זר, עקצוץ וחוסר-נוחות. דמעת מוגברת מפצה על היובש שנוצר ומסייעת להתמודד עם אותם גרגירי אבק זעירים שחדרו לעיניים באמצעות הפרשת יתר של נוזל דמעות.

^^כיצד ניתן להקל על העיניים בימים שרביים?^^

כאשר העיניים מגורות, רצוי לספוג צמר גפן במים רתוחים עם תמצית תה קמומיל, הידוע בסגולותיו המרגיעות, ולהניח על העיניים למשך מספר דקות.

מומלץ לא לשפשף את העיניים, היות שפעולה זו גורמת לשחרור חומרים שונים ממרכיבי מערכת החיסון, אשר מטרתם להלחם בחיידקים ובפולשים שונים. תוך כדי פעולתם החשובה, הם גורמים בין היתר גם לנזק מקומי לרקמת הלחמית והקרנית בעין. דבר זה עלול לגרום להחמרה באודם ובתחושת הגירוי ואי הנוחות בעין.

כאשר יוצאים, מומלץ להרכיב משקפי שמש, הן על-מנת להגן בפני קרינת השמש והן להגן פיסית על העיניים מרוחות הנושאות חלקיקים שונים באוויר.

ניתן להשתמש מידי פעם בתחליפי דמעות (אשר אינם מכילים חומרים משמרים) ובטיפות עיניים המכילות נוזל בעל הרכב הדומה להרכב נוזל הדמעות, ובעזרתן מתקבלת תוספת לחות לעיניים העוזרת לסלק חלקיקים זרים ומשפרת את התחושה.

בכל מצב של חדירת גוף זר לעין, מומלץ להיבדק על-ידי רופא עיניים בהקדם. הגוף הזר עלול לגרום לשריטה בקרנית ולהוביל לזיהום שיכול להיות הרסני. ניתן לשטוף את העיניים במי-ברז, אולם את הוצאת הגוף הזר מהעין יש להשאיר לרופא העיניים שיבצע את הפעולה באמצעים סטריליים ותחת אלחוש מקומי.

ד"ר אורי מלר הוא רופא עיניים בכיר במרפאות רשת "עיניים".

אביב הגיע אלרגיה באה

אנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות יודעים כי בתקופת האביב במיוחד, ולפעמים גם בסתיו, הם סובלים מסימפטומים שונים. העיקריים שבהם הם: גרד באף, בעיניים או בריריות הפה והאוזניים, הפרשות מרובות של דמעות, אודם וגודש בעיניים, נזלת מימית, עיטוש רב, שיעול ולעיתים גם קוצר נשימה וצפצופים בנשימה עד כדי התקפי אסטמה.

^^אבחון^^

הסימפטומים יכולים להתבטא בצורה של התקפים או בתופעות ממושכות בזמן האביב כשהפריחה בעיצומה. האבקנים של הצמחים השונים הנישאים ברוח הם הגורמים לאלרגיה אצל האנשים הרגישים. אנשים מפתחים אלרגיה לסוגי צמחים שונים, ולכן חשוב להיבדק במרפאה לאלרגיה כדי לעבור אבחון מדויק ולקבל בהמשך טיפול בהתאם לתופעות הייחודיות. אבחנת האלרגיה מתבססת על ההיסטוריה הרפואית, על בדיקת החולה בעזרת תבחיני עור (טסטים) המתבצעים על גב החולה או על אמות ידיו ועל בדיקות דם מיוחדות. תשומת לב מירבית ניתנת למועדי התפתחות התופעות האלרגיות ולקשר שלהן לגורמים סביבתיים שונים. הטיפול מתבסס על שילוב נכון של מניעה וטיפול רפואי מקומי וכללי:

^^מניעה^^

בכל עת ובכל מקום שניתן, יש להפחית את המגע עם האלרגנים הנשאפים, דבר אשר מביא להפחתה ניכרת בסימפטומים. לדוגמא:

הימנעות משאיפת גרגירי אבקת פרחים וצמחים, הנמצאים באוויר בזמן פריחתם היא קשה, אולם לפעמים ניתן להפחית את החשיפה באמצעים פשוטים. לדוגמא: חולה הרגיש לפריחת הזית, מן הראוי שידאג לכריתת עץ הזית שליד חלונו. שהייה על מדשאות, או יציאה למחנאות בטבע או לטיולים באוויר הפתוח בזמן הפריחה גם הם אינם רצויים.

אנשים הרגישים לעובש - רצוי שידאגו להפחתת הרטיבות על קירות דירותיהם ויימנעו מכניסה למקומות לחים וטחובים. שימוש במערכות מיזוג אוויר עם מסננים מתאימים יכול להפחית מאד את כניסת האלרגנים מבחוץ אל פנים הבית.

קרדית אבק הבית מהווה גורם אלרגני שכיח ביותר, זהו יצור זעיר החי בחומר אורגני המופרש מבני האדם, דוגמת קשקשי עור. מקומות המחיה העיקריים של הקרדיות הם: מצעי המיטות, שטיחים, וילונות וספרים. ניקוי תכוף וקפדני של הבית ואוורורו, שימוש בכיסויים ומצעים הדוחים את הקרדיות ושימוש בתרסיסים המחסלים אותן יביאו להפחתת המגע עם אלרגן נפוץ זה.

^^תרופות^^

הטיפול מבוסס בעיקר על תרופות אנטי היסטמיניות הפועלות למניעת התופעות הנובעות מפעולת ההיסטמין, שהוא החומר הפעיל ביותר בתגובה האלרגית. יש כיום תרופות אנטי היסטמיניות חדישות שכמעט ואינן גורמות לתופעות הלוואי של עייפות, נמנום ויובש כפי שגרמו תרופות הדור הישן דוגמת פניסטיל, אטרקס, ואהיסטון. תרופות אלו, דוגמת טלפסט ולורסטין ניתנות פעם אחת ביום. בנוסף, ניתן לטפל בתרסיס מקומי לאף ובטיפות עיניים המכילות חומרים אנטי היסטמיניים.

קיימים תרסיסים יעילים ביותר לאף, המכילים סטרואידים ופעולתם מקומית בלבד. פעמים רבות יש צורך בטיפול משולב של תרופות מסוגים שונים. ברור, כי לפני כל טיפול תרופתי יש להיוועץ ברופא מומחה. כאשר מניעה וטיפול תרופתי אינם עוזרים, מומלץ לשקול מתן חיסונים נגד גורמי האלרגיה.

פרופ' מאיר שליט - מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינות. לפרטים נוספים - היכנסו לאתר של מרכז רפואי הדסה.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין ובפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום