ריאות: רב הנסתר על הגלוי

(0)
לדרג

אחד מ-3,000 אנשים חולה במחלת ריאות תורשתית. 95% מהחולים אינם מודעים לכך. אבחון מוקדם עשוי למנוע התדרדרות המחלה

מאת: מערכת zap doctors

יכולות להיות סיבות רבות לקוצר נשימה: התקף אסתמה, או ברונכיטיס כרוני, המופיע לרוב אצל מעשנים או אנשים שעישנו שנים רבות. סיבה אחרת ופחות מוכרת, יכולה להיות מחלת ריאות תורשתית (שמות נוספים למחלה: נפחת או מחלת החסר בחלבון ה-AAT). בניגוד לאסתמה או ברונכיטיס כרוני, מחלת ריאות תורשתית היא מחלה של רקמת הריאות.

מהי מחלת ריאות תורשתית?

במקרה של פגיעה בריאות והרס הנאדיות, הריאות אינן מסוגלות לספק לגוף את החמצן הדרוש לו ולסלק את הפחמן הדו-חמצני מן הגוף. מצב זה מוביל לקוצר נשימה ולעתים לקושי לבצע את המשימות היומיומיות. ישנם מקרים נדירים, בהם הפגיעה בריאות נגרמת על-ידי מחלת ריאות תורשתית. מקרים אלה כוללים מחלת ריאות תורשתית שמקורה בחסר מולד ב-1 Antitrypsin, או בקיצור, ב-AAT.

אחד מתוך 3000 אנשים בעולם חולה במחלת החסר - AAT, אולם רק מספר קטן של אנשים אשר זוהו כחולים, נמצא במעקב וטיפול רפואי. על-פי מחקרים, 95% מהחולים אינם יודעים שהם חולים במחלה זאת.

הגורם להתפתחות המחלה

Alpha 1 Antitrypsin - AAT הנו חלבון שנוצר בכבד. תפקידו של חלבון זה הוא למנוע מחלבון אחר בשם אלסטז, אשר נוצר בתאי דם לבנים, להרוס את דפנות הריאה. בקרב אנשים בריאים - ייצור מוגבר של אלסטז, מביא לייצור מוגבר של AAT, המנטרל את פעולת האלסטז. אולם, כאשר יש חסר בחלבון AAT, עודף חלבון האלסטז גורם להרס של הריאות ולהתפתחותה של מחלת שנקראת מחלת ריאות תורשתית. המחלה מתגלה בדרך-כלל בגילאי 30-40.

מחלת ריאות תורשתית יכולה להשפיע על אנשים בצורה שונה. לא כל אדם הנושא את הגן למחלה אכן יפתח מחלת ריאות תורשתית במהלך חייו. זו הסיבה שיתכן שלאדם החולה במחלה יהיו הורים בריאים וללא סימפטומים.

אבחון ודרכי טיפול

קיימות מספר בדיקות דם פשוטות היכולות לקבוע אם אדם נושא את המטען התורשתי למחלה, אך על הרופא המטפל לבחון כל המקרה לגופו (בהתחשב במחלות אחרות, נסיבות משפחתיות ועוד).

במחלה שאינה מלווה בסימפטומים חשוב מאד למנוע התדרדרות והתפרצות המחלה על ידי:
הימנעות מעישון.
הימנעות מסביבת עבודה או מגורים במקום עם מזהמים.
פעילות גופנית.
תזונה עשירה בחלבון וויטמינים.
הימנעות מזיהומים בדרכי הנשימה העליונות.

כאשר המחלה הנה סימפטומטית, חשוב להאט את התקדמות המחלה ולהקל על הסימפטומים על-ידי:

להימנע מעישון או להימצא בקרבת מעשנים.
פעילות גופנית משפרת את תפקוד הריאות ואת המצב הגופני הכללי.
תזונה עשירה בחלבון וויטמינים מעניקה לגוף את הכוח הדרוש להילחם במחלה.
על-מנת להימנע מהתקררות או שפעת, חשוב להימנע משהייה במקומות הומי אדם ולהימנע מלהימצא בסביבה מזהמת, כגון מקומות עם אבק או רמות גבוהות של אוזון באוויר.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום