חדשות מחלת סרטן

(0)
לדרג

השפעת טיפול באמנות על חולים במהלך טיפולי כימותרפיה; ואזהרת האפ.די.איי לגבי תרופות נגד אנמיה - כל מה שחדש במחקר

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
טיפול באמנות משפיע על רמות הדיכאון והעייפות במהלך טיפולי כימותרפיה

ידוע כי חולי/ות סרטן פגיעים במיוחד לתופעות של דיכאון וחרדה כתוצאה מהמחלה, ובפרט לעייפות מתמדת הקשורה במחלה ובטיפולים. על-פי מחקר חדש, טיפול באמנות במהלך טיפולי הכימותרפיה עשוי לסייע בצמצום תופעות אלו.

המחקר, שנערך במחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי רמב"ם על-ידי ד"ר גיל בר-סלע ועמיתיו, כלל 60 חולי/ות סרטן במהלך טיפולי הכימותרפיה. הם השתתפו במפגשים של טיפול באמנות אחת לשבוע. 19 מהם השתתפו בלפחות ארבעה מפגשים, והיתר הגיעו ללא יותר משני מפגשים.

הטיפול באמנות היה מבוסס על הגישה האנתרופוסופית של ר.שטיינר, שאינה עושה שימוש באמצעים אמנותיים למטרות פסיכולוגיות או לצורך אבחון, אלא מדריכה את החולה לפעול בצורה מודעת יותר. הטיפול כלל ציור באמצעות צבעי מים. מידי שבוע נעשו הערכות לגבי רמות החרדה והעייפות אצל כל אחד מהמשתתפים, באמצעות שאלונים.

על-פי מסקנות המחקר, כתוצאה מהטיפול באמנות חל שיפור מובהק ברמת הדיכאון (בקרב 58% מהמשתתפים). ברמת החרדה לא חל שינוי, אם כי רמת החרדה הייתה בגדר הנורמה בקבוצה מלכתחילה. ברמת העייפות חל שיפור קל, אך לא מובהק סטטיסטית.

המשתתפים/ות בטיפול באמנות דיווחו כי המפגשים העניקו להם הפסקות לנשימה ורגעים של שלווה במהלך הימים העמוסים של הטיפול הכימותרפי, ורבים מהם חשו הקלה כתוצאה מהאפשרות לבטא את רגשותיהם.

יחד עם זאת, ולמרות שהקבוצות היו קטנות (עד שמונה איש), חלק מהמשתתפים/ות טענו כי היו מעדיפים טיפול באמנות במסגרת פרטנית. על פי השערת החוקרים, יתכן כי מפגשים אישיים של טיפול באמנות אף יניבו תוצאות טובות יותר.

הבעיה העיקרית עליה הצביעו המשתתפים/ות היתה הקושי להגיע במיוחד לבית-החולים למפגשי הטיפול באמנות במהלך התקופה העמוסה ממילא של הטיפולים הכימותרפיים.

האפ.די.איי מזהיר מפני סיכון הכרוך בטיפול אגרסיבי בתרופות נגד אנמיה

מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, פרסם אזהרה חמורה לגבי טיפול אגרסיבי בתרופות להעלאת רמת ההמוגלובין בכדוריות הדם האדומות - Aranesp, Epogen, Procrit.

על פי האזהרה, העלאת ההמוגלובין באמצעות תרופות אלו עלולה להגביר את הסיכון לשבץ, התקפי לב, קרישי דם ואף תמותה. ה-FDA ממליץ על שימוש במינון הנמוך ביותר האפשרי על מנת להעלות באופן איטי את רמת ההמוגלובין עד לרמה המינימלית המספיקה על מנת למנוע את הצורך בעירוי דם.

תרופות אלו ואחרות המשתייכות לקבוצת התרופות הממריצות אריתרופוייזיס (ESA), מבוססות על חלבון מהונדס גנטית. האזהרה באה בעקבות תוצאות מחקרים שנערכו בקרב חולי כליות.

כמו כן הודיע ה-FDA כי אין ממש בפרסומי היצרנים, לפיהם תרופות אלו מסוגלות להגביר את האנרגיה או להקל על תופעת העייפות בקרב חולים/ות המקבלים טיפול כימותרפי או קרינתי.

ב-FDA ממליצים כי בנוסף להקפדה על מינונים נמוכים ככל האפשר של תרופות אלו, יש למדוד את רמת ההמוגלובין בדם פעמיים בשבוע במשך שבועיים-שישה שבועות לאחר כל שינוי במינון, על מנת להבטיח שרמת ההמוגלובין תתייצב. כמו כן, יש לעצור את המינון במקרה שרמת ההמוגלובין עברה את 12g/dl, או במקרה שהרמה עלתה ב-1g/dl תוך תקופה של שבועיים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום סרטן הכבד, בפורום סרטן העור ונגעים טרום סרטניים ובפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום