עין ביונית: עדשות תוך עיניות

(0)
לדרג

ניתן כיום להשתיל עדשות מלאכותיות, ההופכות לחלק מהעין לצמיתות. המהפכה בתחום שייכת לעדשות המתקפלות, המקצרות את זמן ההחלמה

מאת: פרופ' טובה ליפשיץ

השתלת עדשות תוך עיניות מסתמנת כפתרון לאנשים הסובלים מקוצר ראייה או רוחק ראייה גבוה ואינם מתאימים לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים. הליך זה שעד לפני מספר שנים נחשב למדע בדיוני, מאפשר כיום להשתיל עדשות מלאכותיות ההופכות לחלק מהעין לצמיתות. ניתוח זה מיועד בדרך כלל לאנשים צעירים, אשר העדשה הטבעית שלהם תקינה. בניתוח, מושתלת עדשה נוספת המתקנת את הראייה, כאשר העדשה הטבעית נשארת במקומה ונותר לה תפקיד מרכזי בשמירה על "המיקוד" העיני.

השתלת בזק

העדשות התוך עיניות הן עדשות מיוחדות, שהשתלתן מבוצעת תוך מספר דקות ובמהלכה מושחלות עדשות מקופלות לתוך חתך זעיר בעין ומוצמדות אל תוך הקשתית לצמיתות. הניתוח נעשה בתנאי אשפוז יום, ללא תפרים כאשר כבר באותו היום המטופל חוזר לביתו וכעבור מספר ימים, הראייה נעשית תקינה. כאשר נדרש תיקון ראייה לשתי העיניים, מבצעים ניתוח לעין אחת ורק לאחר החלמתה, מבצעים ניתוח בעין השנייה.

מועמדים פוטנציאליים

הטיפול הכירורגי, כאמור, לא מיועד לאנשים שאינם מתאימים לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים. בניתוחי לייזר לא ניתן להימנע משיוף הקרנית, ובמקרים הסובלים מקרנית דקה בשילוב עם מספר גבוה, לא מומלץ לשייפה על מנת לא לפגוע בה.

השתלת עדשות תוך עיניות מתאימה גם לסובלים מאסטיגמציה (צילנידר) גבוהה, מצב בו הקרנית אינה אחידה ויוצרת חוסר מיקוד בראייה. במקרים אלה, ניתן לבחור בין השתלת עדשה הכוללת צילינדר או לחילופין השתלת עדשה רגילה ותיקון הצילינדר בלייזר לאחר מכן.

קיים מגוון רחב של סוגים וצורות של עדשות תוך עיניות, הפותרות את הצורך בהרכבת משקפיים. חלקן מורכבות מעל האישון וחלקן מתחתיו. ניתוחים להשתלת עדשות תוך עיניות מבוצעים בעולם מזה למעלה מ-15 שנים ונחשבים לבטוחים מאד, ובשנתיים האחרונות לבטוחים אף יותר, עם פיתוח עדשות מהדור החדש.

עדשות מתקפלות

המהפכה בתחום זה שייכת ללא ספק לעדשות המתקפלות. עד לפני שנתיים, ניתן היה לבצע את ההליך באמצעות עדשות שאינן מתקפלות, המחייבות יצירת פתח רחב יותר. כיום, בזכות אפשרות קיפול העדשות, נדרשת יצירת פתח זעיר ביותר של כ-3 מ"מ שאינו דורש זמן החלמה ממושך או טיפול ארוך, וכך ההליך הופך לבטוח ומהיר יותר.

בהשוואה לניתוחי לייזר לשיפור הראייה, השתלת עדשה תוך עינית מתאימה לבעלי קרנית דקה, מכיוון שאינה מצריכה ליטוש הקרנית ומהווה פתרון קבע, ללא הזדקקות למשקפיים ולתחזוקה שוטפת. יתרון נוסף של ההליך נעוץ בעובדה שהעדשה תואמת בדיוק למספר הנדרש. לדוגמא: אצל מטופל בעל קוצר ראייה של מינוס 10, תושתל עדשה של מינוס 10, וכך יושג דיוק מירבי.

בדיקות והמלצות

מועמדים להשתלת עדשות תוך עיניות עוברים סדרה מקיפה של בדיקות הכוללות: בדיקת התאמה של מבנה העין, תקינותן של הקרנית והרשתית ובדיקות נוספות המתבצעות לפני ניתוח לייזר רגיל. השתלת עדשות תוך עיניות אינה מתאימה לאנשים מעל גיל 50, או לסובלים ממחלות הפוגעות בעדשה, כגון מחלת הקטרקט. במחלה זו מתרחשת עכירות העדשה הטבעית, בדרך כלל בגיל מבוגר או בשל מחלה הפוגעת בעדשה. בניתוח מתבצעת החלפה של העדשה הטבעית בעדשה מלאכותית.

שיתוף הפעולה של המטופל בניתוח מסוג זה הינו הכרחי לתוצאות המיוחלות: המטופל מחויב בשמירה על תנאי היגיינה לפי הוראות המומחה ובשימוש בטיפות אנטיביוטיקה לפי מינון נדרש. עד היום הושתלו בישראל כ-500 עדשות תוך עיניות עם תוצאות מצוינות. הניתוח מצריך מיומנות ניתוחית מיוחדת של המנתח, ועל כן חשובה בחירת מומחה בעל ניסיון רב להצלחת הניתוח.

פרופ' טובה ליפשיץ היא מנהלת מחלקת עיניים ויחידת הקרנית במרכז רפואי "סורוקה", ומנהלת רפואית של מרפאת רשת "עיניים" בבאר שבע.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום