מדור טיפים מס' 52

(0)
לדרג

כיצד לחיות בריא, מהי חשיבות אומגה 3 וכיצד נשכנע את ילדינו לבלוע כמוסות? דוקטורס מביא לכם את כל ההמלצות

מאת: מערכת zap doctors
האביב - הזדמנות לקבלת החלטות בריאות

בשנים האחרונות מתגבשת הדעה, כי רבות ממחלות הסרטן קשורות בהתנהגות ובסגנון חיים. בנוסף, הוכח כי גילוי מוקדם מאפשר טיפול יעיל יותר, ומעלה באופן משמעותי את סיכויי ההחלמה מהמחלה. המשמעות היא, שניתן למנוע את המחלה במקרים רבים, או במקרה של היארעות המחלה להתמודד איתה טוב יותר עד להחלמה. האביב בפתח וזו תקופה חדשה והזדמנות טובה לקבל החלטות ולאמץ כללים לאורח חיים בריא, ובכך לסייע בהפחתת הסיכון לתחלואה בסרטן ולהוביל לשנים רבות בריאות ומאושרות.

^^המלצות האגודה למלחמה בסרטן:^^

1. שימרו על משקל גוף תקין באמצעות תפריט מאוזן ודל שומן - חשוב להיוועץ ברופא לפני שינויים בהרגלי התזונה.

2. הרבו באכילת ירקות.

3. הרבו באכילת פירות.

4. הפסיקו לעשן, ואל תתביישו לבקש להפסיק לעשן לידכם.

5. בצעו פעילות גופנית מתונה ומבוקרת, כמו הליכה ותרגילי התעמלות.

6. המנעו משתייה מופרזת של אלכוהול - לא יותר מפחית בירה או חצי כוס יין ביום.

7. המעיטו באכילת מזון מעושן, מטוגן ומשומר.

8. הקפידו על חשיפה מבוקרת לשמש, הכוללת אמצעי הגנה ולבוש מתאים.

9. זה הזמן להתחיל לפעול לגילוי מוקדם של מחלות הסרטן. החל מגיל 50, קבעו תור לבדיקה תקופתית של ממוגרפיה לגילוי ואבחון מוקדם לסרטן שד ודם סמוי בצואה, סרטן המעי הגס ועוד. אם הנכם בקבוצת סיכון לסרטן, יש לעבור בדיקות בגיל מוקדם יותר לגילוי מוקדם.

10. החל מהיום, קחו אחריות על בריאותכם והיו ערים לגופכם. שימו לב לשינויים, כגון: פצע שאינו מבריא, גוש, דימום, שינויים בהרגלי היציאות, שיעול או צרידות שאינם פוסקים ועוד. מדובר בסימנים המופיעים לעיתים אצל כל אחד מאיתנו, עקב סיבות שאינן קשורות כלל בסרטן. אולם, כאשר אחת מתופעות אלו אינה נעלמת אלא שבה ומופיעה, חשוב לפנות לרופא.

חשיבות צריכת אומגה 3 לילדים

ממחקרים עדכניים שהתפרסמו בימים אלה, עולה כי צריכת אומגה 3 לילדים מאיצה את ההתפתחות השכלית וההתנהגותית. ממחקר עדכני שבוצע בבריטניה, עולה כי צריכה קבועה של קפסולות מסוג אומגה 3, עשויה להקפיץ את היכולות השכליות של ילד בשלוש שנים, בתקופה של כשלושה חודשים.

^^מהי אומגה 3?^^

אומגה 3 הינה חומצת שומן, המהווה מרכיב חיוני ברקמת המוח. מחקרים רבים מוכיחים שצריכת אומגה 3 חשובה להתפתחותם של ילדים, מהשלב העוברי ועד לבגרות. מחסור באומגה 3 נקשר לבעיות בראייה ובהתפתחות השכלית וכן להפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה ועוד. הרגלי אכילה נכונים, בתוספת יומית של אומגה 3, יגרמו לילדנו להתפתח באופן בריא יותר ולהגיע להישגים טובים יותר בלימודים.

חומצות שומן מסוג אומגה 3, הנמצאות בדגי מים עמוקים כמו סלומון, סרדינים, מקרל וכדומה, הכרחיות לתפקוד תקין של כל תא בגופו של כל אחד מאיתנו: תינוק, ילד או מבוגר. אחת ההשפעות העיקריות של צריכת אומגה 3 בילדים הינה על התפתחות ותפקוד מערכת המוח, העצבים והראייה.

^^מחקרים בנושא אומגה 3^^

מחקרים מצביעים, שאמהות הנוטלות אומגה 3 בזמן ההריון, ובתקופת ההנקה, יולדות ילדים בשלים יותר, עם נקודות משכל רבות יותר. ילדים הנולדים לאמהות אלו, מראים מאוחר יותר תוצאות IQ גבוהות יותר, מאשר ילדים שאמהותיהן לא נטלו כמות מספקת של אומגה 3, בזמן ההריון וההנקה.

ישנם דיווחים רבים לגבי יעילות אומגה 3 להתפתחות המוח בילדים ושיפור התנהגותם. שני מחקרים שנערכו באוניברסיטת אוקספורד, דיווחו כי ילדים שסבלו מתסמינים של ADHD, קיבלו תוסף של חומצות שומן אומגה 3, הראו שיפור מובהק בהתנהגות וביכולות לימודיות. התרומה של אומגה 3 לילדים בכל הגילאים, נמצאה חיונית להתפתחות תקינה ותפקוד תקין של מערכת העצבים. צריכת אומגה 3 לילדים מפחיתה סיכוי לסבול ממחלות שונות.

אומגה 3 לילדים ניתנת לצריכה, כתוסף מזון, על-ידי נטילת כמוסות או בסירופ, לפי נוחות המשתמש. צריכה תקינה של התוסף, חשובה להתפתחות הילדים: בהיותן חומצות שומן חיוניות שהגוף לא יכול להתפתח ולתפקד בלעדיהן, תוספת מתאימה של אומגה 3 חשובה בכל גיל ובכל מצב. גם ילד בריא שאינו סובל מקשיי למידה, צריך לקבל אומגה 3 בתפריט היומי שלו. במידה ואינו מקבל דרך המזון יש לדאוג לתוספת. היתרונות: שיפור ביכולת הריכוז והלמידה, שיפור האינטילגנציה (הוכח בתינוקות), הפחתת אגרסיות, שמירה והתפתחות תקינה של הראיה ועוד.

^^המלצות צריכה של אומגה 3 לילדים:^^

אין חשיבות לשעה ביום שבה צורכים אומגה 3, אך מומלץ לאמץ זמן קבוע ביום, על מנת להוסיף את נטילת התוסף לסדר היום הקבוע, מעין "טקס" קבוע. כדאי לצרוך יחד עם אוכל, אך לא הכרחי. אפשר לעודד ילד לצרוך אומגה 3 על ידי הסבר על חשיבות התזונה ותרומת אומגה 3 לבריאותו. ההורים צריכים להבין את החשיבות ולהסביר אותה לילדים.

^^דרכים יצירתיות לעזור לילד לבלוע כמוסות^^

כמוסות מתאימות לילדים, החל מהגיל שבו הילד יכול לבלוע בבטחה. לעיתים, תהליך בליעת הכמוסות קשה לילדים, ולכן ישנה חשיבות רבה ללמד את הילד לבלוע כמוסות, הן לשימוש בהווה והן לשימוש בעתיד. השימוש בכמוסות נוח יותר, יעיל יותר ואף כלכלי יותר.

^^טיפים לנטילת כמוסות לילדים^^

1. הסבירו לילד בשפה פשוטה, המתאימה לגילו מה החשיבות בבליעת הכמוסות.
2. התייחסו לילד בסבלנות ובסובלנות, ותנו לו להתרגל לרעיון הבליעה.
3. ילדים אוהבים שגרה. הפכו את זמן הבליעה לחלק משגרת היום (מקום וזמן קבועים).
4. תנו דוגמא אישית. הפכו את נטילת אומגה 3 למנהג משפחתי כשהילד יראה אתכם, גם הוא ירצה.
5. השתמשו במשחק. תאפשרו לילד לתת כמוסה לבובה, או השתמשו בסיפור מסגרת על ילד הבולע את הכמוסות, אשר הופך לגיבור וכ"ו.
6. מנסיונם של רופאים מטפלים ואמהות, ברגע שאתם משוכנעים בחשיבות מתן הכמוסות לילד, גם הילדים מבינים זאת. זמן הלמידה של ילד לבלוע כמוסה, הוא שבוע-שבועיים. לאחר מכן, זה כבר חלק מהשגרה.
7. ניתן להודיע לילד מראש, על כך שהוא צריך לבלוע את הכמוסה - הכרזה זו תיתן לן הרגשת שליטה.

^^טיפים לילדים המתקשים בבליעת כמוסות^^

1. ללעוס פרוסת לחם ותוך כדי כך לבלוע את הכמוסה.
2. לשים את הכמוסה בפה, ואז לתת כפית עם גבינה או מעדן ולבלוע יחד.
3. למלא את הפה במיץ או מים ואז לשים את הכמוסה ולבלוע.
4. לשים את הכמוסה בתוך כוס עם מים, או מיץ ולשתות.
5. אפשר לנסות עם סוכריות קטנות: לבלוע סוכרייה, ואז לתת את הכמוסה. ללמד לבלוע כמוסות בעזרת סוכריות.

הטיפים נכתבו באדיבות חברת "טבע טעם-אלטמן" משווקת מוצרי אומגה 3 לילדים, תחת המותג "אלספה".

בואו לדבר על זה בפורום התנהגות בריאותית ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום