שומרים על ברכיים בריאות

(0)
לדרג

כאבי מפרקים הם בעיה שכיחה אצל מרבית האוכלוסייה המבוגרת. בעזרת אבחנה נכונה ודרכי טיפול מגוונות ניתן להפחית הכאב

מאת: ~~ד"ר צבי גורן~~

כולנו ודאי זוכרים כי סבתא תמיד התלוננה על כאבי מפרקים, שכונו ארטרוזה. לצערנו, כמעט כל אדם אשר יגיע לעשור החמישי או השישי יתלונן על כאב של לפחות מפרק אחד בגוף מבלי לציין את כאבי הגב שתוקפים גם אנשים צעירים יותר.

ארטרוזה היא מחלה ניוונית של המפרקים. הנגרמת כתוצאה מגיל מתקדם, משקל עודף, נטייה גנטית, עבודה או ספורט תחרותי, חבלות וטראומות קודמות. הביטוי הקליני של התופעה הוא כי המפרק או המפרקים מזקינים בקצב מהיר מהגיל הכרונולוגי. המפרקים השכיחים ביותר אשר נפגעים לפי הסדר הם כפות ידיים, ברכיים, פרקי ירכיים, כתפיים וכ"ו.

תסמינים

אנשים הנפגעים משחיקת סחוס בברכיים, יתלוננו על כאבים בירידת ועליית מדרגות, כאב בעמידה ממושכת, מאמצים פיזיים ולעיתים גם מכאבים בלילה. עם התקדמות השחיקה, יופיעו התקפים של נפיחות בברכיים, לעיתים עם נוזל תוך פרקי, הגבלה בתנועות, קושי בדריכה ובריצה, ובהמשך אף חריקות בהנעת הברך.

אבחנה

ניתן לאבחן את התופעה בקלות יחסית דרך צילומי רנטגן של המפרק החשוד, ובדיקת החולה על-ידי מומחה באורתופדיה. על-מנת למנוע את השחיקה, ניתן לבצע פעולות שונות, כגון: שמירה על משקל גוף אידאלי (בעיקר נשים), נעלים טובות ומדרסים לגברים, אשר עוסקים בעבודה פיזית ובעלי כפות רגליים שטוחות או גבוהות.

המלצות

לאנשים שכורעים ברך, מומלץ להשתמש בברכיה אלסטית עם טבעת סיליקון, על-מנת להמעיט את הלחץ המופעל על הברך. במידה ואובחנתם כי יש לכם שחיקת סחוס בברכיים או בפרקי ירכיים, רצוי להימנע מהליכות מרובות, ריקודים רבים ומאמצי ספורט בהם כל משקל הגוף מופעל על המפרק.

ניתן לעבור לפעילות בה המשקל היחסי המופעל על המפרק הוא נמוך כמו שחייה, אופניים, הליכה בבריכה ומכשיר קרוס-טריינר (סקי) הנמצא בחדרי כושר.

דרכי טיפול

מלבד היישום של ההמלצות הרשומות מעלה, ניתן להיעזר בכדורים נוגדי דלקת וכאב (רצוי מהדור החדש), משחות מקומיות או ג'ל מקומי כדוגמת הפרסקינדול, ברכייה אלסטית, תוספי מזון המכילים גלוקוזמין+כונדרואיטין סולפט, כדורים המכילים דיאסרין, שהוא חומר אנטי דלקתי מיוחד למפרקים גדולים, ובזמן התקף חריף ניתן לקבל זריקה של סטרואידים למפרק.

בשנים האחרונות התווספה טכניקה חדשה למניעה והאטה של התופעה על-ידי סדרת הזרקות של חומצה היאלורונית למפרק, חומר שפעם נקרא ה"כרבולת של התרנגולת".

מדובר במולקולה בסיסית המרכיבה את ה"מים הטבעיים", הנמצאים לכולנו במפרק או לעניינינו בברך, אשר פעם סונתזה מכרבולות של תרנגולים, וכיום מייצרים אותה בהנדסה גנטית. החומרים העכשוויים, הם חומרים נקיים מחלבונים זרים, ולכן אין להם תופעות אלרגיות, ניתן להזריק אותם לברך אין ספור פעמים, והם אינם גורמים לגירוי מקומי או לנפיחות בברך (דוגמת האוסטניל או הארטרז).

במידה והטיפולים השמרניים נכשלים, ניתן לעבור ניתוח מזערי שנקרא ארטרוסקופיה, שבמהלכו "מנקים" את הברך מחלקיקי סחוס ומניסקוס. במידה וטיפול זה נכשל, נשארת האפשרות של החלפת מפרקים. ניתוח שבשנים האחרונות תופס תאוצה ניכרת עקב השיפור הניכר באיכות החיים שניתוח זה מאפשר.

ד"ר גורן צבי, מנהל פורום אורתופדיה כירורגית ורפואת ספורט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום