שחזורים בצבע השן - סתימות לבנות

(0)
לדרג

כל אחד רוצה שיניים לבנות וחזקות. דוקטורס מציג את כל האמת מאחורי הסתימות הלבנות בהשוואה לסתימות האמלגם

מאת: ד"ר רוני אמיד

עד לפני מספר שנים שוחזרו שיניים בעיקר בעזרת סתימות אמלגם (סתימות כסופות). האמלגם מורכב ממספר מתכות (בעיקר כסף) בשילוב עם כספית הידועה במצבה החופשי כחומר רעיל. באמלגם, הכספית קשורה למתכות אחרות ובמצב זה היא לא הוכחה במחקרים כמזיקה, אלא עלולה להזיק בעיקר בעת בליעת החומר, כאשר מוציאים את הסתימה לשם החלפתה. חסרון נוסף של הכספית הוא בעובדה שהיא פוגעת באיכות הסביבה.

חומרים חדשים אסתטיים וחזקים

סתימות האמלגם נודעו במשך שנים רבות בשל חוזקן ועמידותן לכוחות לעיסה, ולכן שימשו בעיקר לשחזור שיניים אחוריות. לעומתן, חומרים בצבע השן ("סתימות לבנות") בהם השתמשו בעבר לשחזור שיניים קדמיות לא עמדו בכוחות הלעיסה ולא התאימו לשחזור שיניים אחוריות.

בשנים האחרונות פותחו חומרים חדשים בצבע השן, אשר מלבד יתרונם האסתטי הינם חזקים מאוד. אלו הם חומרים מרוכבים בשילוב גבישי קווארץ. בנוסף, פותחו טכניקות חדשניות לקישור החומרים אל קירות השן. בטכניקת הקישור צורבים את אמאייל השן (השכבה החיצונית) ומקשרים את חומרי הסתימה אל אמאייל והדנטין (השכבה הפנימית). בדרך זו מאוחה חומר השחזור אל השן ויוצר מהשן והסתימה יחידת מקשה אחת.

טיפול בעששת

קישור חומר הסתימה אל האמאייל והדנטין מונע חדירת עששת בין שולי הסתימה והשן. זאת להבדיל מסתימות האמלגם, בהן הונח חומר הסתימה בתוך חלל שהוכן לאחר סילוק העששת מהשן, אך עם הזמן חדרו חיידקים למרווח בין קירות השן לסתימה ויצרו עששת, אשר חייבה את החלפת הסתימה.

קישור ה"סתימה הלבנה" אל כל קירות השן שמסביבה והפיכת השן והשיחזור למקשה אחת מקטינים את האפשרויות לשבירה עתידית של חלקים מהשן. במקרים בהם הונח שחזור האמלגם בין קירות דקים וללא הקישור, נשברו במקרים רבים חלקים מהשן וחייבו ביצוע כתרים ולעיתים עקירת השן. האמלגם הינו חומר חזק ועמיד לכוחות לעיסה, אך זאת רק בעובי העולה על 2 מ"מ. בעבר גם אם העששת לא הייתה עמוקה אלא שטחית בלבד, נאלץ רופא שיניים לקדוח בחומר השן הבריאה, לפחות לעומק של 2 מ"מ, כדי ליצור עובי סתימה תואם. בחומרים המרוכבים ניתן ליצור סתימה על-גבי השן בכל עומק, גם המינימלי ביותר, וכל שנדרש הוא סילוק העששת ולאחריה הצמדת חומר הסתימה אל השן. על-ידי כך שומרים על חומר שן בריא ועל שיניים חזקות יותר.

יש סיבה לחייך

בעבר, לאחר סילוק העששת, השן נראתה כהה, כתוצאה מכך שהצבע האפור של האמלגם השתקף דרך קירות השן הדקים. עם סתימות אמלגם, במיוחד בשחזור שיניים תחתונות (החושפות בעת החיוך את משטחי הלעיסה), משטחי הלעיסה של השיניים נראיו כסופים או שחורים, וכך גם בשיניים עליונות בשיחזור המשטחים שבין השיניים הנראים היטב בחיוך.

השחזורים בצבע השן מאפשרים התאמת צבע מושלמת, בהתאם לצבע השכבות השונות של השן ומאפשרים גם שיחזור כל שכבה בצבע שונה, בדומה לשן טבעית. התוצאה הסופית יכולה להיראות זהה לחלוטין בצבעה וצורתה לשן טבעית. החומרים אינם מכילים מתכת, ומשום כך אינם גורמים לרגישות, כפי שנוצרה בשחזורי האמלגם, במיוחד במקרים של סתימות עמוקות בקרבת העצב.


בעזרת החומרים המרוכבים מתאפשר כיסוי שורשים חשופים מבלי להסיר שכבה מהשורש ומבלי ליצור מדרגה המאפשרת מקום מסתור לחיידקים ושאריות מזון בגבול השורש והחניכיים. על-ידי כך נמנעת היווצרות דלקת חניכיים באזור הסמוך. החומרים המרוכבים מאפשרים שינוי צבע במקומות בהם נזקקו לשינוי שכזה, ועל-ידי יצירת צבע אחיד ומחמיא לשיניים, עוזרים בהבהרת השיניים ובשיפור אסתטי משמעותי של החיוך.

בואו לדבר על זה בפורום אסתטיקה דנטאלית ושיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום