סרטן המעי הגס: בין מזרח למערב

(0)
לדרג

מחקר בנושא סרטן המעי הגס מאשר: יהודים ילידי הארץ הפכו ל"מזרח תיכוניים" וערבים ישראלים מאמצים אורח חיים מערבי

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש, שערך פרופ' פאול רוזן בשיתוף המחלקה לרישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, מצא כי מאז שנות ה-80, מיקום סרטן המעי הגס בקרב יהודים ילידה אירופה נע ימינה ובקרב ערבים ישראלים, הגידול נע שמאלה. המשמעות: במקרה של חשד למחלה על הרופאים להקפיד על בדיקת מדוקדקת ולא להסתפק באזורי הסיכון הידועים, לכאורה, במגזרים מסויימים.

במשך שנים ידוע כי שיעורי התחלואה במחלות הסרטן בכלל וסרטן המעי הגס בפרט, נמוכים בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל ביחס לאוכלוסיה היהודית. ב-20 השנים האחרונות עלה שיעור הגברים הערבים החולים בסרטן המעי הגס בישראל ב-138% ושיעור הנשים הערביות החולות בישראל עלה ביותר מפי שניים (205%). כעת מתברר כי מעבר לשינויים בשיעורי הסרטן ב-20 השנים האחרונות, חלו שינויים גם במיקומו.

מחקר חדש שערך פרופ' פאול רוזן, יועץ לגילוי מוקדם למשפחות בסיכון גבוה במכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי "רבין", בדק את מיקום הסרטן בקרב יהודים וערבים בישראל. במסגרת המחקר נסקרו נתונים שנאספו מעשרות אלפי חולים בין השנים 1982-2002 על ידי ד"ר מיכה ברחנא ואירינה ליפשיץ מרישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס נצפתה בשנים האחרונות נטיה להופעת הגידול בחלקו הימני של המעי, כלומר בצד הרחוק יותר מהחלחולת של המעי ב-33% מהגברים ו-58% מהנשים. זאת, לעומת אחוזים בודדים בלבד ב-1980. ירידה חלה בשיעור היהודים האשכנזים שחלו בסרטן המעי הגס בצד השמאלי, כלומר בצד הקרוב לחלחולת. במקביל, נמצא כי בקרב ערבים ישראלים חלה עליה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בצד השמאלי וכיום למעשה מרבית המקרים של סרטן המעי הגס באוכלוסיה הערבית, מאובחנת בצד השמאלי.

יש לציין כי הצד השמאלי של המעי הינו בעל קוטר צר יותר מהימני, ולכן עלול ליצור תסמינים של חסימת מעיים ושינויים בהרגלי היציאה - סימנים המהווים בחלק מהמקרים נורת אזהרה לסרטן המעי הגס. סימנים אלה, שכיחים פחות ככל שהגידול ממוקם בצד הימני של המעי הגס, ולכן מאופיין בדרך כלל לאחר אנמיה לא מוסברת, ולא על ידי חסימות מעיים וכדומה.

המחקר התפרסם בכתב העת של ארגון הסרטן הבינלאומי - UICC. "הנתונים מצביעים על שינויים חברתיים דמוגרפיים בישראל שיש ללמוד מהם על חשיבות ביצוע בדיקות באופן מלא ומדוקדק לצורך אבחון של גידולים ממאירים בגיל המבוגר", מסביר פרופ' רוזן. "עד לפני מספר שנים שיעור התחלואה בסרטן המעי הגס בקרב ערבים ישראלים בכלל, היה נמוך. מיקום המחלה היה בצד ימין והיה נדיר ביותר בשמאל. את השינויים ניתן להסביר בנישואי קרובים באוכלוסייה זו, ומאידך בהסתגלות לאורח חיים ישראלי-מערבי הכולל עליה באחוזי השמנת יתר, סוכרת, מחלות לב, עישון וירידה בביצוע פעילות גופנית. מהצד השני, שיעור המחלה בקרב יהודים אשכנזים וילידי הארץ ירד במשך השנים בעקבות אורח חיים בסביבה "מזרח תיכונית" ונישואין בין עדות".

לדבריו, לנתונים המצביעים על שינויים במיקום הסרטן, משמעות רבה. "יש לאסוף נתונים על הסיפור המשפחתי של סרטן המעי הגס אצל המטופל ולהמליץ על בדיקה קפדנית ושלמה של המעי ולא להסתפק בבדיקה חלקית. באשר למניעה מומלץ לחזור לאורח חיים ים תיכוני המאפיין מדינות כמו דרום ספרד, איטליה ויוון הכולל: פעילות גופנית, מניעה מהשמנת יתר, הפחתת תצרוכת הבשר בקר ובמקביל להעלות את התצרוכת של פירות, ירקות, דגי ים ושמן זית. כמו כן יש לפעול למניעת עישון הידוע כגורם סיכון במחלות רבות, וגם במקרה של המעי הגס. באוכלוסייה הערבית יש להגביר את המודעות ולהדריך כבר בשלב הבגרות על הסיכונים הכרוכים בנישואי קרובים".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

תזונה ופעילות גופנית

מחקרים חדשים בתחום שפורסמו לאחרונה, בתחום מניעה וטיפול בסרטן המעי הגס, מוכיחים כי תזונה נכונה ופעילות גופנית יכולים למנוע סוגי סרטן שונים. כך לדוגמא, מחקר חדש שהתפרסם באנגליה ונערך על ידי ד"ר שילה בינגהאם בקרב 25 אלף איש, מצא כי תזונה עשירה מאוד בבשר אדום (אכילת סטייק בצהריים ובשר אדום בערב לדוגמה), משפעלת בתהליך העיכול חומר מסויים, המוביל ליצירת תרכובות חנקן מזיקות, המעלות סיכון לסרטן המעי הגס. עם זאת, נמצא כי תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בבשר אדום מפחיתה סיכון לסרטן.

מחקר חדש אחר שנערך במרכז לחקר הסרטן "דנה פרבר" בבוסטון, מצא כי פעילות גופנית מפחיתה סיכון לסרטן בכלל ולסרטן המעי הגס בפרט. כמו כן, נמצא כי פעילות גופנית מפחיתה את שיעורי התמותה מסרטן עד ל-50%. אחד המחקרים נערכו בקרב חולי סרטן המעי הגס בשלב שלישי של המחלה שעברו ניתוח וכימותרפיה. החוקרים מצאו כי פעילות גופנית מתונה, כגון הליכה במהירות של 3-5 ק"מ, של כ-6 שעות בשבוע ויותר, העלו את סיכוייהם לריפוי מלא בתוך שישה חודשים ב-47%. חולים בשלב ראשון-שלישי ששילבו פעילות גופנית בטיפולים, היו בסיכון מופחת ב-61% לתמותה בסרטן המעי הגס.

"מחקרים חדשים אלו מוכיחים שוב כי תזונה נכונה ופעילות גופנית, משפיעים על הסיכון לחלות בסרטן", מסבירה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "המלצות אלו נוספות להמלצות האגודה למלחמה בסרטן להימנעות מהשמנה, אכילת פירות וירקות טריים, להמעיט באכילת מזון מעושן, מטוגן ומשומר, להמנע משתיה מופרזת של אלכוהול ועוד".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית ובפורום אימון וכושר גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום