על דרבן העקב בכף הרגל

(0)
לדרג

כאבים בחלק התחתון של העקב נוצרים מסיבות שונות. אתר דוקטורס מציג לפניכם את האבחנה והטיפול בתופעה

מאת: ד"ר איתן טובי

דרבן העקב הוא תופעה בה נוצרת בליטה של עצם מחודדת בחלק התחתון של העקב. הדרבן מופיע אצל כמחצית מהאנשים, אשר סובלים מכאבים באזור זה, אך גם אצל מי שאינם מתלוננים על כאבים. הסיבה לכאבים הינה דלקת בחיבור של המיתר האורכי לעצם העקב (קלקנאוס), שמשתרע מאזור הבהונות עד לעצם העקב, ואחראי על שמירת מבנה הקשת בחלק הפנימי של כף הרגל.

הגורמים

סיבה אפשרית להיווצרות דלקת כתוצאה מהופעת דרבן היא מתח מתמיד על המיתר, שמקורו בעומס יתר, כמו עיסוק אינטנסיבי בספורט. סיבות נוספות לדרבן הן עודף משקל, כף רגל בעלת קשת שטוחה (פלטפוס) או גבוהה. בזמן הליכה רגילה ישנו עומס של 110% ממשקל הגוף על עצם העקב, ובזמן ריצה מגיע העומס ל-200% ממשקל הגוף.

האבחנה

אבחנת התופעה מבוצעת בעזרת ראיון רפואי ובדיקה גופנית. החולה מתאר כאב באזור עצם העקב. ישנן שתי דרגות קושי לכאב:

כאב חד בצעדים הראשונים, בעיקר בקימה משנת הלילה, בזמן ישיבה ממושכת ובמעבר מישיבה לעמידה. לעיתים הכאב קשה עד כדי כך, שהחולה יכול לדרוך רק על קדמת כף הרגל בצעדיו הראשונים בבוקר, ומתאר כאב כמו "מסמר שנעוץ בעקב". לאחר מספר צעדים הכאב פוחת.

כאב קשה בבוקר, אשר משתפר בהמשך היום, הינו אופייני למחלה.

הטיפול השמרני

הטיפול השמרני מצליח יותר, כשמתחילים אותו בסמיכות להופעת התסמינים ובד"כ תוך שישה שבועות מהופעתם.

אפשרויות הטיפול הן:

מדרסים - כרית בולמת זעזועים מתחת לעקב ותמיכה לקשת האורכית הפנימית על-ידי מדרס מתאים מחומר רך, שתפקידו לעזור בבלימת העומסים המופעלים על כף הרגל במהלך הליכה וריצה. המדרסים המומלצים הם מדרסים המותאמים אנטומית לחולה ונעשים בישיבה ובאמצעות תחבושות גבס על מנת להשיג את האפקט המרבי.

תרופות נוגדות דלקת לא סטארואידאליות.

הזרקה מקומית של סטארואידים עם אפשרות לשלב חומר הרדמה מקומי להקלה מהירה של הכאב.

טיפול פיזיוטרפי.

טיפול בגלי הלם - Extracorporeal shock wave therapy - טיפול זה מחליף לעיתים קרובות סדרת טיפולים ארוכה של פיזיותרפיה ובמקרים מיוחדים גם ניתוחים. המדובר בגלי הלם, גלי קול הנשלחים לאזור הפגוע, מרעידים את אזור ההסתיידות ומפוררים אותו. הפעולה מאפשרת להסתיידות להתמוסס ולהיספג בגוף. גלי ההלם מגבירים גם את זרימת הדם במקום הפגוע, וכתוצאה מכך הדלקת והכאב נעלמים. משך הטיפול הפשוט הוא 20 דקות בלבד. הטיפול אינו פולשני ואינו מצריך הרדמה, אלא אלחוש מקומי קצר. אצל האנשים הקשובים לגופם, המגיעים לטיפול תוך שבועות ספורים, התוצאות מהירות ומעולות עד 90% הצלחה.

הטיפול הניתוחי

ניתן להציע טיפול ניתוחי לאנשים הסובלים מהסימפטומים מעל 12 חודשים, ולאחר שכל הטיפולים השמרניים שנוסו, לא הצליחו. הניתוחים המקובלים כיום הם על-פי הגישה האנדוסקופית או הפתוחה. אחוזי ההצלחה בסדרות שונות הם 75%-90%.

ד"ר איתן טובי - מנהל היחידה האורתופדית, מרכז ד"ר דיין לרפואה שלמה.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום