מניעה של סרטן המעי הגס

(0)
לדרג

מודעות יכולה להציל ממוות. "ניתן למנוע בצורה פשוטה ומוחלטת את מחלת סרטן המעי הגס", אומר פרופ' איתן סקפה

מאת: מערכת zap doctors

סרטן המעי הגס הוא הגידול השני בשכיחותו בארץ ומופיע בשיעור דומה אצל גברים ונשים, במיוחד בגילאי 50 ומעלה. על פי נתוני רישום הסרטן בישראל, אובחנו בארץ בשנת 2005, 3,200 חולים חדשים בסרטן המעי הגס והחלחולת, מהם כ-2,400 מסרטן המעי הגס ו-800 מסרטן החלחולת. שיעור הפטירות מהמחלה, זהה לשיעור הקיים בסרטן הריאות וגבוה משיעור הנפטרות מסרטן השד.


מספר המקרים החדשים של סרטן המעי הגס והחלחולת גבוה ביותר בישראל, גם באופן יחסי לנתונים בעולם. "אפילו בדיקה פשוטה של דם סמוי בצואה במסגרת הפרויקט הלאומי, הניתנת ללא תשלום ואינה כרוכה בכאבים או בסיכון כלשהו, אינה זוכה עדיין להיענות מספקת", אומר פרופ' איתן סקפה, יו"ר האיגוד לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד ומנהל מהמכון לגסטרואנטרולוגיה, למחלות כבד ולתזונה, במרכז הרפואי "אסף הרופא".

"הסיבה העיקרית לכך: הציבור אינו מודע באופן מספק למחלה, לתוצאותיה הקשות ובעיקר לעובדה שניתן למנעה לחלוטין. לכן עלינו לדאוג לכך שהעניין לא יירד מסדר היום לכל אורך השנה. הנתונים באיגוד מצביעים על כך שכאשר מפורסמים תשדירים בנושא, עולה מספר הפניות לבדיקת המעי הגס באופן ברור".

פרופ' סקפה הוסיף: "ברצוני להדגיש בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שאם כורתים פוליפ במעי, שהוא ברוב המקרים שלב שלפני התפתחותו של סרטן המעי הגס והחלחולת, מונעים בצורה כזו התפתחות הגידול. לא ידוע על מחלה סרטנית כלשהי שניתן למנעה בצורה כל כך פשוטה ומוחלטת כמו מחלת הסרטן של המעי הגס. בדיקת דם סמוי בצואה אם תהיה חיובית, מחייבת ביצוע קולונוסקופיה וכריתה אנדוסקופית של פוליפים במידה וימצאו. חייבים לזכור כי מימון טיפול בחולה שלקה בסרטן, לרבות הוצאות הניתוחים והטיפולים שיעבור, הוא גבוה הרבה יותר ממניעת המחלה אצל רבים אחרים".

המלצות לאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה

על פי הנתונים הקיימים, הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס גבוה יותר בקרב אנשים מגיל 50 ומעלה, ומגיל 65 עד 74 קיימת עלייה חדה במיוחד בתחלואה אצל גברים ונשים במידה שווה. בישראל יש יותר חולים בסרטן המעי הגס בין ילידי אירופה ופחות בין ילדי ארצות אסיה ואפריקה.

מנתונים שפורסמו לאחרונה עולה כי שיעור הנשים הישראליות החולות בסרטן המעי הגס, הוא הגבוה ביותר במדינות המפותחות. באמצע נמצאים ילידי הארץ. ניתן להגדיר אנשים באוכלוסייה הכללית, כבעלי "סיכון גבוה" במיוחד לפתח את המחלה במקרים הבאים:

1. אנשים בגיל 40 ומעלה, להם קרוב משפחה אחד או יותר (הורים, אח, אחות וכו'), שחלו בסרטן המעי הגס; אנשים, שחלו בעבר במחלות ממאירות, או במחלות הנחשבות קדם ממאירות - פוליפ שפיר (אדנומה), בגידול ממאיר במעי הגס, בדלקת כרונית של המעי הגס, או בגידול ממאיר של מערכת המין הנקבית (שד, רחם, שחלות).

2. אנשים עם תסמונת משפחתית של סרטן, או פוליפים מרובים במעי. גיל הבדיקה לאנשים בקבוצה זו נקבע על ידי רופא מומחה למחלות אלה.

3. לאנשים בריאים, המצויים באחת מקבוצות "הסיכון הגבוה", מומלץ לבצע קולונוסקופיה מלאה לאיבחון מוקדם. על מועד ביצוע הבדיקה ותדירותה יש להיוועץ ברופא מומחה.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום