רשלנות רפואית: משפט לעשירים ועניים

(0)
לדרג

בישראל של 2007, הזכות לקבל פיצוי על רשלנות רפואית שמורה רק למי שבשום אופן לא זקוק לפיצוי

מאת: עו"ד דוד פייל

תינוק מבני ברק אשר נולד עם נכויות קשות למרות שבבדיקות האולטרה-סאונד לא גילו הרופאים דבר - מתקשה לזכות במשפט הוגן. המחסום בפני העניים בישראל לזכות במשפט הוגן נובע מהכורח לשאת בהוצאות על חוות דעת רפואיות. ההורים, השרויים במצוקה כלכלית, מתקשים לגדל את הילד הנכה. הם גם לא מסוגלים לשאת בהוצאות המשפט הגבוהות רק עבור חוות דעת המומחים. המשפחה שתבעה את הרופא ואת קופת החולים, ביקשה פטור ממימון ההוצאות - ובאורח תמוה זכה מאז התיק לסחבת יוצאת דופן.

למרות שהלידה ארעה ב-2003, והתביעה הוגשה ב-2005, הדיון הראשון בתיק נדחה רק לסוף 2007. האם מתפתחת בישראל מערכת משפט לעשירים ומערכת משפט לעניים?

בסוף 2002, אמו של התינוק, שהייתה אז בהריון, ניגשה לכל הבדיקות התקופתיות כחוק, ורופא האולטרה-סאונד שבדק אותה קבע חד משמעית כי לבו של העובר ושתי כליותיו תקינים. בעת הלידה גילו ההורים המזועזעים כי ידיו של התינוק מעוותות וחסרות אגודלים. בבדיקות נוספות התגלה כי הילד נושא כליה אחת בלבד, סובל מפגם בלבו, ויש לו 13 צלעות.

ההורים ההמומים החליטו לתבוע את הרופא ואת קופת החולים בגין רשלנות רפואית. אך עתה ציפו להם תחלואי הסחבת של מערכת המשפט, והדיון בתביעתם נדחה בשנית - והוא אמור להתחיל כחמש שנים לאחר הלידה, אם לא יידחה שוב.

זוהי, משפחה קשת יום שנקלעה לסיטואציה בלתי אפשרית, ולכן דחיית המשפט בתיק זה גורמת להם לעוול נורא וללא כל הצדקה.

ההורים, שאינם בוגרי תיכון, הם נתמכי סעד המתקיימים מפחות מאלפיים שקל בחודש. מסכום זה הם נאלצים לכלכל את ביתם וגם לדאוג לצרכיו של ילדם הנכה אשר הטיפול בו כרוך בהוצאות רבות, שכן, פגיעותיו הרב מערכתיות ומהוות נטל כלכלי ונפשי בלתי אפשריים. המשפחה גרה בדירת עמידר השייכת לסבתא. הם צברו חוב של עשרות אלפי שקלים בגין שכר דירה - אותו אין ביכולתם לשלם. הם אינם יכולים להיעזר בבני משפחתם שכן גם הם קשי יום וידם אינה משגת לעזור לנכדם.

למרות שהתביעה מול הרופא וקופת החולים הוגשה בשלהי שנת 2005, החליט בית המשפט לדחות את קדם המשפט פעמיים - והמועד האחרון שנקבע הוא חודש נובמבר 2007. משמעות הדבר היא שהתיק ידון בבית המשפט בפעם הראשונה יותר משנתיים לאחר מועד הגשת כתב התביעה וכתב ההגנה, וכל זאת ללא הליכי ביניים שיכלו אולי להיטיב עם התובעים.

דחיית המשפט נעשתה אולי בהתאם ליומנו של בית המשפט, אולם, במקרה זה, היה צריך בית המשפט להתחשב בעילה לתביעה ולנסות לעזור לתובעים, שנקלעו לסיטואציה קשה מנשוא.

עו"ד דוד פייל מתמחה בתביעות בנושאי רשלנות רפואית וכן בתביעות מול חברות ביטוח וקופות חולים בנושאי פוליסות בריאות וביטוח חיים.

בואו לדבר על זה בפורום משפט ורשלנות רפואית.

למידע נוסף: רשלנות רפואית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום