פילאטיס והריון

(0)
לדרג

הלידה יכולה לסחוט אותנו רגשית, אבל גם, ואולי בעיקר, פיזית. אורלי אורן בחרה בפילאטיס כדי לחזור לתפקוד מלא

מאת: אורלי אורן

נשים רבות עוברות את ההיריון בקלות יחסית, אך קיימות גם אלה המסיימות את ההיריון עם מאגרי סידן דלילים, שרירים רפויים ובעיקר חולשה פיזית גדולה. מה קורה לגוף אחרי הלידה? מה עובר על האמא מבחינה רגשית, ואיך מתגברים על זה?

שלושה דברים קרו לי לאחר הלידות שעברתי. ראשית, רצון לחזור כמה שיותר מהר לשגרת חיים ידועה ומוכרית ללא מגבלות, יחד עם התענוג הגדול של תפקיד חיי האמהות. שנית, ירידה במשקל - שמתי לי מטרה להוריד את 22 הקילוגרמים שצברתי במהלך ההיריון. ושלישית, אימון גופני - בשני המקרים הלידה הותירה אותי חלשה רגשית ופיזית, והיה לי חשוב לרתום עצמי כמה שיותר מהר לחיזוק הגוף.

כאשר חזרתי להתאמן לאחר הלידה הבחנתי מיד בכמה יתרונות ברורים בחיי. הרגשתי הפיזית והנפשית השתפרה פלאים. בעיקר התנועתיות, השונה מלחתל, להרים ולהתכופף, עשתה טוב לגוף, אך לא פחות הניתוק לשעה אחת שקטה בלי מחשבות ובלי מחוייבות שעה של שקט רק לעצמי.

האימון סייע לי לשמור על משקל ולחזור למשקל הקודם ללידה, משום שנכנס גורם המודעות מול הקושי לבצע תנועות מסויימות. הקושי והמודעות יחד דרבנו אותי, לירידה שהיא לא דראסטית וקיצונית אלא מבוקרת.

לאחר ההיריון, שבמהלכו עשיתי רק את ההכרחי, תחזוקת הגוף שלי השתנתה לגמרי: הידלדלות שרירית ומתיחת יתר, מפרקים "עצלים" עם טווחי תנועה קטנים, שרירים חלשים ועוד. האימון גייס את כל אלו באחת, וההרגשה היתה נעימה ונהדרת. הרגשתי כיצד מאימון לאימון התחזקתי והוקל לי.

פתרון ושמו פילאטיס

מצאתי מענה מוחלט באימון בשיטת הפילאטיס. מומחים ורופאים ממליצים לחזור לאימון רק 6 שבועות לאחר הלידה, כדי להינות מהמנוחה שלאחר הלידה לפני שחוזרים לאימון.

התחלתי באימונים הדרגתיים, בקבוצות קטנות, ברמת מתחילים על מנת שיתאימו לצרכים הגופניים שלי.
העבודה בשיטת הפילאטיס הכינה אותי בעיקר לקראת המאמץ החדש - גידול תינוק, נשיאתו על הגב ועל הידיים לאורך שעות היממה, הטיפול היומיומי בילדי הכרוך בהמון כיפוף והרמה. אלו דברים שמקשים מאוד על שרירי הגב והיציבה.

במהלך השיעור, הן באימון ב-Matwork והן באימון על המכשירים, עיקר העבודה מתרכזת בחיזוק שרירי הבטן והגב העמוקים - כלומר מקור כל תנועה תנבע מהאזור המוזכר, מהפנים החוצה. העיקר הוא המרכז, הגפיים התחתונות והעליונות האחרונות בשרשרת התנועה. כך למעשה, אני מחזקת את הגוף על כל מרכיביו, תוך שמירה על טווחי תנועה במפרקים, עבודה על אורך השריר מול חיזוקו ועוד.

כמו כן, בשל לחץ על שרירי רצפת האגן במהלך ההיריון, חשוב להקפיד על תרגול השרירים הללו לאחר הלידה על מנת למנוע פציעות עתידות, כגון: דליפת שתן, "נפילת רחם" ועוד, וכן כדי "להחזיר הכול למקום".

האימון בשיטה סייע לי לפיתוח מודעות גופנית ויציבה נכונה ולחזרה מהירה יותר לתפקוד מלא לאחר הלידה.

בואו לדבר על זה בפורום פילאטיס.

למידע נוסף: דרור רז המרכז הישראלי לפאילטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום