מהפיכה בבדיקות אולטרה-סאונד

(0)
לדרג

נשים הרות בוודאי ישמחו לקרוא את הידיעה הבאה: מעתה, הן יהיו זכאיות לבדיקות מקיפות יותר המזהות מומים בעובר

מאת: יריב פז

תפנית של ממש ברמת השרות, הניתן לנשים בהריון במסגרת הרפואה הציבורית. החל מה-1 במרץ 2007 ייכנסו לתוקפן המלצות חדשות לבדיקות אולטרה-סאונד במהלך ההריון, המהוות פריצת דרך בתחום.

במסגרת ההמלצות, שאושרו על ידי האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה של ההסתדרות הרפואית, יחולו מספר שינויים: אם בעבר המונחים "סקירה בסיסית" ו"סקירה מורחבת" היוו את הסטנדרט וקבעו את רמת השירות ועומקה של הבדיקה, הרי שמעתה תתבצע "סקירת מערכות" - לא עוד בדיקה שטחית, אלא בדיקה של איברים רבים שלא נהגו לבדוק ב"סקירה הבסיסית".

הבדל נוסף ומהותי הוא שבניירות העמדה הקודמים לא היתה המלצה לביצוע סקירת מערכות באשה שהריונה אינו בר סיכון - כלומר אשה הרה, שאינה בקבוצת הסיכון למום בעוברה.

בנייר העמדה הנוכחי יש המלצה מפורשת לביצוע שתי בדיקות לפחות בכל הנשים ההרות. בדיקות אלה הן "בדיקה בשליש הראשון של ההריון" ו"סקירת מערכות" בשבועות 19-25 להריון. בעזרת שינויים אלה יוכלו נשים רבות הנמצאות בפרק הזמן השני (שבועות 19-25) לגלות מומים בעובר, ועל ידי כך לשקול אופציה של הפלה.

"ההמלצות החדשות של האיגוד הישראלי למיילדות קובעות כי כל אישה תעבור בדיקת סקירת מערכות שתבוצע בשליש השני של ההריון. הבדיקה תברר התפתחות של 20 איברים בעובר: מוח, שפתיים, ריאות כליות וכיס השתן, עמוד שדרה, הימצאות כפות רגליים וכפות ידיים ובדיקת לב", ציין ד"ר ישראל שפירא, יו"ר החברה לאולטרה-סאונד באיגוד הגינקולוגי. "המטרה שאנו רוצים להשיג בעצם היא לאפשר לכל אישה סקירה ראויה, וזאת על מנת לגלות יותר מומים עובריים".

פרופ אליעזר שלו, יו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, הוסיף לאתר דוקטורס: "לרוב, נשים הרות בארץ לא יודעות לאיזו בדיקת אולטרה-סאונד היא מגיעה בדיוק. גם הרופא הבודק לא תמיד יודע. ההמלצה החדשה נועדה בעצם לשים סוף לבלבול ולדאוג שהדברים יהיו מסודרים יותר והבדיקות יהיו מעמיקות יותר".

נייר עמדה זה מהווה "מהפיכה" בהגדרת הבדיקות, ההמלצות לביצוען, היקף הבדיקות וצורת הדיווח. על השלכותיו הרבות נוכל לדעת בעתיד, אז ייבחן שיעור ההפלות בעקבות גילוי מומים שונים בעובר.

על סריקת מערכות מוקדמת מורחבת

סריקת מערכות מוקדמת מורחבת מתבצעת כבר בשבוע 14-16 להריון על ידי רופא מומחה לאולטרה-סאונד. יתרונה של הבדיקה בא לידי ביטוי במקרים של גילוי מום קשה, הדורש הפסקת הריון, כאשר ניתן עדיין בחלק מהמקרים לסיים את ההריון בגרידה, ולא בלידה מוקדמת. לעתים מתגלים בבדיקה סימנים שבגללם יומלץ לאישה לבצע בדיקת מי שפיר, גם אם הגיל אינו דורש זאת, וגם אם לא תכננה זאת. בסריקה זו ניתן לגלות כ-90 אחוז מהמומים הניתנים לגילוי בסריקה המאוחרת.

לפרטים נוספים - כנסו לאתר של המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום