שאלות ותשובות מפורום פסיכולוגיה קלינית

(0)
לדרג

מתי מומלץ לעבור טיפול, מהו הטיפול המתאים וכיצד נזהה את אופיו של הפסיכולוג? אתם שאלתם, מומחי דוקטורס השיבו

מאת: מערכת zap doctors

מערכת דוקטורס קיבצה עבורכם את עשר השאלות הפופולאריות והחשובות ביותר מפורום פסיכולוגיה קלינית. מומחי הפורום ענו על נושאים מעניינים, מהשאלות הבסיסיות כיצד לבחור מטפל או כיצד לטפל בהתמכרות כלשהי ועד שאלות מורכבות יותר הנוגעות לכולנו בנושאי יחסים במשפחה, הרצון להיות נאהבים ומצבי לחץ שונים. להלן השאלות והתשובות הנבחרות:

^^כיצד בוחרים מטפל?^^

בשלב הראשון חשוב להכריע האם לפנות לטיפול באופן פרטי או במסגרת ציבורית (קופת חולים, שירות פסיכולוגי של אוניברסיטה וכד'). בכל מקרה, כדאי לקבל המלצות על מטפלים מחברים ומכרים.

^^האם פסיכולוג רשאי להתייעץ עם פסיכולוג אחר על מטופל ללא רשות המטופל?^^

ככל הידוע לי פסיכולוג רשאי להתייעץ עם פסיכולוג אחר על טיפול מסוים, גם מבלי שיידע את המטופל וזאת בתנאי שהמדובר בצורך מקצועי, ובהנחה ברורה מראש ששניהם שומרים על הסודיות של המקרה.

^^האם אפשר להחלים מהפרעה אישית?^^

הפרעת אישיות היא לרוב מצב המלווה את האדם במהלך חייו, אך אין זה אומר שהוא לא יכול לשפר את איכות חייו מאוד. זה כן אומר שצריך לשים לב, להפרעת כגון: דיכאון חרדה ועוד. הרבה אנשים חיים עם הפרעות אישיות ממש כמו שהרבה אנשים חיים עם מצבים גופניים הדורשים תחזוקה לאורך השנים.

^^כיצד אפשר לצאת ממצב הנוראי והקשה של התמכרות להימורים?^^

עצם ההרגשה הקשה שמלווה אותך היא מוטיבציה חזקה לשינוי וזה חשוב. אני חושב שיש משהו בהימורים שעונה על צורך שלך, בגלל זה גם קשה לך להפסיק. יתכן וכדי להפסיק עם ההימורים ובעיקר כדי שלא תחזור אליהם בהמשך, תצטרך למצוא מהו הצורך הזה ובאיזו דרך טובה יותר אתה יכול למלא אותו.

^^כיצד אפשר לקבל כוחות כדי להתרחק מבחור שמזלזל בי ומשפיל אותי באופן קבוע ולהאמין שיכולה להיות לי מערכת יחסים אמיתית?^^

הייתי רוצה לומר לך לתפוש מרחק מהמצב הזה, אבל ברור לי שאת יודעת ומתקשה לעשות את זה. ולכן אני מעודד אותך לחפש תמיכה בכל מקום, גם בפורום גם עם חברים אבל בעיקר בטיפול. כדי שתוכלי לשנות את הדימוי העצמי שלך בנקודה הזו ולהבין למה את חוזרת לשם, בהדרגה זה יהיה אפשרי להתרחק.

^^אני אישה בוגרת שחיה לבד ונמצאת ביחסים גרועים מאד עם אמי במשך שנים. אנו רבות וצועקות אחת על השנייה, מצב הגורם לי סבל רב. החלטתי להתחיל טיפול פסיכולוגי בעוד כ-3 שבועות. מה אפשר לעשות בינתיים?^^

ההחלטה לפנות לטיפול היא הדבר הטוב ביותר שיכולת לעשות למען עצמך, גם בשביל הצורך להבין מה קורה ומדוע, וגם מבחינת הצורך למצוא לעצמך מקום מכיל, תומך ומקבל, ללא ביקורת או עוינות.

עד אז, נסי לסגת ככל יכולתך ממצבים 'דליקים' המחריפים בסופו של דבר את תחושת הלבד שלך. אולי אם תהיי קצת פחות זמינה, או קצת פחות מובנת מאליה, יתפנה סוג חדש של מרחב ביניכן. אל תצפי כרגע לשינויים מרחיקי לכת. בתוך הטיפול תוכלי לראות דברים רבים נוספים על עצמך ועל חייך, שיתנו לך פרספקטיבה חדשה גם על מערכות היחסים שלך.

^^האם קיים קשר בין כסיסת ציפורניים אובססיבית לבין רצון לפגיעה עצמית?^^

לא כל כסיסת ציפורניים מו?נעת בהכרח מיצר הרסני, אך כאשר קיימת כבר התנהגות 'תוקפנית' כלפי הגוף, יתכן שגם פעולות 'רכות' אלה התחילו קודם, כמבשרות את מה שבא אח"כ. כדי לעמוד על המשמעויות המודעות והלא מודעות של פעולותייך - יהיו אשר יהיו - הטיפול הוא המקום הטוב ביותר, ללא ספק.

^^אני בן 23 ומעולם לא חוויתי מערכת יחסים רצינית. רק לאחרונה התחלתי להבין שכנראה יש אצלי בעיה כלשהי. אני ממש משתגע מזה ונכנס פעם בשבוע-שבועיים לדיכאון. מה לעשות?^^

גיל 23 הוא עדיין גיל צעיר מכדי להכריז על עצמך כלוקה ב'משהו דפוק'. אתה מדבר על צרכי קרבה חזקים שאינם מתממשים, ככל הנראה בגלל קושי לבסס אינטימיות ואמון. כדי להבין למה זה קורה אצלך, ממה בדיוק אתה נרתע, ועל מנת לאזור אומץ לפעול למרות מנגנוני ההימנעות כדאי לפנות להתייעצות אצל פסיכולוג קליני. לעיתים, עצם קיומו של קשר משמעותי וקרוב עם המטפל/ת שלך הוא כבר חצי פיתרון.

^^אמי, בת 74, סובלת שנים מקנייה כפייתית, לאחרונה הדרדר מאד מצבה וגילינו שהיא נמצאת על סף תהום כלכלי. היא הסכימה כבר לבטל את כרטיסי האשראי ובפעם הראשונה מודעת, אמנם באופן חלקי, למצבה הכלכלי והנפשי. האם יש משהו שהוכח כיעיל בהתמכרויות מסוג זה?^^

עקב מצבה הכלכלי, טיפול פרטני לא בא בחשבון.
המודעות למצב והנכונות לוותר על כרטיסי האשראי הן צעד גדול קדימה. בד"כ קל לנו יותר לפזר כספים באמצעי תשלום זה, שכן אין אנו רואים פיזית את מפלס חשבון העו"ש שלנו. אפשר לנסות להעביר אותה להקצבה שבועית של כסף מזומן שתוציאו עבורה מן החשבון, כך שתוכל להיות מודעת למצב הארנק שלה בכל רגע נתון.

האפשרות של טיפול פרטני נדחית כאן לעיתים קרובות בטענה המוחצת של היעדר תקציב. במקרים רבים אני נוטה לגלוש לטיעונים מנומקים על ערכו הכדאי של טיפול פסיכולוגי לטווח הקצר, ולטווח הארוך. במקרה שלכן נחסכה לי הטרחה, שכן בלי טיפול 'זה עלה הרבה יותר'. אגב, לא יצא לי להיתקל באנשים שהטיפול הוביל אותם לסף תהום כלכלי.

^^אני בחור בתחילת שנות ה-20 לחייו. לאחרונה, אני נתקף בלחץ לא מוסבר כשאני נמצאת בסביבת אנשים ומרגיש חסר אונים. אין לי כסף לטיפול פסיכולוגי. מה ניתן לעשות?^^

גם אם אין אפשרות כספית לטפל, חשוב מאוד שתקבע פגישה עם פסיכולוג קליני או עם פסיכיאטר, לצורך אבחון והתייעצות ראשונית. לאחר שתבין טוב יותר במה מדובר ומהן ההמלצות הטיפוליות, תוכל לשקול את המשך דרכך. ויש דרכים לקבל טיפול מסובסד (דרך קופות החולים ודרך השירות הפסיכולוגי של האוניברסיטאות השונות).

בואו להמשיך ולדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום