השמנת יתר היא לא משחק ילדים

(0)
לדרג

מחקרים מראים: 75% מבני נוער הסובלים מעודף משקל בגיל 12 יהיו שמנים גם כבוגרים. אז כיצד עוצרים המגפה?

מאת: ד"ר שלמה לוי

השמנת יתר של ילדים היא מחלה הפוגעת בגוף ובנפש, וממדיה תופסים תאוצה מדאיגה בשנים האחרונות.

כדי לעצור את תופעת ההשמנה בקרב ילדים, צריך להתייחס אליהם בהתאם לגילם, יכולותיהם וסביבתם. את כורסת הפסיכולוג מחליפה הפסיכודרמה; התזונה חייבת לאפשר תהליך גדילה תקין ובמקום ירקות מאודים על מצע קינואה, התפריט כולל גם פסטה ופיצות (בתנאי שהוכנו על פי הכללים).

ידוע כי השמנת יתר משפיעה על הדימוי העצמי של הילד, על מצבו הנפשי ועל מעמדו החברתי. עובדה חשובה ואף מהותית היא שהשמנת יתר בקרב ילדים פוגעת במערכות הגוף.

ע"פ מחקרים שנערכו בנושא, הסיכון של ילדים שמנים לחלות בסוכרת, יתר לחץ דם, קשיי נשימה, אבנים בכיס המרה, בעיות אורטופדיות ואפילו התבגרות מינית מוקדמת, גבוה מהממוצע.

אחוז הילדים השמנים גדל משנה לשנה, כתוצאה ממאפייני חברת השפע וסגנון החיים כיום, הכוללים סגידה לנוחות, הלחץ המתמיד, הפופולאריות של המזון המהיר ומיעוט בפעילות גופנית.

ב-20 השנים האחרונות חלה עלייה של כ-50% בשיעורי ההשמנה של ילדים ובני נוער בארה"ב ומומחים מעריכים כי באלף השלישי, כמחצית מהילדים ומבני הנוער יסבלו מהשמנת יתר. לילדים אלה סיכוי גדול מאד לסבול מבעיות השמנת יתר גם בעתיד: מחקרים מורים ש75% מבני נוער הסובלים מעודף משקל בגיל 12 יהיו שמנים גם כבוגרים.

הרשות הנתונה (ולא הכל צפוי...)

על אף הנתונים המדאיגים, הרבה מאד ילדים שמנים אינם מטופלים. הסיבות לכך נעוצות בהורים. ישנם הורים המאמינים ש"זה יעבור כשהוא יגדל", חלקם בטוחים שחוג הכדורסל יפתור את כל הבעיות, יש המפחדים "ליצור לילד תסביכים" ומסתפקים בקיצוץ נפח החטיפים בבית, ואחרים אינם מסוגלים לערוך את השינוי הנדרש באורח החיים המשפחתי.

הטיפול השכיח בבעיית השמנת היתר של הילדים מושתת על דיאטה, אבל מסתבר ששיעור ההצלחה בדיאטות לילדים נמוך מאד, ואף גרוע מכך. כישלון הדיאטה פוגע בדימויו האישי ובטחונו העצמי של הילד השמן (הנמוכים מלכתחילה) והילד נכנס למעגל קסמים שלילי שקשה מאד להיחלץ ממנו.

חשוב להכיר בעובדה שהשמנת יתר מהווה סיכון בריאותי ונפשי, המצריך טיפול מוקדם ולהפנים את המצב ואת האפשרות לשנותו. את משימת הירידה במשקל מומלץ להתאים ספציפית לילדים ולהימנע בכל מחיר משיטת הזבנג וגמרנו. טיפול באכילת יתר של ילדים הוא תהליך ארוך טווח ורחב היקף הכרוך בפיתוח מודעות, הקניית הרגלים, יצירת שינויים קוגניטיביים ורגשיים והגברת הפעילות הגופנית.

עוד מומלץ לבצע את השינוי במסגרת קבוצתית שהוכחה כיעילה יותר בטיפול בילדים, ולתת את הדעת לארבעה פרמטרים:

1. ההיבט הנפשי - זיהוי הסיבות הנפשיות לאכילת יתר ובניית בטחונו העצמי של הילד.

2. מעקב תזונתי - רכישת הרגלי אכילה נכונים והשגת משקל גוף תקין ההולם את תהליך הגדילה.

3. אטרקטיביות וגיוון התפריט - הכנת מזון שהוא גם בריא וגם טעים (אפילו פיצות וספגטי!).

4. תמיכה הורית - הדרכה מקצועית להורים כיצד לתמוך בילדיהם ולסייע להצלחת התהליך.

הכתבה פורסמה באדיבות ד"ר לוי, מייסד גישה רב-מערכתית חדשנית לטיפול בהשמנת יתר אצל ילדים ומבוגרים.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום