מחלות חורף: שאלות ותשובות

(0)
לדרג

דוקטורס ממשיך להציג בפניכם כמה מהשאלות החשובות במערכת הפורומים. והפעם: שאלות ותשובות על מחלות חורף מפורום רפואת משפחה

מאת: מערכת zap doctors

^^האם דלקת ריאות מדבקת?^^

במקרה של דלקת ריאות חיידקית היא מדבקת עד התחלת הטיפול האנטיביוטי.

^^הייתי אצל רופא והוא איבחן אצלי ברונכיטיס ורשם לי רוקסו, שהיא אנטיביוטיקה שאני לא מכירה. האם הרוקסו עדיפה על מוקסיפן?^^

מוקסיפן הוא פניצילין ומכוון לדלקת מסטרפטוקוקוס (דלקת שקדים,דלקת ריאות מסטרפטוקוקוס,דלקת אוזן פנימית אצל הילדים הקטנים,ואחרים). רוקסו (הלא הוא השם הגנרי של רוליד) הוא אנטיביוטיקה ממשפחת המקרולידים ומכוון גם לסטרפ אבל בעיקר למיקופלזמה שהיא חידק גורם לדלקת ריאות שמתבטאת בחום נמוך ושעול יבש וטורדני. אם הרופא רוצה לתפוס שתי צפורים בבת אחת, עשה נכון שנתן לך רוקסו כי כך הוא "מכסה" גם סטרפים וגם מיקופלזמה.

^^מדוע מרבית המחלות הנגיפיות מתפרצות דווקא בחורף ? כמו כן, מהו ההסבר הפיזיולוגי להתעטשות, שיעול וחום ? במילים אחרות, מדוע הגוף מגיב בצורה כזאת כשהמערכת החיסונית שלו מותקפת?^^

למערכת שלנו יש מספר נקודות "כניסה" והם - בעיקר, הפה ודרכי הנשימה העליונות, ולמטה דרכי השתן והצואה. בחורף אנחנו יותר "צפופים" - נמצאים במקומות סגורים ומחוממים ולכן הסיכוי להדבק יותר גדול מאשר במקום פתוח ומאוורר. לנגיפים הכי קל לחדור דרך דרכי הנשימה והלוע, ולכן רוב המחלות יהיו מחלות דרכי נשימה ודרכי עיכול.

אחד ממנגנוני ההגנה של דרכי הנשימה הינן ריסים קטנות שתפקידם לפנות החוצה את הגופים הזרים והתוקפים. הגוף מגיב לתוקפים בהפרשת ריר וליחה והשיערות/הריסים מפנות את התוקפים יחד עם הליחה/הריר/הנזלת - כלפי חוץ - ולכן משתעלים ומתעטשים.

המעיים מגיבות על תוקפים ומזהמים בהפרשת חומרים שתפקידם להגביר את תנועתיות המעיים ובכך למנוע ספיגה של המזהמים לתוך המערכת ולכן יש שלשול, כאבי בטן ולפעמים גם הקאות.

^^במשך כמה חודשים פעיל חיסון נגד שפעת?^^

חיסון לשפעת ניתן פעם בשנה. כשלושה שבועות לאחר החיסון, הגוף מייצר מספיק נוגדנים כנגד השפעת.

^^מה ההבדל בין שפעת להתקררות?^^

בשפעת מרגישים הרבה יותר כאבים בשרירים ובפרקים, חום וחולשה כללית. התקררות תתבטא יותר מקומית במערכת שהיא פוגעת בה,כלומר מערכת הנשימה. לכן תרגישו קצת חולשה, נזלת, שיעול וכאבי גרון.

^^האם אימא מניקה יכולה לקבל חיסון נגד שפעת?^^

לא אמורה להיות מניעה, אבל כדאי להתייעץ בכל מקרה עם רופא ילדים או טיפת חלב.

^^אני סובלת מליחה ושיעולים קשים. כמו כן יש לי נזלת וחום. האם אני סובלת מנגיף או משפעת?^^

מחלה חיידקית שמקורה בגרון - כמו סטרפטוקוק - לא מתבטאת בד"כ בשיעול ונזלת. מחלה שכוללת נזלת ושיעול עם חום היא בד"כ ויראלית. במיוחד אם אין ממצא מעל הסינוסים או מעל הריאות בהאזנה. אנחנו בעיצומה של השפעת וייתכן, אם לא חוסנת השנה, שנדבקת בנגיף.

לא מוצאים את מה שאתם מחפשים? בואו לשאול עוד שאלות בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום