תרופות הרגעה להורים

(0)
לדרג

רופאי משפחה מודים: טיפול סימפטומטי במחלות של ילדים יעיל, בעיקר משום שהוא מרגיע את ההורים שלהם

מאת: מערכת zap doctors

בפאנל שנערך בחסות טריאמיניק נמצא כי חלק מהרופאים ממליצים על מתן טיפול סימפטומטי גם לילד הסובל ממחלה דמויית שפעת. הסיבות הן הקלה על תחושת הילד והורדת הלחץ מההורים, שמרגישים כי חובה עליהם לעשות משהו למען הילד החולה.

פרופ' מתי ברקוביץ', יו"ר חיפ"ק (החברה הישראלית לפדיאטריה קלינית), אמר כי הוא מאמין בטיפול סימפטומטי: "הרבה מאוד הורים מגיעים לרופא המשפחה בשל הרצון להקל על הסמפטומים הנלווים למחלת הילד, מאחר ואלו מפריעים לילד ולהורים ומקשים על ההחלמה". ברקוביץ' מציין כי עברו הימים בהם הרופא היה "מנחית" טיפולים וההורים היו מצייתים: "הכל שאלה של דו שיח עם ההורים והתאמת ציפיות. לגבי בטיחות השימוש, הכל תלוי במינון נכון של התרופה. כאשר המינון נכון גם לא יהיו תופעות הלוואי של התרופה".

ד"ר שמואל גור, יו"ר חיפ"א (החברה הישראלית לרפואת ילדים בקהילה) הסכים עם פרופ' ברקוביץ' והוסיף, "אסור לזלזל בהקלה, שכן הילד סובל ועימו הסביבה. אם קיים טיפול בטוח שמקל על הסימפטומים צריך לנסות אותו". גם ד"ר חיים סדובסקי, רופא נתורופת, הסכים עם קביעת רופאי הילדים: "בעקרון אני מתנגד לתרופות ומעדיף פעילות מניעתית, אך במידה וצריך לקחת תרופות הרי שעדיף לקחת תרופות קונבנציונאליות ולא תרופות טבעיות שקשה לדעת מה הן מכילות ומה יעילותן. אני תמיד ממליץ על אכילה בריאה כפתרון למחלות, אבל הורים לפעמים מעדיפים את קיצור הדרך ובמקום להילחם עם הילד על אוכל בריא הם יתנו לו תרופה לכשיהיה חולה. בכל מקרה הילד לא צריך לסבול".

אנאבלה שקד, מרצה ומנחת קבוצות בכירה במכון אדלר הסכימה עם ד"ר סדובסקי: "ישנו דגש גדול מידי שנותנים ההורים לסבל של הילד, ולפעמים ילד מבין שרק כאשר הוא סובל הוא מקבל תשומת לב. אני ממליצה להורים להשקיע ביצירת הרגלי תזונה בריאים, ואם הילד סובל, אפשר להקל בעזרת תרופות. וכמו כל הגבולות האחרים בבית: אם החלטנו לתת תרופה אז נותנים. ויתורים בטווח הקצר יובילו לבעיות בטווח הארוך". שקד ציינה כי "לפעמים ההורים מגיעים ממקום של הזדהות ולא אמפתיה: האמא סובלת כי הילד סובל, הילד זקוק להורים שמסוגלים לפעול ממקום רגוע וחזק ולא ניכנסים לפאניקה כל פעם שלילד כואב והוא צריך להישאר בבית".

לא לעשות כלום זה קשה

נקודה שכולם הסכימו עליה היא שההורים מגיעים לרופא בבקשה שיעשה משהו למען הילד, מאחר שקשה להם לעמוד מנגד כאשר ילדם סובל. "כאשר הייתי קטנה, לפעמים עשיתי עצמי חולה. אמי הייתה מזמינה רופא מיד. הרופא ידע שאם לא ימצא כלום אמי תחשוב שהוא רופא גרוע - ולכן דאג הרופא לאבחן מחלות שלא היו קיימות", סיפרה אנאבלה שקד על ילדותה.

"רופאים לא מאבחנים היום מחלות שלא קיימות אבל אם הילד מרגיש לא טוב, יש לו חום, שיעולים, צינון וכיו"ב - אפשר ורצוי לרשום לו תרופה לטיפול בסימפטומים הללו", סיכם ד"ר גור את הערב, "הורים סומכים על הרופא ורובם יקבלו את הפתרון שהרופא מציע. חשוב לכן להסביר את הראציונל מאחורי הטיפול: אם מדובר בטיפול מקל ההורים יבינו שלא מדובר בקסם מרפא אלא בהקלה, וכך ההורים לא מצפים מהרופא לניסים - אך יודעים שעשו משהו למען ילדם".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום