מדור טיפים מס' 49

(0)
לדרג

כיצד לטפל בשריטות עור בילדים ואיך לבחור מרפאה ומנתח להסרת משקפיים בלייזר? דוקטורס מביא לכם את כל ההמלצות

מאת: מערכת zap doctors
שריטות בעור אצל ילדים - אפשר לטפל בלי להיבהל

שריטות שטחיות של העור הן תופעה שכיחה במיוחד אצל ילדים. השריטות נגרמות לרוב מנפילות ומופיעות פעמים רבות על הידיים, המרפקים והברכיים, למשל אצל ילדים המתאמנים בסקייטבורד ורוכבי אופניים.

^^מה שריטה שטחית?^^

לדברי ריקי הלוי, רוקחת ומנהלת השיווק בחברת נובארטיס OTC, שריטה שטחית מוגדרת כפגיעה חלקית בשכבות העור, ללא חדירה מתחת לעור.

^^כיצד מטפלים בשריטות?^^

בשלב הראשון יש לשטוף ולהסיר את כל הלכלוך מהפצע. השיטה הטובה ביותר היא שטיפה בעדינות מתחת לברז מים פושרים, אפשר בתוספת מעט סבון נוזלי.

רוב השריטות יתכסו במהירות בגלד שמהווה למעשה תחבושת טבעית של הגוף. במידה ורוצים לחטא את הפצע, עדיף להשתמש בתרסיס המכיל חומר מחטא (למשל מרפן ספריי המכיל כלורקהסידין). חומרים אלו אינם צורבים, אינם צובעים את העור בצבע חום, וכן לא מכתימים את הבגדים ואינם עלולים לגרום לאלרגיות כמו תכשירים המכילים יוד.

לאחר השטיפה והחיטוי ניתן לחבוש בפלסטר מרופד. אם אפשר - עדיף להשאיר את הפצע ללא חבישה כדי שיתייבש, אולם אם חובשים יש לזכור להחליף את החבישה במידה והיא הופכת רטובה.

משחות שומניות המכילות חומרים אנטיספטיים או אנטיביוטיים יכולות להועיל לריפוי תקין של הפצעים. בנוסף למניעת זיהום נוסף, הן מספקות סביבה מיטבית לריפוי הפצע ומניעת ההדבקה של החבישה לעור. דוגמא למשחה כזאת היא הויטה מרפן - משחה מחטאת אנטיספטית בתוספת ויטמין A המסעיית לתהליך ההגלדה.

^^אין סיבה להיבהל^^

הלוי מציינת, כי חתיכת עור קטנה קרועה שעדיין מחוברת בקצה לעור בריא יכולה להישאר ולהוות תחבושת טבעית. אודם קל מסביב לשריטה הוא טבעי ומהווה חלק מהריפוי.

^^הטיפול בכאב^^

לדברי ריקי הלוי, בדקות הראשונות ניתן להקל על הכאב והנפיחות באמצעות שקית ניילון מלאה בקוביות קרח ועטופה במגבת. במידה והכאב ממשיך, מומלץ לתת לילד גם תכשיר אנלגטי המכיל פרצטמול או איבופרופן.

^^זריקת טטנוס^^

שריטות שטחיות של חלק משכבות העור אינן מחייבות באופן עקרוני זריקת טטנוס. במידה והחתך עמוק כדאי לוודא שהחיסון עדיין בתוקף, ולקבל זריקת דחף במידה ויש צורך.

^^מתי לפנות לרופא^^

חתך עמוק אשר הדימום אינו מפסיק.
התפתחות של חום או הופעת מוגלה בפצע.
אודם חזק סביב הפצע שממשיך יותר מיומיים-שלושה.
נפיחות גדולה מתחת לשריטה וחשש לשבר או סדק בעצם.

בואו לדבר על זה בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית.

איך בוחרים מכון להסרת משקפיים בלייזר?

בעשור האחרון הפך תיקון הראייה בלייזר לניתוח הבחירה הפופולארי ביותר בעולם המערבי. מיליוני מרכיבי משקפיים במערב ביצעו את הניתוח בשנים האחרונות. כיצד בוחרים מנתח? ממה להיזהר וממי להישמר? ד"ר תואם כ"ץ, המנהל הרפואי ומנתח בכיר ברשת הבינלאומית care-vision, מציע מספר כללי אצבע למרכיבי המשקפיים שביניכם.

"ניתוח לתיקון ראייה בלייזר הוא אמנם ניתוח קצר ובעל אחוזי סיבוך נמוכים, אך ההחלטה על ביצועו הינה הכרעה כבדת משקל, מפני שמדובר בחוש החשוב ביותר שלנו - חוש הראייה", אומר ד"ר כ"ץ. "הניתוחים לתיקון הראייה נעשים במספר שיטות ומכשירים המתאימים לסוגי מנותחים שונים. הסיבוכים בטיפול זה הם נדירים ביותר, אם שומרים על כל הכללים". להלן מס' טיפים לבחירה נכונה של מרפאה לתיקון ראיה בלייזר.

1. מכשור משוכלל - על מנת להיות בטוחים כי אתם בקליניקה איכותית, כדאי להתעניין בסוגי המכשירים. מכשור משוכלל, דוגמת ה-ALLEGERTTO למשל, יציע עוקב עין במהירות גבוהה וביצוע של מרבית הטיפול ללא מגע יד אדם. בנוסף, חשוב לוודא כי המכשיר מאושר FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי הידוע בתקניו המחמירים). אישור כזה מבטיח לכם מכשיר שנבדק היטב ונמצא בטוח לשימוש. על מנת ללמוד אודות המכשור שווה לעשות סקר שוק קצר ולהתייעץ במומחים העונים בפורומים השונים באינטרנט.

2. שיטות טיפול - קיימות כאמור מספר שיטות ניתוח המותאמות למגוון רחב של בעיות ראיה. שיטות הטיפול מותאמות לסוג הבעיה, מספר המשקפיים, מס' הצילינדר (אסטיגמטיזם) ועוד. מרפאה המציעה רק שיטה אחת, או שהמכשירים והטכניקות שבה נחשבות למיושנות - נכון יהיה להתרחק מפתחה.

3. מנתחים מיומנים - כמו בכל סוג ניתוח אחר - עומד יתרון הוותק למנתחים בעלי ניסיון. בהגיעכם למכון בררו את שמו של המנתח, תחום ההתמחות שלו ושנות ניסיונו בתחום תיקון הראיה בלייזר.

4. המלצות מטופלים - הפרסום באמצעי התקשורת אינו אובייקטיבי מן הסתם. נסו לקבל המלצות ממטופלים מרוצים - זו בהחלט דרך טובה לקבל החלטה נכונה.

5. מערכת תמיכה ומעקב נוחה ומקצועית - טיפול לתיקון ראייה בלייזר הינו הליך המצריך מעקב דקדקני אחר המטופל. לכן, אין חשיבות רק לזהותו של הרופא המנתח, אלא גם למוסד בו הוא עובד. יש לזכור כי רופא מנתח איננו הגורם היחיד המערכת. צוות מיומן הכולל אופטומטריסט, אחיות וצוות אדמיניסטרטיבי יעיל, מרפאה ידועה וותיקה, מתקנים מתקדמים ונהלי מעקב קפדניים - יתרמו באופן משמעותי להצלחת הטיפול. מרפאות שקיבלו על עצמן לעבוד תחת תו תקן ISO של מכון התקנים מבטיחות לכם נהלי בקרת איכות קפדניים בכל שלבי בדיקת ההתאמה, הטיפול והמעקב הרפואי שלאחריו.

6. בדיקת התאמה - החלק המרכזי בהחלטה על סוג הטיפול והיקפו, ואם בכלל אתם מתאימים לעבור את הטיפול הוא בדיקת ההתאמה. זו ההזדמנות שלכם לבדוק את המרפאה: האם קיבלתם מידע מדויק ומפורט? האם עברתם סדרת בדיקות מקיפה ודקדקנית? האם היחס שקיבלתם היה סבלני ואדיב? תשובה חיובית מקרבת אתכם אל המטרה.

7. שיחה עם המנתח - התרשמות אישית מהמנתח והיכרות עימו היא חיונית ביותר. יש לזכור כי מכשיר הלייזר הוא רק מכונה, וההכרעות העומדות מאחורי פעולתה תלויות כמעט אך ורק במנתח שלכם. חשוב לשאול את המנתח כל שאלה שעולה בדעתכם, גם היא תישמע לכם טיפשית. מנתחים בעלי ניסיון אינם מסתירים את מגבלות הניתוח ואת הסכנות הקיימות בו. מנתח המפגין ביטחון עצמי מופרז, וממעט בהסברים איננו תמיד טיפוס המנתח המועדף. יחס אישי ואכפתיות הן תכונות לא פחות חשובות מוותק ומכישרון, בכל תחומי הרפואה, כמו גם בניתוחי עיניים.

8. מחיר יקר מדי - למרות שמדי פעם מדווחים לנו על "טיפולים חדשניים" בתחום ניתוחי הראייה בלייזר, לא קיימים הבדלים תהומיים בין הקליניקות המובילות בתחום. מחיר גבוה בהרבה מהנהוג בענף אמור לשמש לכם תמרור אזהרה. לא פעם מנסים "למכור" לכם שמות ארוכים של שיטות טיפול שלמעשה כבר עברו מן העולם או נמצאו בלתי יעילות, או חידוש מרעיש ויקר שפרט לחדשנותו אין בו יתרון רפואי למטופל.

9. אחריות - בדומה לענפי המסחר, גם בקליניקות לתיקון ראייה ניתן לקבל כיום אחריות להצלחת הניתוח. האחריות הזו ניתנת לשנים, והיא מבטיחה טיפול תיקון ללא עלות. שומר נפשו ירחק ממי שאיננו מוכן לספק אחריות של שנים להצלחת הטיפול.

10. הצלחה בטוחה - כמו בכל תחום המכירות, גם בתחום הסרת המשקפיים קיימת נטייה להבטיח לכם הרים וגבעות, ולהתעלם מהסכנות והחסרונות הקיימים. יש לזכור שאין כיום אף פרוצדורה רפואית המבטיחה הצלחה של 100%, ובכל התערבות כירורגית קיים גם סיכוי לסיבוכים. בניתוחים לתיקון ראייה בלייזר עומד אחוז הסיבוכים על כ-2%, חלקם ניתנים לתיקון. היזהרו מהבטחות גורפות שנשמעות לא אמינות!

ד"ר תואם כץ מנהל את פורום הסרת משקפיים בלייזר וניתוחי קטרקט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום