מדריך לטיפול בשפעת בילדים

(0)
לדרג

החום עולה, האף סתום והאוזניים כואבות. מה עושים? הכתבה הבאה תעזור להורים שביניכם להתמודד עם הבעיות הללו

מאת: אתר טבע

ילדים מהווים את אחת מקבוצות הסיכון לשפעת. מידי חורף הם נוטים לפתח גודש באף או נזלת, בין השאר בשל הבילוי הצמוד עם ילדים אחרים בגן. הסימפטומים של מחלות החורף הם מגוונים, ועלולים לכלול חום, נזלת, כאבי גרון, כאבי אוזניים ועוד. להלן מדריך פשוט וממצה להתמודדות עם כל אחת מהבעיות.

החום עולה...

אחת התופעות המטרידות כל אמא היא עלייה של חום התינוק או הילד. חום הגוף התקין בילדים הינו 37.5-36.0 מעלות צלזיוס. עליית חום הגוף בילדים מוגדרת כטמפרטורה הגבוהה מ-37.6 מעלות במדידה דרך הפה או טמפרטורה הגבוהה מ-38.0 במדידה בפי הטבעת.

חום איננו מחלה בפני עצמה, אלא ביטוי לתגובה של הגוף לגורם מחלה כלשהו, זיהומי או אחר. עליית החום כשלעצמה איננה גורמת נזק לגוף, אלא אם טמפרטורת הגוף עולה מעל ל-41 מעלות.

כשהחום עולה מעל 38.5 מעלות צלזיוס ניתן להיעזר בטיפול תרופתי, כגון תכשירים המכילים פרצטאמול להורדת חום. את כמות הסירופ הניתן לילד רצוי למדוד במזרק מדידה מיוחד המאפשר דיוק מרבי.

יש להקפיד על מתן התרופות במינון המומלץ וברווחי הזמן המומלצים. במידה שאין הנחיות מהרופא יש להיצמד להנחיות הנמצאות בעלון לצרכן.

טיפ להורה: כשילד סובל מהקאות, עדיף להשתמש בפתילות. כשהילד משלשל עדיף להיעזר בסירופ. כשהילד מקיא ומשלשל, ואינו מסוגל לקבל טיפול תרופתי להורדת חום בשום צורה, יש להוריד החום באמצעות אמבטיות פושרות והרטבות.

האף סתום?

תופעת ההצטננות פוקדת רבים מהילדים והתינוקות הסובלים מצינון ומגודש באף המקשה על נשימתם. כיוון שהמחלה נגרמת לרוב על ידי וירוס, אין ערך במתן אנטיביוטיקה, מפני שזו יעילה רק נגד חיידקים. במקרים אלו של מחלות ויראליות, חשוב מאד להקפיד על שתייה מרובה ותכופה, למרות שהילד עלול לסבול מקשיי בליעה. במקרה של גודש באף מומלץ להשתמש בתרסיסי-אף או בטיפות המיועדים להקלה על הנשימה. בתינוקות רכים עד גיל שנתיים מומלץ להשתמש בתכשירים המבוססים על מים פיזיולוגיים או מי מלח. בילדים מעל גיל שנתיים ניתן לטפל בתרסיסי אף במינון המתאים לילדים.

טיפ להורה: רוב הילדים סובלים בעיקר בלילה מגודש באף, ואינם יכולים לנשום בחופשיות. מתן תרסיס אף או טיפות בתחילת הלילה יקל על הילד מיידית ויאפשר לו שנת לילה מלאה ושקטה.

גם האוזניים כואבות

כאבי אוזניים של ילד קטן הם חוויה כואבת להורה ולילד. אצל ילדים קטנים כאבי האוזניים עלולים להיות חזקים במיוחד ולגרום לסבל ולאי שקט. כמובן שכאבי האוזניים משבשים גם את אורח החיים התקין של ההורים.

האוזן מהווה חלק מדרכי הנשימה העליונות (האף והפה) ולכן, היא "משתתפת פעילה" במחלות זיהומיות של איברים אלה. זיהומים של דרכי הנשימה העליונות הם אחת המחלות הנפוצות ביותר בילדים ודלקת אוזניים נחשבת לסיבוך הנפוץ ביותר של מחלות אלו. חשוב לדעת כי למעלה מ-50 אחוזים מדלקות האוזניים אינן נגרמות על-ידי חיידקים, אלא ע"י נגיפים, ומחלה נגיפית (ויראלית) אינה מגיבה לטיפול שכזה. בנוסף, אנטיביוטיקה מיותרת עלולה לגרום לעלייה בעמידות החיידקים בגוף ולתופעות לוואי שונות. לכן הרופאים אינם ממהרים להמליץ על אנטיביוטיקה, אלא ממליצים להמתין ובינתיים לתת לילד טיפול מקומי נגד כאבים. ברוב המקרים הכאב יעבור תוך יומיים ולא יהיה צורך לקחת אנטיביוטיקה. בכל מקרה של דלקת אוזניים, ללא קשר לסיבתה, חשוב לטפל בכאבים מייד עם אבחנת המחלה כדי להקל על הילד הסובל. הטיפול בכאבים ניתן תוך שימוש בטיפות אוזניים, אותן מטפטפים דרך אפרכסת האוזן.

רצוי להחזיק באופן קבוע בבית טיפות אוזניים המקלות על הכאבים, שכן דלקות אוזניים נוטות להחמיר דווקא בלילה.

טיפ להורה: כדי שהטיפות לא יטפטפו החוצה מתוך האוזן, יש להשכיב את הילד על הצד ולמתוח מעט את אפרכסת האוזן לאחור, על מנת שהטיפות יכנסו אל תוך האוזן. מיד לאחר הטפטוף ניתן לחסום את פתח היציאה במעט צמר גפן למשך מספר דקות, על מנת שהטיפות לא "יברחו" החוצה.

הילד משתעל, מה עושים?

כמו המבוגרים, גם ילדים עלולים לסבול משיעול כחלק ממחלות החורף, תופעה הנחשבת למטרידה במיוחד. השיעול יכול להיות לח, כלומר מלווה בליחה, או שיעול יבש שהוא טורדני לא פחות. הטיפול בשיעול יבש נועד לדכא את השיעול, בעוד שבשיעול לח המלווה בליחה, מטרת התרופה היא להפחית את נפח וצמיגות הליחה על מנת להקל על הוצאתה.

טיפ להורה: היות והטיפול בשני סוגי השיעול הוא שונה, חשוב לרכוש תרופה המתאימה לסוג השיעול, לשם כך רצוי לתאר את השיעול לרוקח או לרופא בעת רכישת התרופה. בנוסף, יש לשים לב שהתרופה מותרת לשימוש בילדים.

הגרון צורב וקשה לבלוע

דלקות גרון נגרמות על ידי וירוסים או חיידקים, אולם לא תמיד קל להבדיל ביניהם. במקרים אלו הילד צפוי לסבול מחום גבוה, כאבים, וקשיים בבליעה. במקרה של חשד לדלקת גרון חשוב לפנות לאבחון רפואי. הטיפול בדלקת גרון חיידקית צריך להיעשות בעזרת מתן אנטיביוטיקה.

דלקת ריאות

דלקת ריאות הנה זיהום חמור בריאה הנגרם עקב וירוסים או חיידקים. במקרים של פעוטות וילדים קטנים, דלקת ריאות עלולה להתפתח עקב סיבוך של זיהומים בדרכי הנשימה העליונות כגון: נזלת, דלקת גרון וכד'. כיוון שהמחלה מלווה בחום גבוה חשוב לפנות לרופא לאבחון המחלה ולקבלת טיפול אנטיביוטי מתאים.

הכתבה פורסמה במקור באתר טבע.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום