על יובש וגינאלי ובושה

(0)
לדרג

כ-50% מהנשים בגיל המעבר סובלות מיובש וגינאלי, אולם רבות מהן אינן מודעות לכך שקיימים פתרונות קלים לתופעה

מאת: אתר טבע

בדרך כלל אנחנו יודעים לטפל בעצמנו: כואב הראש? נוטלים אקמול. חשש לדלקת? פונים לרופא ומתייעצים לגבי הטיפול הנדרש. אבל מה קורה כאשר אנחנו מתביישים לדבר עם הרופא על הבעיה הרפואית? או כשאנחנו מאמינים שהבעיה פשוט קיימת ואין דרך לפתור אותה? כ-50% מהנשים בגיל המעבר סובלות מיובש וגינאלי, אולם רבות מהן אינן מודעות לכך שקיימים פתרונות קלים לתופעה.

מעבר לכך, חלקן אף חשות במבוכה לפנות לרופא לצורך בירור והתייעצות בשל אינטימיות הנושא. חלק גדול מהנשים הסובלות מהבעיה אינן זוכות לטיפול, מכיוון שקשה יותר לאבחן את התופעה במידה והמטופלת אינה מזכירה אותה מיוזמתה. מפתיע לשמוע, אך נשים רבות חשות מבוכה רבה מדי, ובוחרות להמשיך "לסבול בשקט".

ד"ר דגנית סמואל-אביטל, מומחית במיילדות גינקולוגיה ופריון, מסבירה כי "במצב בריא ותקין, נרתיק האישה אמור להיות לח ומפריש. הלחלוחית הטבעית קיימת בזכות אסטרוגן המופרש על ידי השחלות, ואשר מפעיל מנגנונים אשר אחראים ללחלוחית. בעת קיום יחסי מין קיים צורך בלחות רבה יותר מזו המיוצרת ע"י מנגנוני הלחות הרגילים, ומסיבה זו וכתוצאה מהריגוש המיני מתגברת ההפרשה המקומית של נוזלי הסיכה".

מהו "יובש וגינאלי"?

"יובש וגינאלי יכול להתבטא בתחושות צריבה וכאב בעת קיום מגע מיני ולאחריו, תחושת גירוי או גירוד בנרתיק, או באי-נוחות כללית. תחושות אלה מופיעות בתדירויות ובעוצמות שונות. היובש בנרתיק הוא תופעה טבעית, אולם הימנעות ממושכת מטיפול בו עלולה להחמיר את הבעיה. אצל זוגות רבים, הבעיה הפיזית משפיעה ברמה הפסיכולוגית על האישה וגם על היחסים הבין-אישיים עם בן הזוג", מוסיפה ד"ר סמואל-אביטל.

מה הן הסיבות להופעת "תופעת היובש הווגינאלי"?

"תופעת היובש הווגינאלי איננה רק נחלתן של נשים בגיל המעבר ומעלה: גם נשים בטיפולי פריון, נשים בהריון, נשים אשר מתקשות להגיע להנאה מינית או בחורות אשר מתחילות לקיים יחסי מין יכולות לסבול מהתופעה. אולם התופעה שכיחה במיוחד כאשר מדובר בגיל המעבר ומעלה. הגורם העיקרי ליובש וגינאלי בגיל זה הנו שינויים הורמונליים ואיתם ירידה באסטרוגנים אשר גוררת שינוי במבנה רירית הנרתיק וירידה בפעילות בלוטות האוויר".

איך ניתן לטפל בתופעה?

"קיימות מספר דרכים לטפל בתופעת היובש, כאשר הראשונה שבהן היא שימור הנרתיק ע"י פעילות מינית. נשים אשר ממשיכות לקיים יחסי מין תכופים לאורך חייהן משמרות את פעילות הנרתיק. דרך נוספת וקלה היא שימוש בחומרים מסככים אשר אינם מכילים הורמונים ואשר גורמים ללובריקציה (סיכוך, פיזור לחות). חומרים אלו ניתנים להשגה בבתי המרקחת ללא צורך במרשם רופא. כאן המקום לציין כי אין להשתמש בחומרים אשר אינם מיועדים לשימוש באזור זה של הגוף כגון שמן תינוקות, וזלין או קרם גוף, משום שאלו גורמים נזק ופוגעים בבלוטות, ועלולים להוביל לסתימה אלרגיות וזיהומים. קיימים בשוק גם חומרי סיכוך אשר מכילים מרכיבים הורמונליים, וכן טיפולים הורמונליים רפואיים אשר ניתנים לתופעות גיל המעבר בכלליות דרך הפה או העור".

ד"ר סמואל-אביטל מוסיפה: "רבות מן הנשים אשר פונות אלי, מגיעות לאחר שטופלו במהלך שנים ארוכות אצל גניקולוג, אך עם הגיען לגיל המעבר הן חשות מבוכה וקושי לשוחח עם גבר על בעיות, כגון יובש וגינאלי. לפעמים הנשים הללו בחרו להתעלם מהתופעה, ויחד עם התופעות האחרות של גיל המעבר, כמו ירידה בליבידו, הן פשוט הפסיקו לקיים יחסי מין וכך חסכו לעצמן את הכאבים הנלווים ליובש וגינאלי. ישנה חשיבות רבה לקידום המודעות לבעיית היובש הווגינלי, והסרת מחסומים לטיפול בבעיה. נשים רבות יוכלו לשפר באופן מהותי את איכות חייהן, לו רק היו מבינות כי אין צורך להתבייש".

בואו לדבר על זה בפורום מיניות האישה ובפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום