צרכנות רפואית מס' 79

(0)
לדרג

בעיות רבות זוכות השבוע להתייחסות: עור יבש בחורף; לחץ דם גבוה; שפעת של ילדים; וגידולים סרטניים בכבד

מאת: מערכת zap doctors
טיפול חד פעמי לגידולים סרטניים בכבד

חולים עם גידולים סרטניים בכבד שאינם ניתנים להסרה באמצעות ניתוח, יכולים מעתה, בדומה לחולים בארה"ב ובאירופה לעבור טיפול קרינתי ממוקד וחד-פעמי באמצעות טכנולוגיה זעיר פולשנית מתקדמת גם בישראל.

הטיפול בטכנולוגית ה-Selective Internal Radiation Therapy מיועד לסרטן ראשוני בכבד ולסרטן משני בכבד שמקורו במעי, בשד ובאיברים נוספים.

כמיליון איש ברחבי העולם סובלים מגידולים סרטניים בכבד. לדברי פרופ' קוטן אברהם, מנהל המערך האונקולוגי בבי"ח רמב"ם, "הסרת גידול סרטני בכבד באמצעות ניתוח נחשבת לדרך היעילה ביותר (הארכת חיים של 5 שנים ב-75% מהמקרים), אולם ניתן לנתח רק בין 13%-35% מהחולים".

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-3,000 חולי סרטן מעי חדשים, כאשר כ-50% מתוכם יפתחו גרורות בכבד ורק כ-15% מתוכם מועמדים לכריתת הגידול. כ-85% שהם כ-900 מקרים מדי שנה לא יוכלו לעבור כריתת הגידול בשל גודל ומיקום גרורות מפושט ובעייתי. חולים אלה נאלצו עד היום להסתפק בטיפול כימותרפי מאריך חיים.

כעת ניתן לשלב במקביל לטיפול הסטנדרטי גם טיפול המבוצע באמצעות טכנולוגית SIR-Spheres לצמצום הגידול, והעלאת היעילות של הטיפול הכימותרפי אשר תביא להארכת חיים ושיפור איכותם.

^^על הטיפול^^

SIR-Spheres הינם גרגירים זעירים שגודלם כ-35 מיקרון (כשליש מקוטר שערה) המכילים חומר רדיואקטיבי בשם Yttrium-90. מדובר בפיתוח שארך שנים ובראשית הדרך יוצרו גרגירים שהיו עשויים זכוכית ובשל משקלם הסגולי הכבד שקעו בכלי הדם ולא הגיעו לכל אזורי הגידול. בהמשך שופרו הגרגירים וכיום הם עשויים חלקיקי פלסטיק פולימרי, שמשקלם הסגולי נמוך ומאפשר זרימתם בזרם הדם והגעה מקסימאלית לכלי הדם בכל הגידולים בכבד. יתרון נוסף הינו השילוב האופטימאלי בין החומר הפלסטי לחומר הרדיואקטיבי.

החלקיקים מוחדרים על ידי מצנתר, באמצעות קטטר זעיר לעורק הכבד. משם מועברים עם זרם הדם ישירות לתוך הכבד ונעצרים בכלי הדם הזעירים המזינים את הגידול ומקרינים אותו. ההליך מאפשר העברת קרינה ישירה ממוקדת ופנימית לגידול בכבד, בשונה מקרינה חיצונית, שעלולה לפגוע ברקמות הבריאות של הכבד.

קרבת הגרגירים לגידול הורסת את התאים הסרטניים ובאותו זמן משמרת את רקמת הכבד הבריאה. הפעולה הינה סלקטיבית ופוגעת רק בגידולים מאחר והם מקבלים את אספקת הדם מעורק הכבד, לעומת רקמת הכבד הבריאה שמוזנת בדם שעובר מהעורק הפורטלי לכבד. מטרת הטיפול להביא קרינה סלקטיבית וממוקדת בעוצמת קרינה טיפולית למחלה מפושטת, יעד שאינו אפשרי באמצעות קרינה חיצונית, מאחר ורקמות בריאות של הכבד עלולות להיפגע וכתוצאה מכך גם תפקודו.

ההליך מתבצע בדומה לצנתור תחת הרדמה מקומית. הטיפול אורך כשעה ולאחריו המטופל מאושפז להשגחה עד ל- 24 שעות בלבד. הפעולה דורשת שת"פ של צוות רב תחומי הכולל אונקולוג, מומחה ברפואה גרעינית ומצנתר מומחה לרדיולוגיה זעיר פולשנית המזריק את גרגירי הSIR-Spheres® לתוך הכבד דרך חתך זעיר במפשעה.

תרחיף לטיפול בשפעת אצל ילדים

עונת השפעת בשיאה והשנה שיעור החולים בה הוא ללא תקדים. שכיחות מחלת השפעת, בקרב ילדים ותינוקות, גבוהה פי שלושה מאשר במבוגרים. ילדים הם הראשונים לחלות בשפעת ולכן הם מהווים גורם מדבק לשאר בני המשפחה.

טמיפלו היא תרופת מרשם אנטי ויראלית, הפועלת כנגד וירוס השפעת הגורם למחלה, ובכך מקצרת משמעותית את משך המחלה, מפחיתה את חומרת הסימפטומים ואת שכיחות סיבוכי השפעת וכן מפחיתה את הסיכון להדבקה בתוך המשפחה.

בקבוק תרחיף טמיפלו מכיל 12 מ"ג/מ"ל (המינון על פי משקל הפעוט) והוא עולה 134 שקל במסגרת הביטוח המשלים של שרותי בריאות כללית. ברכישה פרטית בבתי המרקחת עלותו היא כ-160 שקל.

עמדות למדידת לחץ דם בסופרפארם

במהלך החודש הקרוב יוצבו עמדות למדידת לחץ דם בכל אחד מסניפי הרשת, שיאפשרו ללקוחות למדוד באופן עצמאי את לחץ הדם שלהם. בעמדות יחולקו גם כרטיסיות אשר יאפשרו ללקוחות לעשות מעקב אישי אחר מדידות לחץ הדם במהלך החודש, ולקבל מהרוקחים הסבר. בנוסף, יקבל כל לקוח במתנה ספר על יתר לחץ-דם.

על פי נתוני אתר "אינפו מד", רבע מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת מיתר לחץ דם. בישראל ההערכות הן כי למעלה מחצי מיליון איש מגיל 20 ומעלה סובלים מלחץ דם גבוה. אחד מכל שלושה הסובלים מיתר לחץ דם אינו יודע כלל כי הוא סובל מבעיה כלשהי.

טיפול לעור יבש בחורף

סרום ווספרה עשיר בלחות, מסדרת "אקסוויאנס" האמריקאית, מכיל חומרים פעילים בריכוז גבוה מהרגיל לטיפול אינטנסיבי ולהרגעת עור עייף. אשר חודרים את תאי האפידרמיס בשכבת העור העליונה, ומתערבים בתהליכי חידוש התא.

הסרום החדשני הוא חלק מסדרה של מוצרים המבוססים על חומצות פולי הידרוקסי (PHA), שהן הפיתוח העדכני ביותר של חומצות אלפא הידרוקסי (AHA) במאבק נגד קמטים, קמטוטים נזקי שמש וסממנים נוספים של הזדקנות העור. חומצות הפולי הידרוקסי מספקות לעור האצת קצב השלה וחידוש תאים בתהליך המונע גירויים, הזנת התאים ושמירה על לחות.

הסרום, בניחוח עדין של ענבים, מתאים לכל סוגי העור. הסרום מכיל תערובת מרוכזת של חומצות פולי הידרוקסי (5% גלוקונולאקטון, 4% חומצה לאקטובאיונית ו-2% חומצה מנדלית), פרו ויטמינים A, C ו- E, מכיל תערובת בלעדית של אנטי אוקסידנטים להגנה מפני נזקי הסביבה ותערובת מיוחדת של צמחי ים להרגעת עור עייף.

המחיר לצרכן הוא 328 שקל לאריזה של 30 מיליליטר.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הכבד ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום