מוות בעריסה: איך לעצור את הסחף?

(0)
לדרג

בחודש שעבר נפטרו 11 תינוקות כתוצאה ממוות בעריסה - סיבה מספיק טובה כדי לתת הסבר לתופעה ולהציע דרכים לצמצומה

מאת: מערכת zap doctors

עליה תלולה במקרי מוות של תינוקות: מתחילת דצמבר נאלצו צוותי מגן דוד אדום לקבוע את מותם של 11 תינוקות בגילאי חודשיים עד שנתיים, כמעט פי ארבעה מהתקופה המקבילה אשתקד.

רק ביממה אחת בשבוע שעבר נפטרו שלושה תינוקות: בחולון נמצא תינוק בן חודשיים ללא רוח חיים במיטתו. בערד נמצא תינוק בן ארבעה חודשים ללא רוח חיים ובמעלה אדומים נפטר פעוט בן שנה ועשרה חודשים במיטתו.

במהלך החודש שעבר נפטרו עוד 8 תינוקות: בתל אביב נמצא תינוק בן ארבעה חודשים ללא רוח חיים. צוות נט"ן נאלץ לקבוע את מותו. שלושה ימים אחר כך הוזעקו צוותי מד"א לכפר איבטין, שם ביצעו החייאה בתינוקת בת שנה ונאלצו לקבוע את מותה. הרקע הוא ככל הנראה חנק כתוצאה משאיפת הפרשות. בקרית מלאכי נמצא תינוק בן חודש ללא רוח חיים במיטתו. לצוותים לא נותר אלא לקבוע את מותו. בבית שמש ארע מקרה דומה לתינוק בן ארבעה חודשים.

בטייבה הוזעקו צוותי מד"א למרכז הרפואי, לשם הביאו הורים את בנם בן השנה ללא רוח חיים. בגן יבנה הוזעקו צוותי מד"א לבית ובו תינוק שנמצא מכחיל תוך כדי שינה. הצוותים ביצעו בו החייאה נמרצת, אולם מאמציהם עלו בתוהו. בצפת נמצא ילד בן שנתיים ללא רוח חיים על ידי הוריו ובירושלים הוזעקו צוותי מד"א לטפל בתינוקת בת שנתיים שאיבדה את הכרתה. אנשי הצוות ביצעו בה החייאה נמרצת, אולם גם שם התוצאות היו טראגיות.

כל המקרים הללו מכונים בספרות הרפואית בשם "מוות בעריסה" - מושג בו משתמשים לתיאור מוות פתאומי ובלתי צפוי של תינוק, המתרחש בעיקר בלילה, במהלך שינה.

גורמי הסיכון למוות בעריסה

בכתב העת PEDIATRICS, התפרסם מאמרו של פרופ' וורן גונטרוט מאוניברסיטת וושינגטון. מן המאמר עולה כי בין גורמי הסיכון למוות בעריסה ניתן למנות גם חמום יתר, העלול להיגרם מהלבשת יתר, שמיכות חמות או חימום החדר יתר על המידה. כל הגורמים הללו מסוכנים יותר כאשר לתינוק כבר יש מחלה זיהומית המעלה ממילא את חום גופו. גונטרוט מסביר כי התינוק מאבד מחום גופו דרך בטנו, פניו וראשו ולכן, כשאברים אלו מכוסים, נמנעת ממנו האפשרות לפזר חום עודף. לכן, אמצעי המניעה במקרה זה הוא להשכיב את התינוק על גבו, לא לכסות את ראשו, לא להגזים בכיסוי גופו, ולא לחמם יותר מדי את החדר.

גורם נוסף העלול לתרום למוות בעריסה הם כלי המיטה. מתברר כי כלי מיטה כמו כריות ושמיכות ומזרנים רכים גורמים לפני התינוק "לשקוע" אל תוכם. התינוק שואף אל קירבו את האוויר הננשף, אין תחלופה של חמצן עם פחמן דו חמצני ורמת האחרון עולה באוויר הנשאף. באופן רגיל, אדם שישן, מפתח מנגנון החש בעודף הפחמן הדו חמצני ומביאו לשינוי תנוחה ולשיפור האוורור. אצל תינוקות אין מנגנון זה מפותח דיו, ולכן רמת הפחמן הדו חמצני עולה לרמות מסוכנות.

לסיכום:

1.השכיבו את התינוק על הגב בלבד.
2. השתדלי להניק.
3. הימנעי מעישון (את ובני ביתך).
4. הימנעו ממצעים רכים, כריות, ושמיכות פוך.
5. הקפידו על טמפרטורה סבירה, הימנעו מחימום יתר ומהלבשת התינוק בשכבות רבות מדי.
6. הימנעו מלמלא את עריסתו של התינוק בשלל צעצועים, חיות, פעלולונים וכדומה.
7. אל תשכיבו את התינוק מייד לאחר שאכל, המתינו מעט שיגהק וינוח.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים ובפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום