פורום חדש: סרטן העור

(0)
לדרג

מערכת הפורומים של דוקטורס ממשיכה להתרחב. והפעם: פורום סרטן העור ונגעים טרום סרטניים בניהולו של ד"ר צבי סגל

מאת: פרופ' קשתן חנוך, מנהל כירורגית ביה"ח קפלן-רחובות

סרטן העור הינו הצורה השכיחה ביותר של סרטן בעולם המערבי. חשיפה ממושכת לקרני השמש, בעיקר בשעות היוקדות של היום, מעלה את הסיכון ללקות בסרטן העור.

מידי שנה, מאובחנים 10,000 חולים חדשים, הלוקים בגידולים מקומיים של סרטן העור (שאינו מלנומה), זאת נוסף על 900 חולים חדשים המאובחנים מידי שנה, כבעלי נגעים סרטנים מסוג מלנומה, הגידול הממאיר המסוכן ביותר הפוגע בעור.

קרינת השמש מזיקה לעור. היא גורמת לכוויות, להזדקנות מואצת של העור ולהופעת סוגים שונים של גידולים סרטניים. חשיפה מרובה לשמש בגיל הילדות גורמת להופעת סרטן עור בגיל מבוגר, ולכן חשוב להימנע מחשיפת יתר לשמש של ילדים. צבע עור בהיר מהווה גורם סיכון להתפתחות סרטן עור, ובעיקר צבע עור בהיר שיש עליו נקודות חן רבות.

העור מורכב מ-3 שכבות ובכל שכבה מס' סוגי תאים. קיימים נגעים סרטנים מסוגים שונים וזאת בהתאם למקורם בשכבות השונות של העור.

1. סרטן תאי הבסיס - (Basal Cell Carcinoma), מהווה את הגידול הסרטני השכיח ביותר, שמקורו בשכבה החיצונית ביותר של העור (האפידרמיס), והינו בעל יכולת התפשטות וחדירה לאיברים הסמוכים לו. גידול זה מהווה בעיה רפואית כאשר הוא ממוקם באזורים "בעייתים", דוגמת: תנוך האוזן וחלל האף. במקרים כאלה הגידול חודר לסחוס שמתחת לעור ועלול לגרום לנזקים מקומיים. במקרים נדירים הוא אף עלול לחדור ולהרוס את עצם הגולגולת. עם זאת, חשוב לציין שסרטן תאי הבסיס אינו שולח גרורות בדומה לגידולים סרטניים אחרים, ולכן אין חשש לחיי החולה.

2. סרטן תאי הקשקש (Squamous Cell Carcinoma) הינו גידול מקומי שמקורו בשכבה יותר עמוקה בעור. לגידול זה, יש יכולת התפשטות לאיברים סמוכים ופוטנציאל לשלוח גרורות.
מחלת באון (Bowen's Disease) הינה השלב הראשון והשטחי של סרטן זה טרם חדירתו לאיברים הסמוכים לאזור הגידול.

3. מלנומה ממאירה (malignant melanoma) הינו המסוכן מבין גידולי העור. מקורו בתאים מייצרי המלנין, המלנוציטים, שעלולים להיפגע מקרינת השמש, בעיקר במקומות בהם הם צפופים יחדיו כמו נקודות החן. הקרינה יכולה לגרום לאחד המלנוציטים להפוך לתא סרטני ובמקום מתפתח סרטן עור הידוע בשם - מלנומה ממאירה. סרטן זה מסוכן מאוד ועלול לגרום למוות אם אינו מסולק בשלב מוקדם. בדיקה קפדנית של נקודות החן יכולה להציל חיים ע"י סילוק מוקדם של כל נקודת חן חשודה.

4. נגעים טרום סרטניים שמקורם בחשיפת יתר לשמש - solar keratosis.

שיטות הטיפול הקלאסיות בגידולים מסוג זה מתבססות על:

1. גרידה וצריבה של הגידול (בעיקר שהוא ממוקם באזורים בהם העור עבה יחסית ואינו שעיר).
2. הקפאת הגידול (במידה ולמטופל/ת אין רגישות לקור).
3. כריתה כירורגית שלו, שהינה הגישה הנפוצה והמקובלת ביותר.
4. בשנים האחרונות נכנסה לשימוש במקרים של גידולי עור שאינם מלנומה שיטת טיפול חדשה: הטיפול הפוטודינמי (PDT).

בואו לדבר על זה בפורום נגעי וסרטן העור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום