טיפול בסרטן השד: אבן דרך חשובה

(0)
לדרג

מחקר: תרופה חדשה לטיפול בסרטן שד גרורתי עתידה לשנות את מפת ההישרדות מסרטן השד בישראל ובעולם

מאת: מערכת zap doctors

סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה נפטרות בישראל 954 נשים מסרטן השד. רובן בשל מצב מחלתן המתקדם ואי הטבה מסוגי טיפול אחרים שנוסו. תרופה חדשה, אשר ניתנת ללקיחה בבליעה, התוקפת באופן ממוקד את הגידול הסרטני המתקדם ואת הגרורות ששלח הגידול לשאר אברי הגוף, עתידה לשנות את סיכויי ההישרדות מסרטן השד. התרופה הנקראת טייקרב (Tykerb) ומיוצרת בחברת גלקסו סמית קליין, (GSK), תוצג לראשונה בישראל, בכנס השנתי של האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה שייערך השבוע באילת. התרופה נמצאת בתהליך אישור מואץ במינהל המזון והתרופות של ארצות הברית, ה-FDA וכן בסוכנות התרופות האירופית, ה-EMEA. בישראל תוגש התרופה לרישום במשרד הבריאות, לאחר קבלת האישורים בחו"ל. תקופה זו מוערכת במספר חודשים מועטים.

פרופ' טל זקס, מרצה באוניברסיטת פנסילבניה, אשר הגיע לישראל להציג את התרופה בכנס האיגוד האונקולוגי באילת, מסביר: "מנגנון התרופה מבוסס על תהליך עיכוב פעילות ייחודי של הקולטנים ErbB1 ו- ErbB2הנמצאים בגידולים הסרטניים. המנגנון מעכב את שגשוג התאים הסרטניים, ובכך עוצר את המחלה מהתקדמותה. תהליך זה עשוי למנוע את התפתחותו הפולשנית של הסרטן ואת היווצרותן של גרורות בשאר אזורי הגוף לרבות גרורות במוח. בכך עתידה התרופה לשנות את מפת ההישרדות מסרטן השד בישראל ובעולם בעשור הקרוב.

"פעם קראו לזה נס רפואי, היום אנחנו פשוט יודעים לפצח טוב יותר את מנגנון הסרטן. התרופה מתאימה לכ-25% מהנשים החולות שעד היום לא הגיבו לטיפולים אחרים ושיש להן ביטוי יתר לקולטןErbB2 , המוכר גם בשמו HER2 ומהווה מדד התאמה לטיפול. בעתיד, תינתן התרופה גם למניעת חזרת המחלה, לנשים עם סרטן שהתגלה בשלב מוקדם".

התוצאות המרשימות של התרופה דווחו במחקר חדש, שפורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי היוקרתי New England Journal of Medicine. המחקר נערך על ידי צוות חוקרים בינלאומי במספר מרכזים רפואיים ברחבי העולם. את המחקר בארץ הובילה ד"ר בלה קאופמן, מנהלת יחידת סרטן השד במרכז לחקר הסרטן, המרכז הרפואי "שיבא", תל השומר. במחקר השתתפו 324 נשים מכל רחבי העולם וגם מישראל, החולות בסרטן שד מתקדם או סרטן שד גרורתי, בעלות קולטניErbB2 המבטאים את התאמת הטיפול למחלה. נשים אלו היו במצב מתקדם של המחלה, ולאחר כשלון הטיפול בתרופות אחרות.

ד"ר קאופמן דיווחה כי "במחקר נבדקו שתי זרועות טיפול, מתן שילוב של Tykerb ו-Xeloda מולXeloda בלבד. במהלך המחקר מצאנו שהטיפול המשולב הכפיל פי 2 את משך הזמן במסגרתו נעצרה התקדמות המחלה".

על טייקרב

טייקרב (Tykerb) היא תרופה חדשה הניתנת ללקיחה בבליעה ואינה מצריכה אשפוז או עירוי, המיועדת לחולות צעירות ומבוגרות, ללא קשר לגיל המעבר. מדובר בתרופה ממוקדת שהחומרים הפעילים בה תוקפים באופן ישיר רק את הקולטנים בתא הסרטני ואינם משפיעים על שאר איברי הגוף כמו בטיפול כימותרפי. כאמור התרופה מתאימה לכ-25% מהנשים החולות שעד היום לא הגיבו לטיפולים אחרים. מספר הנשים, אשר טיפול זה עשוי להתאים להן, מוערך בכ-250 נשים מדי שנה.

על סרטן השד בישראל

סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה נפטרות בישראל 954 נשים מסרטן השד. על פי נתוני רישום סרטן לאומי במשרד הבריאות, אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד במהלך חייה. על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) של ארגון הבריאות העולמי ה-WHO, ישראל ממוקמת במקום השני בעולם בסרטן השד, אחרי ארצות הברית, ולפני ארצות מערב אירופה, הממוקמות במקום השלישי.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום