מדור טיפים מס' 44

(0)
לדרג

חדש במדור הטיפים: כללים לאורח חיים בריא ולהפחתת הסיכון לתחלואה בסרטן, והמלצות כיצד להפחית הסיכוי להיפצע בחופשת הסקי

מאת: מערכת zap doctors
מפחיתים הסיכון לתחלואה בסרטן: כללים לאורח חיים בריא

בשנים האחרונות מתגבשת הדעה כי רבות ממחלות הסרטן קשורות בהתנהגות וסגנון חיים. בנוסף, הוכח כי גילוי מוקדם מאפשר טיפול יעיל יותר ומעלה באופן משמעותי את סיכויי ההחלמה מהמחלה. המשמעות: ניתן למנוע את המחלה במקרים רבים, או במקרה של היארעות המחלה - להתמודד איתה טוב יותר עד להחלמה.

תחילתה של שנה אזרחית חדשה היא הזדמנות טובה לקבל החלטות ולאמץ כללים לאורח חיים בריא, ובכך לסייע בהפחתת הסיכון לתחלואה בסרטן ולהוביל לשנים רבות בריאות ומאושרות.

^^המלצות האגודה למלחמה בסרטן:^^

1. שימרו על משקל גוף תקין באמצעות תפריט מאוזן ודל שומן - חשוב להיוועץ ברופא לפני שינויים בהרגלי התזונה.
2. הרבו באכילת ירקות.
3. הרבו באכילת פירות.
4. הפסיקו לעשן ואל תתביישו לבקש להפסיק לעשן לידכם.
5. בצעו פעילות גופנית מתונה ומבוקרת כמו הליכה ותרגילי התעמלות.
6. הימנעו משתייה מופרזת של אלכוהול - לא יותר מפחית בירה או חצי כוס יין ביום.
7. המעיטו באכילת מזון מעושן, מטוגן ומשומר.
8. הקפידו על חשיפה מבוקרת לשמש, הכוללת אמצעי הגנה ולבוש מתאים.
9. זה הזמן להתחיל לפעול לגילוי מוקדם של מחלות הסרטן. החל מגיל 50 - קבעו תור לבדיקה תקופתית של ממוגרפיה לגילוי ואבחון מוקדם לסרטן שד, ודם סמוי בצואה סרטן המעי הגס ועוד. אם הנכם בקבוצת סיכון לסרטן, יש לעבור בדיקות בגיל מוקדם יותר לגילוי מוקדם.
10. החל מהיום, קחו אחריות על בריאותכם והיו ערים לגופכם. שימו לב לשינויים, כגון פצע שאינו מבריא, גוש, דימום, שינויים בהרגלי היציאות, שיעול או צרידות שאינם פוסקים ועוד. מדובר בסימנים המופיעים לעיתים אצל כל אחד מאתנו, עקב סיבות שאינן קשורות כלל בסרטן. אולם, כאשר אחת מתופעות אלו אינה נעלמת אלא שבה ומופיעה, חשוב לפנות לרופא.

ללכת על השלג ולחזור על הרגליים

החורף נכנס להילוך גבוה ודיווחים על שלג בחרמון מתחילים לשטוף את החדשות. חזאי מזג האוויר כבר עושים דרכם לחרמון בכדי לשדר תחזית מהשלג, בעוד אנו מתקשרים להזמין את חופשת הסקי הראשונה שלנו לחורף 2007.

אלא שסקי הוא גם ספורט שגורם לפציעות מרובות: כ-1-2 מיליון איש נפצעים בעולם בכל עונת סקי, כאשר כ-80% מהפציעות נגרמות מנפילות, ואילו השאר מהתנגשויות עם עצים ועצמים אחרים ומפציעות שנגרמות מהרכבל. אין דבר שהורס חופשת סקי יותר מפציעה, ולו הקטנה ביותר, במיוחד כאשר כל יום באתר הסקי עולה מאות ולעיתים אלפי שקלים.

עצמון מלצר, מנכ"ל סקימולטור ומדריך גלישה ממליץ, איך להפחית את הסיכוי להיפצע בחופשת הסקי:

1. כושר - תמיד רצוי להגיע בכושר טוב, גם כללי וגם כושר ספציפי לגלישה. הסקימולטור מציע מדרונות גלישה לאימון ותרגול בטוח וזול יותר מהזמן שתבזבזו על כך במהלך החופשה.

2. נעליים: בגלישה - נעליים שיושבות על כפות הרגליים והשוקיים בצורה הדוקה, למניעת סיבוב של המפרקים. בהליכה - נעליים נוחות וחמות, עמידות למים (לא מבד) ובעלות סוליה מחוספסת למניעת החלקה.

3. בטיחות: מי שגולש במסלולים מהירים רצוי שיצטייד במגיני מפרקים וכמובן - לשים קסדה על הראש.

4. ציוד הסקי - מגלשיים שמתאימים לגובהך (מינוס 15-20 ס"מ) וליכולות הגלישה שלך. וודא שהחיבור למגלש (ביינדינג) מתאים לרמתך מבחינת הכיוון. המקלות צריכים להגיע לגובה מרכז הבטן. יש להשחיל את לולאות האבטחה מלמטה למעלה, ולאחוז אותם בגופם כאשר עולים לרכבל כדי שלא יתפסו בזמן הירידה מהרכבל.

5. בעת הגלישה - השתלבו בקבוצה המתאימה לרמתכם ושמרו על מרחק מהגולשים לפניכם. בחרו מסלול שמתאים לכם מקצועית וקחו עמכם את מפת האתר.

6. קרינת השמש - לא לשכוח לקחת קרם הגנה ומשקפי מגן - אחרת תיכוו מהשמש ומההקרנה החוזרת שלה מהשלג, ומשחה לשפתיים או וזלין - למניעת שפתיים סדוקות שיטרידו אתכם.

7. חשוב מאוד לעשות מתיחות וחימום לפני ואחרי פעילות. רצוי לקחת משחה להקלה על כאבי גב ושרירים תפוסים, כמו וולטרן אמולג'ל. הכירו במגבלות גופכם ואל תהססו לקחת חצי יום מנוחה באמצע. פנקו עצמכם באמבט חם או ג'קוזי.

8. תרופות לחורף: אחד הצלילים הנפוצים בלובי של אתרי סקי הוא זה של משיכת האף כשהוא סתום. לכן רצוי בהחלט לקחת תרופה לאף סתום, כמו אוטריווין. בנוסף, לא תזיק סוכרית מציצה להקלה על כאב גרון, כמו למוסין. גם סירופ להורדת חום והקלה בשיעול אצל ילדים יכול להיות מועיל.

איזו גוטאני, מנהל מלון רימונים חרמון שבנווה אטי"ב, מציע גם הוא מספר טיפים לבאים לחופשת סקי עם הילדים.

^^במה להצטייד?^^

באתרי הסקי קר מאוד וצריך להצטייד בבגדים חמים, אבל אין צורך להגזים. זכרו שחדרי המלון באזור מחוממים והזמן היחיד בו תחשפו לקור המקפיא יהיה בעת הגלישה עצמה ובעת המעבר מבית המלון למסעדות או לרכב. בנוסף לכך, הפעילות הגופנית, בין אם מדובר בסקי ובין אם מדובר בגלישה קלה או במשחקים בשלג גורמת לגוף להתחמם.

דאגו להלביש את הילדים בבגדים נוחים מאוד. הקור בדרך כלל לא נעים לילדים, ולכן בגדים רכים וחופשיים יעודדו אותם לזוז ולהיות פעילים. חשוב לזכור: גוף פעיל שומר על חום גוף גבוה.

סקי היא פעילות ספורט לכל דבר, אבל בגלל הקור לא תמיד מרגישים את הצמא. לכן חשוב להרבות בשתיה.

מומלץ להצטייד בממתק או חטיף אנרגיה לילדים. הפעילות גורמת לילדים להוציא המון אנרגיה, והם יתעייפו עוד לפני ארוחת הצהריים. קצת סוכר יעורר אותם וכמובן יוסיף חיוך מקסים על פרצופם.

זכרו שילדים אוהבים להסתכן ולפעמים צריך לאפשר להם להחליק או "להתנסות" בנפילה קלה לבד בכדי שישמרו על כללי זהירות. יחד עם זאת, חשוב לזכור לשים עין על הקטנים בכל עת.

^^לסיכום: איזה פריטים צריך?^^

חליפת סקי, סרבל או שני חלקים: אם מדובר בחופשות חד פעמיות אין צורך לקנות משהו מיוחד לילדים, היות והם גדלים מהר. חליפת חורף יכולה לספק את הצרכים של הקטנים.

צעיף לכיסוי הפנים והצוואר; ביגוד שומר חום תחתון; גרבי סקי; כובע סקי שמכסה את האזניים; משקפי שמש (השלג מאוד מסנוור); כפפות סקי אטומות למים; נעלי סקי; קרם שיזוף; תרופות לילדים למקרה שיצטננו; בגד ים לבריכה או לסאונה; מגלשיים (ניתן לשכור באתר); מקלות סקי (ניתן לשכור באתר).

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום סרטן הריאה, בפורום סרטן הכבד ובפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום