חולי מפרקים בישראל: תמונת מצב 2006

(0)
לדרג

רוב החולים התאכזבו משיטות הטיפול המקובלות: 56% הפסיקו ליטול תוספי תזונה ו-59% הפסיקו ליטול תרופות מרשם

מאת: מערכת zap doctors

כ-56% מהחולים במחלות מפרקים סובלים מהפרעות בשינה שמקורן בכאבים. הנשים החולות סובלות מכך יותר מהגברים: 60% לעומת 45%. כמחצית מהסובלים מהפרעה בשינה מדווחים כי הם מתעוררים למשך שעתיים מדי לילה כתוצאה מכך. כך עולה מסקר ראשון מסוגו בישראל, שנערך בקרב 353 גברים ונשים הסובלים דרך קבע מכאבים במפרקי הברכיים או הירכיים, ופנו למרכז המידע פרק חדש בחיים. הסקר בוצע באמצעות מכון טלסקר TNS.

40% מהחולים: עלינו במשקל

כ-40% מהחולים דיווחו כי העלו במשקלם כתוצאה מהמחלה. העלייה במשקל מאפיינת גברים ונשים כאחד, אך נשים דיווחו על עלייה גדולה יותר במשקל ביחס לגברים. מספר העולים במשקל בגילאי 50-64 גבוה משמעותית בהשוואה לגילאי 65 ומעלה (49% לעומת 32%).

כ-70% ממשתתפי הסקר העידו כי הם סובלים ממגבלת תנועה שלא היתה קיימת לפני שחלו. כ-75% מהם דיווחו על ירידה ביכולת לבצע פעולות יום יומיות. 93% מתקשים לעלות ולרדת במדרגות, 91% מתקשים בהליכה, 87% מתקשים לעסוק בספורט או לטייל בטבע. 85% נתקלים בבעיה כשהם צריכים להיכנס או לצאת מרכבם. 78% מתקשים בביצוע עבודות הבית, 75% מתקשים לערוך קניות, 72% מתקשים לשבת לפרקי זמן ארוכים. 57% מוצאים את ההשתתפות באירועים משפחתיים כבעייתית בשל מחלתם.

24%: אנו צופים יותר בטלוויזיה

למגבלות בתנועה ובפעילות יש גם השלכות מעניינות: כרבע מהחולים (24%) הצהירו כי הם נוהגים עתה לצפות בטלוויזיה יותר מאשר לפני שחלו.

החולים נשאלו בסקר מי מבני משפחתם מסייע להם בשל מחלתם. 56% הצהירו כי אינם נעזרים באיש. בקרב הזוכים לעזרה עולה כי כשליש מהגברים נעזרים בנשותיהם, בעוד הנשים נעזרות בעיקר בילדיהן: 26% מהנשים הצהירו כי ילדיהן מסייעים להן, לעומת 9% בלבד מהגברים.

דווקא ה"צעירים" מבין הנסקרים (בני 50-64) דיווחו על קושי רב יותר בביצוע פעילויות כמו ספורט, עמידה בתור, עלייה במדרגות וישיבה, בהשוואה לבני 65 ומעלה. יתכן שהרגשה זו נובעת מהציפיות בגילאים הצעירים, לעומת הציפיות בגיל הפנסיה. הנשים מרגישות את הפגיעה יותר מהגברים. הן מדווחות יותר על פגיעה בתפקוד היומיומי, ועל קבלת טיפולים על בסיס קבוע, שימוש בתרופות מרשם, הפרעות בשינה, עלייה גדולה יותר במשקל והרגשה של מבוגרות לגילן.

54%: מרגישים מבוגרים יחסית לגילנו

57% מחולי המפרקים דיווחו בסקר כי המחלה השפיעה על בטחונם העצמי. כ54% חשים כי הם מרגישים מבוגרים יחסית לגילם בגלל המחלה. נשים חשות בכך יותר מגברים (57% לעומת 46%). 62% מהנסקרים בקבוצת הגיל 50-64 חשים מבוגרים יותר, לעומת בני ה-65 ומעלה (45%).

על פי משך הזמן שבו סובלים החולים בטרם הם פונים לקבלת טיפול ניתן להסיק כי רוב החולים מתייחסים לכאבים כאל גזרה הנובעת מגילם. כ-55% מהחולים סבלו מכאבים כשנה ואף יותר לפני שפנו לקבלת טיפול. עוד עולה כי רק 37% מקבלים טיפול באופן קבוע, 19% מקבלים טיפול באופן לא קבוע, עוד 19% קיבלו טיפול אך הפסיקו, ו-25% לא קיבלו טיפול מעולם.

שביעות רצון החולים מהטיפולים השונים, בהם תוספי תזונה, תרופות מרשם ופיזיותרפיה - נמוכה למדי. 58% העידו כי תוספי התזונה לא כל כך עוזרים להם או שלא עוזרים להם בכלל. 56% הפסיקו ליטול תוספי תזונה. 80% הפסיקו לקבל פיזיותרפיה ו-59% הפסיקו ליטול תרופות מרשם.

נשים משתמשות יותר בתרופות

השימוש בתרופות מרשם נפוץ יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים (74% לעומת 56%). 47% מהנסקרים נטלו תוספי תזונה, 44% ניסו להיעזר בפיזיותרפיה, 34% בטיפול בזריקות ו-23% בטיפולים אלטרנטיביים.

ומהיכן שואבים חולי המפרקים את המידע על מחלתם? 72% מקבלים את המידע משיחות עם רופאים, 57% מהרדיו והטלוויזיה, 43% מספרות רפואית, 42% משיחות עם חולים אחרים ו-37% מהאינטרנט.

בואו לדבר על זה בפורום החלפות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום