ישראל בדיכי

(0)
לדרג

16% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סבלה מדיכאון במהלך השנה האחרונה - 36% בשל בעיות משפחתיות, 35% בשל בעיות כלכליות

מאת: מערכת zap doctors

סקר שנערך לאחרונה עבור חברת התרופות "מעבדות רפא" מצא כי 16% מכלל האוכלוסייה הבוגרת דוברת העברית העידו כי חשו "דיכאון" או "תחושת דיכאון" במהלך השנה האחרונה.

16% ממי שהעידו כי חשו בדיכאון הפסידו בשל כך 2.84 ימי עבודה בשנה. הדיכאון גורם לאיבוד של 170 אלף ימי עבודה בשנה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עלות אובדן יום עבודה למשק הישראלי עמדה על כ-593 שקל. הדיכאון גורם למשק הפסדים של למעלה ממיליארד שקל בשנה.

53% מאלו שציינו שסבלו מדיכאון ציינו כי היה זה לתקופה של עד שבוע, 12% שבועיים-שלושה ו- 34% לפרק זמן של חודש ומעלה. 36% מהנשאלים ציינו כי הסיבה לדיכאון היא בעיה בזוגיות ובחיי המשפחה. 35% - בעיה כלכלית, 27% בעיה בריאותית,22% בעיות בעבודה ו- 20% מצב בטחוני. 49% מהסובלים פנו לעזרה כלשהי, 35% לעזרה לא מקצועית כגון חברים ומשפחה, ו 28% לעזרה מקצועית כגון רופא פסיכולוג פסיכיאטר וכדומה. 74% מהנשאלים שסובלים מדיכאון ציינו כי הם אינם משתמשים בתרופות לדיכאון כאשר 28% מהסיבה של חשש לתופעות לוואי .

סוגי דיכאון

20% מהאוכלוסייה חוותה בזמן כלשהו רמה כזו או אחרת של דיכאון והגבול בינו ובין "עצב" או "מצב רוח רע", הפוקד את כולנו, דק. להלן סוגי דיכאון נפוצים:
^^דיכאון מאג'ורי^^ מפריע מאוד למהלך החיים, פוגע בתיאבון ובשינה או מגבירם, ופוגע ביכולת לעבוד ולאהוב, שני המאפיינים העיקריים לבריאות נפשית לפי פרויד. הסימפטומים כוללים תחושות קבועות של עצב, רגזנות או מתח; ירידה בהתעניינות ובהנאה מפעילויות יומיומיות או תחביבים; אובדן אנרגיה, תשישות חרף היעדר פעילות; שינויים בתיאבון, המלווים באובדן משמעותי או עלייה משמעותית במשקל; שינוי בדפוסי השינה, כמו קושי להירדם, יקיצה מוקדמת או שנת-יתר; חוסר מנוחה והאטה בפעילות; קושי בקבלת החלטות ובריכוז; תחושה של חוסר ערך, חוסר תקווה ואשמה; מחשבות אובדניות או מחשבות על המוות.

^^דיסתימיה^^ היא צורה אחרת של דיכאון, שהוא מתון הרבה יותר ומורגש רוב הזמן במשך תקופה של למעלה משנתיים. הסימפטומים דומים לאלה של הדיכאון המאג'ורי, אם עוצמתם פחותה.

^^דיכאון עונתי^^ (Seasonal Affective Disorder) מאופיין בסימפטומים הנצפים באפיזודה של דיכאון מאג'ורי, אלא שהם מופיעים בצורה סדירה בעונות קבועות בשנה. למשל, "דיכאון חורף".

^^דיכאון לאחר לידה^^ (Postpartum Depression) נמשך לרוב מהלידה במשך מספר חודשים, אם כי הוא יכול להופיע אצל אימהות בתוך השנה הראשונה. גם במקרה זה הסימפטומים דומים לאלה של דיכאון מאג'ורי, אלא שכעת הם מפריעים ליכולת של האם ליצור קשר עם התינוק. חשוב מאוד לחפש עזרה, אך יש להבדיל זאת מכמה ימים של מצב רוח ירוד שחולפים מאליהם לאחר הלידה (Baby Blues).

הפרעה נוספת במצב-הרוח היא ^^הפרעה דו-קוטבית^^ (Bipolar), שחייב לכלול לפחות אפיזודה אחת של מאניה, מצב-רוח מרומם מאוד, ללא כל אחיזה במציאות, המאופיין במצב פסיכוטי (ניתוק מהמציאות). בזמן מצב-רוח כזה האדם מאבד שליטה על מעשיו מצד אחד, אך מרגיש כל-יכול מצד שני. הוא כמעט ואינו ישן, עושה מעשים חסרי שיפוט, מפריז מאוד ביכולותיו ובחלוף מצב-רוח זה נכנס בדרך-כלל לדיכאון עמוק וממושך. סוג זה של הפרעה מגיב טוב יותר לטיפול תרופתי מאשר לשיחות. הטיפול התרופתי כולל סוג של מייצב מצב-רוח (לרוב ליתיום) ומטרת השיחות לעזור לאדם לזהות את סימני ההפרעה בעודם באיבם ולקבל עזרה מיידית וכן לתפקד עם מחלתו כמו עם כל מחלה כרונית אחרת. חשוב לציין שבניגוד למצבים פסיכוטיים אחרים, אדם יכול לחזור לעצמו לחלוטין בין ההתקפים הקשים, הניתנים למניעה ע"י התמדה בטיפול מתאים.

בהכנת הידיעה השתתף ד"ר גידי רובינשטיין, מנהל פורום פסיכותרפיה ופורום "שרינק פרנדלי".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום